Tým TOYOTA Racing zahajuje letošní sezónu světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) závodní premiérou nového modelu TS040 HYBRID o výkonu 1000 koní, jenž se divákům tento víkend představí ve vytrvalostním 6h závodu v britském Silverstone.
Nový vůz využívající průlomovou hybridní technologii TOYOTA s pohonem všech kol již absolvoval přes 25 000 testovacích kilometrů v rámci přípravy na prvních osm letošních závodů šampionátu WEC, jehož součástí je i slavný podnik 24h Le Mans.
Na okruhu Silverstone se představí vozy TS040 HYBRID s aerodynamickou úpravou zajišťující vysoký přítlak, a tedy lepší záběrové schopnosti, ovšem s nižší maximální rychlostí. Aerodynamický kit pro nižší přítlak (a vyšší rychlost) je již připraven pro ostrý souboj v závodu 24 hodin Le Mans letos v červnu.
Za volantem vozu TS040 HYBRID č. 7 budou usedat Alex Wurz, Stéphane Sarrazin a Kazuki Nakajima, zatímco s vozem č. 8 budou soutěžit Anthony Davidson, Nicolas Lapierre a Sébastien Buemi.
Tým TOYOTA Racing se závodu na okruhu v Silverstone účastnil dvakrát a v obou případech si dojel pro pódiové umístění. V sezóně 2013 startoval dokonce z prvních dvou pozic na startovním roštu. Skvělým zahájením nové sezóny by bylo dojet si v Silverstone pro vítězství, o což bude tým samozřejmě usilovat.
S ohledem na nové předpisy platné pro sezónu 2014 bude TS040 HYBRID disponovat vyšším výkonem, o který se stará zážehový agregát 3,7 litru o výkonu 520 koní společně s hybridní soustavou pohonu nabízející výkon 480 koní; oproti předchozímu modelu TS030 HYBRID přitom nový vůz vykazuje o čtvrtinu nižší spotřebu paliva.
Při zpomalování se zapojují motorgenerátory na obou nápravách, čímž vypomáhají klasické brzdové soustavě a současně zpětně získávají energii, která se ukládá do vysokokapacitního kondenzátoru. Naopak při akceleraci se funkce motorgenerátorů obrátí a začnou se chovat jako elektromotory poskytující výkonové posílení.
Oproti předchozím sezónám může TS040 HYBRID rekuperovat a opětně využívat takto získanou energii na libovolném místě závodní trati, a tak tým může moderní technologii strategicky využívat v zájmu maximální hospodárnosti i výkonu.
První příležitost k praktickému vyzkoušení průkopnické technologie dostanou jezdci na Silverstone v pátek během dvou 90min. tréninkových jízd (v 12:55 a 16:55 hodin). Poslední trénink se uskuteční v sobotu (10:00 až 11:00), následuje kvalifikace (13:00) a vlastní 6h závod bude zahájen v neděli ve 13:00h.
Yoshiaki Kinoshita, prezident závodního týmu: „Po náročném testování před letošní sezónou je Silverstone první příležitostí posoudit, jak si ten který vůz vlastně stojí vůči konkurenci. Prožíváme tedy velmi vzrušující okamžiky, neboť se blíží chvíle, na kterou jsme čekali již řadu měsíců. Náš tým nesmírně tvrdě pracoval, aby byl na tento závod připraven – a věříme, že si stojíme dobře. Splnili jsme cíle v otázkách výkonu i spolehlivosti; nyní uvidíme, jak dopadneme v porovnání s našimi konkurenty. V kategorii LMP1 letos soutěží tři různí výrobci, a tak očekávám atraktivní souboje po celou závodní sezónu, což je skvělou zprávou pro fanoušky a zároveň to vytváří pozitivní tlak na závodní týmy. Ještě nikdy jsme nebyli připraveni tak dobře.“
Alex Wurz (TS040 HYBRID, vůz č. 7): „Na okruhu v Silverstone zjistíme, zda jsme přes zimu i přes veškerou snahu udělali dost na to, abychom se dostali tam, kde chceme být – vpředu. S vozem TS040 HYBRID jsme trénovali intenzivně a dosáhli nemalého pokroku. Technologie, kterou tento vůz využívá, zejména pak hybridní soustava pohonu, je prostě úžasná, a tak je výsadou usedat za jeho volantem. Myslím si, že jsme připraveni dobře, ale již dávno jsem se naučil, že před zahájením sezóny není dobré si přespříliš věřit. Během celého víkendu na Silverstone musíme vše provést správně, abychom si vytvořili co nejlepší prostor k zahájení letošní sezóny vítězstvím.“
Stéphane Sarrazin (TS040 HYBRID, vůz č. 7): „Bude to můj první závod s vozem TS040 HYBRID č. 7 a již se těším na první závodní víkend s Alexem a Kazukim. Myslím si, že první podnik letošní sezóny již netrpělivě vyhlíží celý tým. S ohledem na nové předpisy a účast nového výrobce bude tato sezóna skutečnou výzvou, ale pracovali jsme velmi intenzivně a osobně jsem také připraven. Poslední závod roku 2013 byl současně mým prvním vítězstvím v týmu TOYOTA Racing; vzpomínky mne přes celou zimu motivovaly, a tak budu tuto sezónu usilovat o další vítězství, počínaje závodem v Silverstone.“
Kazuki Nakajima (TS040 HYBRID, vůz č. 7): „Silverstone je jeden z mých oblíbených okruhů a znám jej skutečně dobře. Jsem hodně zvědav, jaké to bude zvládat 1000 koní a pohon všech kol na tak zajímavé trati a v přímé konkurenci s našimi soupeři. Letos to vypadá na velmi ostrý šampionát. Současně to ale bude pro všechny v týmu velká výzva.“
Anthony Davidson (TS040 HYBRID, vůz č. 8): „Závod se pořádá v mé domovině a je to první závod sezóny, která bude pro tým TOYOTA Racing bezpochyby významná. Po všem tom vývoji a testování se během prvního závodu teprve ukáže, kdo má navrch. TS040 HYBRID je v porovnání s vozem pro loňskou sezónu velkým krokem vpřed.“
Nicolas Lapierre (TS040 HYBRID, vůz č. 8): „Je to první závod sezóny a současně můj první závod v jezdecké sestavě vozu č. 8, společně s Anthonym a Sébastienem. Po úspěšné přípravě před sezónou jsem si jist, že budeme konkurenceschopní. Cítím, že celý paddock již netrpělivě čeká, jak se souboj v kategorii LMP1 vyvine.“
Sébastien Buemi (TS040 HYBRID, vůz č. 8): „Letos to je moje druhá kompletní sezóna ve vytrvalostních soutěžích a během posledních 12 měsíců jsem se hodně naučil. Jsem si jist, že to v Silverstone bude tvrdý souboj, ale máme v ruce opravdu úžasný hybridní pohon a jsem si jist, že to na lidi udělá dojem, až jej uvidí v akci. Dobrý výsledek hned v úvodu sezóny vždy pomáhá, a to je tedy i můj cíl na tento víkend.“
Tým TOYOTA Racing na okruhu Silverstone:
- 2012 vůz č. 7: Kvalifikace: 3. místo; Závod: 3. místo
- 2013 vůz č. 7: Kvalifikace: 1. místo; Závod: 4. místo
vůz č. 8: Kvalifikace: 2. místo; Závod: 3. místo