O bezpečnosti chodců se mluví pořád, je to totiž nejzranitelnější skupina účastníků provozu. Na Slovensku testují například přední brzdové světlo, které má chodcům na přechodech sdělit, že řidič o nich ví a brzdí a oni tak mohou silnici přejít. Nejnověji jej dostaly k testování autobusy v Trenčíně, Žilině a v Prievidzi.
Přední brzdové světlo je vlastně úplně jednoduchá věc, protože jde o zelené světlo, které je napojeno na zadní brzdovky a rozsvěcuje se současně s nimi. Chodec (anebo třeba i ostatní řidiči) ví, že auto tedy brzdí.
Velké testování už několik měsíců probíhá na Slovensku. K osobní autům se teď přidaly i autobusy SAD Trenčín, které zajišťují příměstskou autobusovou dopravu pro Trenčínskou župu. Autobusy s předním brzdovým světlem se v běžném provozu začaly objevovat už 14. února a celkem jich bude 253. K tomu se přidá dalších celkem 249 autobusů SAD Žilina a nakonec ještě autobusy SAD Prievidza.
Testování bude probíhat až do konce září 2023 a spolupracují na něm Žilinská univerzita a Trenčiíská župa. „Testem chceme dokázat, že použitím předního brzdového světla se sníží nehodovost a zvýší plynulost silničního provozu,“ říká Jozef Garaj, vedoucí technické realizáce projektu.
Světlo je umístěno nízko,bude snadné ho přehlédnout a tak je tam v podstatě zbytečně
Spíše bych řešil pomocné světlo na elektro – kolech, koloběžkách atp.
Při předjíždění, zpravidla do kopce nelze uhádnout, jakou rychlostí se dané zařízení bude pohybovat. Obyčejné kolo jede pomalu, elektrokolo udržuje poměrně vysokou rychlost.
Nepotřebuji to světlo, vždy když dávám přednost ukázněným chodcům na přechodu, tak buď bliknu a nebo ukáži rukou a vždy to funguje. Nemusím (většinou) zastavovat, rozjíždět se z nuly, zasírat ovzduší.
Ale pohřebákům to pomůže, ať se kšefty hýbají
A už je to tady zase. T,o že někdo brzdí v blízkosti přechodu, ještě neznamená, že brzdí s úmyslem zastavit před přechodem a ani to neznamená, že je to v jeho silách. To je úplně jiný případ než zadní brzdová světla. Naopak z toho plyne, že dojde k matení chodců a je to nebezpečná věc. Připodobnil bych to k trendu výstavby ostrůvků – taky s odůvodněním bezpečnosti. A přitom je výsledkem, že v krizové situaci není kam uhnout a pokud to jinak nejde a řidič vjede na obrubník, zničí přinejmenším kolo a máme tu neovladatelné vozidlo letící do lidí. Případně druhý případ, který je často k vidění, že ve špičce nemůže projet sanitka, protože vedle ostrůvku už není místo na objetí zastaveného vozidla – a v sanitce mezitím umírá člověk, hlavně že se chodci cítí bezpečněji.
Někdy se mi stane (podotýkám, že za jízdy ne zrovna pomalé), že mne rychlejší auto dojíždí doslova „nadoraz“, až mám strach, že do mne narazí – v zrcátku se fakt objeví „zničeho nic“. Takže kdybych v zrcátku viděl přední brzdovku, byl bych možná o něco klidnější…
Jednou slibovali testování blikající zelené, nikdy jsem ale neslyšel, že by bylo „v plném proudu“. Přitom by to bylo užitečnější než přední brzdové světlo.
to že použije řidič brzdu, ne vždy bude z důvodu že hledí zrovna na chodce který mu vstoupí pod kola. Dnes vstupují do vozovky s upřeným pohledem do země, nebo ještě navíc v uších sluchátka s hudbou
Chodcům, kteří dnes převážně čumí do mobilu, to stejně nepomůže.
Svatá pravda. A po setmění bude na silnicích pěkně barevná diskotéka
Takže byste byl pro zrušení brzdových světel (aby nebyla barevná diskotéka)?
Ale pohřebákům to pomůže, ať se kšefty hýbají