chladici-kapalina

Před zimou zkontrolujte v automobilu nemrznoucí chladicí kapalinu

Autor: Radim Plachý - Foto: Depositphotos - 19. 10. 2022


Přichází zima a je čas na ni připravit rovněž naše auto. Někdo jej odveze do servisu a nechá si udělat potřebnou kontrolu před zimou, včetně výměny pneumatik. Jiní šetříme, nebo si prostě rádi věci kolem auta děláme svépomocí. Zapomenout nesmíme ani na kontrolu či doplnění nemrznoucí chladicí kapaliny čili laicky – vody do chladiče. A pro laiky – „kohoutková“ do něj skutečně nepatří!

Zima není k našemu autu vůbec šetrná a měli bychom mu tedy všemožně pomoci. Rovněž je příprava automobilu na zimu nutná z důvodu zvýšení bezpečnosti jízdy. Extrémní počasí si žádá zimní pneumatiky. Je na nás je včas vyměnit, stejně tak jako zkontrolovat dezén, jestli je stále pro jízdu ve sněhových podmínkách dostatečným. Důležitá je rovněž kontrola kapalin. Nejenže je nutné vyměnit vodu v ostřikovači, abychom pak neřešili, jak letní směs rozmrazit, když bude venku dlouhodobě pod nulou. Nemrznoucí musí být i chladicí kapalina. Ta je důležitá pro systém chlazení, který zabraňuje přehřívání motoru, jeho poškození i zajišťuje efektivní chod motoru.

Co vlastně chladicí kapalina do automobilu je?

Rozhodně to není obyčejná voda z kohoutku, ale nejde ani o destilovanou vodu. Chladicí nemrznoucí směs do auta obsahuje kromě destilované vody alkohol a další funkční aditiva. Chladicí kapalina se nachází v chladicím okruhu a jejím cílem je ochlazovat kriticky zahřívané části motoru. Teplo se pak od motoru uvolňuje pomocí chladiče. Tam se kapalina ochladí a opět má schopnost si celý proces chlazení zopakovat. Důležité jsou v chladicí směsi aditiva. Právě ta mají ochrannou funkci pro různé části, kterými tato kapalina proudí. Chrání kovové části systému před rzí. Pozitivně působí i na pryžové části, těsnění a hadice – zabraňuje jejich degradaci praskáním nebo tvrdnutím. Má schopnost rozpouštět vodní kámen a zabraňovat jeho usazování. Díky všem těmto vlastnostem zcela zásadně prodlužuje životnost motoru.

V autě je potřeba občas kontrolovat i provozní kapaliny. Poradíme, na co se zaměřit

Chladicí kapalina není na celý život

Pokud o chladicí kapalinu v systému nepřijdeme kvůli nějaké netěsnosti, obvykle laika ani nenapadne, že se musí v automobilu měnit. Na její správné funkční vlastnosti můžeme spoléhat zhruba tři roky. V systému totiž může docházet k odpařování některých funkčních složek, rovněž se mění složení. Chladicí kapalina by se měla kontrolovat vždy před zimní sezónou a jednou za tři roky (u nejmodernějších kapalin jednou za pět let) prostě kompletně vyměnit. Pouze tak si zajistíme bezproblémový chod automobilu a současně mu dáme šanci na delší život.

Na nemrznoucí směsi se nevyplatí šetřit. Pouštíme ji k srdci vozidla, k jeho motoru. Chce to sáhnout po správné kapalině pro konkrétní vůz a současně po osvědčené značce.

Jak si vybrat správnou chladicí kapalinu?

Výrobci chladicích kapalin do aut nám to naštěstí zjednodušují. Díky barevnému označení těchto kapalin se nespleteme. Vždy je nutné použít takovou kapalinu, které už v našem vozidle je. Poznáte to z technické příručky k údržbě svého vozidla, ale i podle barvy kapaliny. V žádném případě nesmíme smíchat různé kapaliny! Obecně se tato kapalina vybírá podle výrobce, tedy značky vozidla, modelu a pak dle motorizace. Zjednodušeně, ale spolehlivě, se lze orientovat dle jejich kódového značení (a současně barvy).

  • G10 – žluté nemrznoucí směsi: Používají se pro starší vozidla, která nemají hliníkové bloky, tedy hlavy na válcích z hliníkových slitin.
  • G11 – modré a zelené nemrznoucí směsi: Opět se hodí pro motory bez hliníku a vozidla s rokem výroby do roku 1996.
  • G12 – růžové a červené směsi, někdy též fialové (G12+): Hodí se pro moderní vozidla s hliníkovými hlavami. Obsahují speciální aditiva šetrná pro slitiny měkkých kovů, též plastové a pryžové části, včetně těsnění.
  • G13 – fialová nemrznoucí směs: jedná se o nejmodernější typy chladicích nemrznoucích kapalin pro moderní motory. Mohou nahradit jakékoliv chladicí kapaliny ve starších vozidlech. Perfektně chrání části systému před korozí. Kapalina má bod varu až 175 °C. Její životnost je prodloužena až na 5 let. Pro automobil nabízí celou řadu ochranných vlastností.
Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru