koncept-Trabant_nt-Herpa-predstaveni_ve_Zwickau- (3)

Před 12 lety se ukázal koncept moderního Trabantu. Byl to elektromobil, ale předběhl svou dobu

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Spiegel.de, Flotte.de, Motor1.com, trabant-nt.de - Foto: trabant-nt.de, Poschwatta automotive - 31. 1. 2021


Trabant byl jedním z nejčastějších a nejoblíbenějších automobilů v komunistických evropských zemích. Nebylo to ale proto, že byl dobrý, ale protože nic moc jiného nebylo. Na jeho dodání jste čekali dlouhá léta. Když před více než 30 lety komunismus končil, lidé je nechávali stát na ulicích a nechali je svému osudu. V roce 2009 se ovšem Trabant vrátil jako moderní koncept elektromobilu.

Přesně 20 let potom, kdy v tehdejším Československu proběhla sametová revoluce, se v Německu ukázal koncept moderního Trabantu. Navazoval na tvary původního východoněmeckého veteránu, ale okolní ovzduší nekazil žádnými lokálními emisemi. Byl to totiž elektromobil. Bylo to však v době, kdy se toto alternativní palivo ještě politicky tolik tolik netlačilo, což možná nakonec stálo za tím, že auto nevzniklo. Jistě tomu napomohla i tehdejší finanční krize.

trabant_nt-koncept-vyvoj_designu
Vývoj designu Trabantu: Trabant P50/P60, Trabant 601 a Trabant nt | Foto: Poschwatta automotive

Koncept představil německý výrobce zmenšených modelů aut a letadel Herpa. Nemělo však jít pouze o koncept, ale Herpa chtěla do roku 2012 rozjet sériovou výrobu. Karoserie byla vyrobena s pomocí společnosti indiKar, která měla s výrobou zakázkových dílů bohaté zkušenosti.

Pohled na auto prozradí, že z designového hlediska se auto inspirovala u původního Trabantu 601, ale s náznakem moderních MINI. Oproti původnímu Trabantu byl koncept výrazně větší. Na délku měřil koncept 3950 mm, široký byl 1690 mm a na výšku jste mohli naměřit 1500 mm. Rozvor náprav činil 2450 mm. To jsou rozměry, které odpovídají přibližně velikosti první generace hatchbacku Škoda Fabia.

Interiér byl minimalistický, opět s přihlédnutím k původnímu Trabantu. Palubní deska má jednoduché a přímočaré tvary, přičemž před řidičem je kaplička přístrojů s nezbytnými ukazateli, kterým dominuje rychloměr. Uprostřed palubní desky byla další kaplička s místem, kam bylo možné umístit tehdy vlastní, přenosnou navigaci.

Zajímavé bylo „řazení“, respektive volba směru, kterým se auto rozjede. K tomu sloužila páka vpravo od volantu, kterou šlo zvolit „D“ jako dopředu, „N“ jako neutrál a „R“ jako zpátečku. Je to také odkaz na původní Trabant, který měl řadicí páku čtyřstupňové manuální převodovky také napravo od volantu.

O pohon elektromobilu se měl starat asynchronní elektromotor s výkonem 47 kW/64 koní, přičemž maximální rychlost měla být až 130 km/h. O uložení potřebné energie se staraly li-ion akumulátory uložené v podlaze. Dojezd měl být kolem 160 kilometrů. Nabíjení do z prázdné do plné kapacity mělo z domácí zásuvky zabrat přibližně 8 hodin, při použití 380V zdroje se mělo zkrátit dokonce na dvě hodiny.

Nápad to byl hezký, retro táhne, ale zdá se, že přišlo ve špatnou dobu. Herpa tehdy do projektu investovala asi tři miliony eur, ale na rozběhnutí sériové výroby to nestačilo. Auto ukázala na veletrhu ve Frankfurtu, aby nalákala investory, ale to se bohužel nestalo. Z plánu, odstartovat sériovou výrobu, tedy nakonec sešlo. Povedlo by se to dnes?


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru