Elektromobilita je stále velké téma, které neřeší jen automobilky, ale také jednotlivé země a města. Ani Praha není výjimkou. V současné době vzniká plán, který už za pár let zakáže vozy taxi se spalovacím motorem. Má to pomoci k lepšímu klimatu ve městě, protože taxíky najezdí nejvíce kilometrů právě přímo po Praze.
První návrh na to, aby vozy taxi byly jen elektrické, přišel už začátkem letošního roku. Řešil se na 20. jednání pražského Výboru pro dopravu. Markéta Braun Kohlová z odboru dopravy pražského magistrátu představila návrh na zastavení zhoršování emisních charakteristik vozů taxi. „Navrhujeme, aby od 1. 1. 2027 vozy, které provozují taxislužbu na území Prahy, splňovaly emisní normu alespoň 6d, což jsou vozy mladší 6 let. Od 1. 9. 2029 navrhujeme, aby taxislužbu už jen mohla provozovat vozidla na elektřinu a vodík. I přes navržená opatření si myslíme, že samotná služba bude pro obyvatele plně dostupná. Je třeba si i uvědomit, že vozidla taxi ujedou po městě násobně více kilometrů než běžná vozidla. V zahraničí řeší infrastrukturu pro nabíjení vozidel primárně rychlými soukromými či firemními dobíječkami včetně hubů a pomalým domácím nabíjením. Domníváme se, že tento model bychom aplikovali i v Praze,“ popsala.
Častým argumentem proti podobným návrhům je nedostatek dobíjecí infrastruktury. Podle Braun Kohlové jsou to ale liché obavy. „V současné době je vybavení veřejnými dobíjecími stanicemi dostatečné. V Praze připadá na každý dobíjecí bod jen 6,7 vozidel s externím dobíjením, zatímco průměr EU je 12,1. Očekáváme, že v roce 2028 bude v Praze minimálně 4 400 veřejných dobíjecích bodů. Předkládaný návrh je v souladu se strategickými dokumenty hl. m. Prahy a je srovnatelný s opatřeními v evropských zemích. Předkládaný návrh je výsledkem spolupráce mezi odbory (dopravy, služeb a ochrany prostředí). Návrh jsme také konzultovali na ministerstvu dopravy,“ dodala.
Co pseudo-historická auta?
V Praze se pohybuje řada vozidel, která mají na první pohled připomínat veterány. Určena jsou hlavně pro turisty a Praha se jich dlouhodobě snaží zbavit. Jiří Melzer z Komise Rady HMP pro elektromobilitu se proto asi oprávněně ptal, jak se nové nařízení dotkne právě těchto aut. „Bude se to týkat všech vozů, která mají žluté oprávnění, tedy i těch pseudohistorických vozidel,“ reagovala Braun Kohlová. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib také zdůraznil, že by byl rád, aby nařízení platilo i pro kurýrní služby. Dodal, že u nich ovšem není možnost, jak je regulovat.
Dalo se asi čekat, že se tento návrh nebude líbit pražským taxikářům. Ti jsou ostře proti, dle svých slov nemají čas nabíjet, nehodlají platit vyšší pojištění, které elektromobily mají, a nechtějí řešit případné výměny drahých baterií.
Nicméně náměstek pro dopravu Hřib pro Novinky.cz řekl: „Nyní připravujeme notifikaci souladu s evropským právem, kterou nám doporučilo ministerstvo vnitra. Souběžně pokračujeme v technickém zpracování podkladů.“ Jakmile bude toto hotovo, vše dostane ke zpracování Rada Prahy.