Podle aktuálního průzkumu častěji respektují pravidla silničního provozu ženy, důchodci a sváteční řidiči. Češi jsou zároveň velice vnímaví ohledně porušování dopravních předpisů ze strany ostatních řidičů.
Čtyři z pěti Čechů občas poruší dopravní předpisy. Mezi “nejoblíbenější“ delikty tuzemských řidičů patří překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy či nerespektování zákazu zastavení, stání či parkování. Češi jsou zároveň bystří pozorovatelé přestupků jiných řidičů. Všímají si příliš rychlé jízdy, porušování zákazu předjíždění či jízdy na červenou. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Nextbase, přední světový výrobce palubních kamer ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos a organizací BESIP.
Velká část Čechů volí pro cestu do dovolenkové destinace vlastní automobil. Často se tak dostávají míst, která neznají a s tím roste i riziko porušování dopravních předpisů. A výzkum ukázal, že premiantů za volantem je minimum. V oblasti porušování silničních pravidel pouze pětina dotázaných uvedla, že silniční pravidla nikdy neporušuje. K nerespektování pravidel se častěji uchylují muži, naopak 27 % žen, 32 % řidičů starších 66 let a 33 % svátečních řidičů (tj. řidičů, kteří využijí vozidlo maximálně několikrát měsíčně) předpisy respektuje za každých okolností.
Nejvíce porušované pravidlo? Maximální povolená rychlost
Mezi tři nejčastější přestupky, ke kterým se řidiči v průzkumu přiznávali, patří nerespektování zákazu zastavení, stání či parkování (16 %). Na druhém místě skončilo používání mobilního telefonu během jízdy (celkem 17 % dotázaných). K tomuto porušení pravidel tíhnou spíše mladí lidé do 34 let – sledování mobilu během řízení v průzkumu přiznalo 26 % z nich. Zdaleka nejčastěji porušovaným pravidlem je mezi českými řidiči překročení maximální povolené rychlosti, kterého se dopouští 62 % dotázaných, poměr pak narůstá zejména mezi muži (celkem 69 %) a lidmi do 49 let.
Aplikace z telefonu udělá kameru na dopravní přestupky. Ty bude možné rovnou odesílat policii
Obecně platí, že jsou Češi ještě více vnímaví ohledně přestupků ostatních účastníků silničního provozu. Překročení rychlosti je tak zároveň nejčastějším pochybením, s nímž se dotazovaní na českých silnicích setkávají ze strany ostatních řidičů (81 %). Na druhém místě se umístilo používání mobilního telefonu během jízdy. Toto porušení pravidel pozorovalo u ostatních řidičů celkem 65 % respondentů. Vysoko se umístilo porušení zákazu předjíždění (41 %) a také zastavení, stání či parkování na zákazu (27 %). Překvapivě často se řidiči setkávají též s jízdou na červenou (24 %). V porovnání se zbytkem republiky se Pražané častěji setkávají s otáčením do protisměru na světelné křižovatce (16 % Pražanů oproti 7 % ostatních respondentů).
Palubní kamery snižují pravděpodobnost nebezpečné jízdy
„Z výzkumu jasně vyplynulo, že se Češi s porušováním dopravních předpisů setkávají velmi často – ať už vlastní vinou, nebo ze strany ostatních řidičů. Právě z toho důvodu se vyplatí investice do palubní kamery. Data ukazují, že palubní kamera v autě o třetinu snižuje pravděpodobnost nebezpečné jízdy. Pokud přece jen dojde k nehodě, je záznam z kamery důležitým důkazním materiálem pro policii a pojišťovnu, zejména pokud druhý účastník nehody porušil předpisy,“ radí Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase.
„Při výběru palubní kamery je důležitá především na kvalitu obrazu – při nehodách bývají detaily rozhodující. Vyplatí se proto instalovat do vozidla kameru s vysokým rozlišením, polarizačním filtrem a stabilizací obrazu. Moderní palubní kamery nabízí i další praktické funkce, například lokalizaci polohy vozidla pomocí GPS nebo parkovací mód, který zachytí nehody, k nimž dojde, když je vozidlo zaparkované,“ pokračuje Szalontai.
Na vině je spěch, nepozornost i netrpělivost
Právě při dovolené rodinný vůz často končí na parkovišti ať už u nějaké památky, atrakce či pláže. Roste tak riziko, že jej někdo neopatrný “ťukne“. A právě pro takovéto situace hovoří užití palubní kamery. Právě nehody na parkovišti totiž dle výzkumu k typům kolizí, při nichž druhý účastník nejčastěji ujede. Situaci, kdy druhý účastník od nehody ujel, zažilo 15 % dotazovaných. Ve dvou třetinách případů se jednalo o škodu do 10 tisíc korun. Většina těchto nehod (72 %) se odehrála právě na parkovišti nebo při parkování.
„Za nehody na silnicích může často spěch a netrpělivost, kterým se dá poměrně snadno předcházet. Pouhá změna našeho chování za volantem může významně přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Základem je nikdy neřídit pod vlivem alkoholu, drog, ale ani vypjatých emocí. Řidiči by také měli vždy dodržovat dopravní předpisy včetně maximální povolené rychlosti. Cesty plánovat, vyrazit včas a pospíchat pomalu se vyplatí, ostatně život máme jen jeden,“ upozorňuje Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIP PRAHA.
Výzkum se zabýval také pokutami. Pokutovaní řidiči byli trestáni většinou za překročení maximální povolení rychlosti (34 %) a nerespektování zákazu zastavení/stání/parkování (19 %). Jako důvod porušení předpisů uváděli řidiči většinou spěch (48 %), nepozornost (21 %) a netrpělivost (19 %). Celkem 38 % řidičů uvedlo, že nikdy nedostali pokutu. Mezi ženami je to dokonce polovina respondentek.
Průzkum mezi českými řidiči nechala vypracovat společnost Nextbase ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos a organizací BESIP. Sběr dat se konal prostřednictvím dotazníku v lednu 2023 na vzorku 1000 osob s řidičským oprávněním skupiny B.