tazeni-auta

Pravidla a časté chyby při tažení auta na laně nebo tyči

Autor: Radim Plachý - Foto: Pavel Srp - 13. 11. 2021


Když přestane jet auto, typicky se to stane v nejhorší možný moment a na naprosto nevhodném místě. Jako řešení daného problému se nabízí odtah na laně či na tyči za jiným vozidlem. Jde o rychlou variantu, jak si s danou situací poradit. Tato metoda je vhodná spíše na kratší vzdálenosti a platí zde některá pravidla, na která je potřeba si dát pozor. A protože správný odtah na laně nebývá v autoškolách tématem číslo jedna, mnoho motoristů neví, co všechno musí udělat a zabezpečit, aby byla taková jízda bezpečná pro všechny zúčastněné i okolí.

Tažení vozidla na laně

Dnes již nemusíte mít lano jako součást povinné výbavy vozidla. Díky svým skladným rozměrům však stále patří mezi prvek, jaký najdete v mnoha autech. V případě potřeby nečekaného odtahu, pomoci známým či okolním lidem se tak může hodit. K sehnání bývá i na většině benzínových stanic, takže doplnění této výbavy rozhodně není žádný problém.

Aby bylo možné provést tažení vozidla na laně, musí splňovat především dvě hlavní podmínky. Musí mít funkční brzdový systém a řízení by mělo pracovat správně.

Co nesmí chybět při tažení vozidla na laně

Pokud se rozhodnete pro tento způsob odtahu, musíte splnit několik náležitostí. V první řadě musí být tažné lano označeno červeným štítkem. Když si lano koupíte na benzínce či kdekoliv jinde, bude na sobě mít již tento červený praporek. Ten musí mít rozměry alespoň 30 x 30 centimetrů. Vůz, který je vlečený, zároveň musí mít vzadu viditelně umístěný výstražný trojúhelník. Nejčastějším místem je za zadním sklem.

Mezi formální náležitosti, které musí splňovat takto tažené vozidlo, patří i platná technická kontrola. Není možné vést v zápřahu na laně auto, které nemá technickou nebo není s platně uzavřeným povinným ručením. Odtahování na laně není vhodné ani pro bouraná vozidla, u kterých došlo k deformacím a případně i změnám v řízení. Tažení není vhodné pro motocykly nebo mopedy a není dovoleno ani pro vozidla, která mají za sebou dále zapřažený vlek. Mezi nejčastější situaci, kdy se nabízí odtažení pomocí lana, tak platí okamžiky, kdy dojde k poruše motoru, vybije se autobaterie, takže nejde nastartovat a podobně.

Od října budou muset řidiči povinně vytvářet v dopravních zácpách uličku pro záchranné složky a policii

Jak správně připevnit lano

Pro tažení vozidla na laně je nutné pečlivé připevnění a správné zapojení obou vozidel pomocí lana k tomu určenému. Připevněte lano na místo určené výrobcem. Většina variant má k dispozici tažné oko. Auto, které je tahounem, může mít lano připevněno také na tažném zařízení. V některých speciálních případech je možné připevnění za nápravu vozidla, ale platí to jen pro pár automobilů.

Správný postup odtahu

Jestli již máte vozidlo připevněné a zbývá jen vyrazit na cestu, udělejte si ještě chvíli čas a domluvte si potřebné detaily s řidičem táhnoucího vozidla. Domluvte se na signálech ohledně brzdění a myslete na to, že během cesty je potřeba udržovat lano stále mírně napnuté. Pro lepší orientaci a více plynulou jízdu se dopředu domluvte na trase, kterou pojedete. Dávejte si pozor na jakékoliv prudké záškuby během rozjezdu i následné jízdy. Tažení na laně je citlivou záležitostí, která vyžaduje klidnou nohu. Tažené auto musí mít rozsvícená obrysová nebo potkávací světla.

Časté chyby při tažení vozidla

Mezi nejčastější chyby při tažení vozidla na laně patří rozsvícení výstražných světel, kdy dojde ke sepnutí všech směrovek. Tehdy je sice poznat, že s daným vozidlem není něco v pořádku, ale ostatní účastníci provozu zároveň nevidí, jestli nebude dané vozidlo spolu s vlečným někam odbočovat. Výsledkem tak mohou být nebezpečné a nepřehledné situace. Dále je potřeba počítat s tím, že pokud má automobil elektrický posilovač řízení a má vybitou baterii, bude manipulace o poznání komplikovanější.

Zároveň je potřeba nepřekračovat maximální povolenou rychlost této nouzové soupravy pro odtah. Jeďte nejvýše rychlostí 60 km/h a při odtahu z dálnice se pohybujte opatrně po zpevněné krajnici. Takto vlečené vozidlo je nutné odvézt k nejbližšímu možnému sjezdu. Obecně je však lepší při poruše na dálnici zavolat asistenční službu a klasický odtah.

Tažení auta na tyči

Druhou variantou pro odtah nepojízdného vozidla je tažení na tyči. Obecně je však tyč o poznání hůře skladná, takže jde o velmi vzácně využívanou možnost. I tady však platí specifická pravidla, která je třeba dodržet pro bezpečnost celé takové akce. Délka takové tyče bývá od jednoho do šesti metrů a pro lepší viditelnost je označena bílými a červenými pruhy. Na tyči je možné odtahovat i vozidla, kterým nefunguje optimálně brzdový systém. Tehdy však musí mít vlečné vozidlo vyšší hmotnost a je potřeba počítat s tím, že brzdná dráha může být v takovém případě až dvojnásobná, což zvyšuje náročnost celého převozu a manipulace s vozidlem.

Spojení dvou vozidel na tyči je o poznání pevnější v porovnání s lanem, což vyžaduje zvláštní zacházení ze strany řidičů. Komplikovaná je hlavně jízda do zatáček, která musí být plynulá a tyč musí být udržována v ose taženého vozidla. Při jakékoliv chybě totiž může dojít k poškození přední části taženého vozu.

Pozor na tažení vozidel s automatickou převodovkou

Zvláštní pozornosti si zaslouží tažení vozidel vybavených automatickou převodovkou. To musí být opravdu jen na krátké vzdálenosti a převodovka by měla být v neutrální poloze. Více informací k takovému odtahu typicky najdete v manuálu k danému vozidlu. Právě těmito pokyny je třeba se řídit.

Většinou je lepší variantou klasický odtah

Jestli se nechcete pouštět do problematických a složitých operací, zvolte raději odtah pomocí asistenční služby dané pojišťovny. Sice si možná počkáte zhruba 45 minut, než odtah dorazí, a pokud překročíte vzdálenost odtahu uvedenou ve smlouvě, něco si i připlatíte, ale celá akce bude o poznání bezpečnější.

Štítky: , ,

3 názory na “Pravidla a časté chyby při tažení auta na laně nebo tyči”

  1. Pane Poulíček.
    Mícháte zde hrušky a jablka. Zcela správně nemůžete odtahovat vozidlo, které je hmotnostně větší než vaše. Proto má každé zařízení stanoveno jak velkou váhu lze připojit. To se týká tažného vozidla.
    U vozidla, které chcete odtáhnout se určitě nesmí lano přivazovat na pohyblivé části (např. na řídicí tyče) ale pouze na pevné části vozidla. Proto mají současná vozidla již připravené úchyty pro event. odtah.

  2. Bohumil Poulíček

    Již mi chybí jen rada, netlačte vozidlo na laně. Čemu jsem se divil, na tažném zařízení se smí táhnout pouze do vyznačené hmotnosti taženého vozidla a max. zátěže na kouli. Je tedy bezpečnější zauzlovat lano, například za spojovaci tyče řízení a jiném místě pod vozidlem. To se nikde neuvádí, kdo tedy poradí, za mne, dejte lano na kouli a doufejte, že vás nechytí.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru