Autor: Anina Russová - Zdroj: MČ Praha 8 - Foto: Poslední generace - 20. 5. 2023
Aktivistická skupina, která si říká Poslední generace, na území Prahy 8 neuspěla. Skupina se svými protesty, kterými pravidelně blokuje pražskou dopravu, snaží o donucení úřadů k zavedení maximální povolené rychlosti 30 km/h na velkém území Prahy. Primátor hlavního města už jim před časem vzkázal, že dokud budou pořádat své pochody, nemá se s nimi o čem bavit. A úspěch skupina nezaznamenala ani na Praze 8.
Zastupitelé této městské části nejen, že plošné zavedení této rychlosti odmítli, ale navíc také zároveň odsoudili formu protestů, při kterých v uplynulých měsících aktivisté několikrát blokovali pomalým pochodem dopravu v metropoli. Na návrh místostarosty Martina Cibulky (ODS) přijali zastupitelé usnesení, které vyzývá magistrát, aby nezřizoval zmocněnce pro zklidňování dopravy. O povolené rychlosti na spravovaných komunikacích mají rozhodovat zejména městské části, které mají detailní místní znalost. „Zároveň usnesením vyzýváme magistrát, aby využil svou zákonodárnou iniciativu a navrhl změnu zákona tak, aby obdobná blokování, která udělali aktivisté v nedávné době, byla zákonem postižitelná,“ vysvětlil místostarosta Cibulka. Zastupitelé toto usnesení následně schválili.
Předseda komise pro dopravu Martin Jedlička (Společně pro Prahu 8) k tomu řekl: „Zásadně odmítám formu protestu, která spočívá ve zdržování řidičů aut, ale třeba i sanitek. Takový protest je bezohledný a hloupý. Děkuji všem členům zastupitelstva, kteří pro toto usnesení hlasovali.“
Opoziční zastupitel Václav Stránský (8žije a Praha Sobě) usnesení, které odsuzuje formu protestů, naopak kritizoval. Podle něj by to zastupitelé neměli dělat. Usnesení nepodpořili zastupitelé z Prahy sobě ani Piráti.
„Praha 8 je průkopníkem ve snižování rychlosti v místech, kde to dává smysl, tedy například v rezidenčních zónách nebo u škol. V Karlíně jsme zavedli Zónu 30 již v roce 2012 a troufám si říct, že jako jedni z prvních v Praze. Ale určitě nesouhlasíme se snižováním rychlosti plošně, nekoncepčně a na základě nátlakových akcí. Blokování Rohanského nábřeží a jiných hlavních tahů považuji za bezohledné a zbytečné. To jsou právě komunikace, kde má zůstat 50 km/h,“ informoval radní Prahy 8 pro dopravu Tomáš Slabihoudek (Společně pro Prahu 8).
Místostarosta Matěj Fichtner (ANO) zase komentoval argument, podle kterého se zvýší bezpečnost v ulicích. „Je fyzikálně prokázáno, že je-li rychlost auta nula, tak riziko smrtelné nehody je nula, takže je to třeba doporučení na dálnice,“ řekl Fichtner.
Zastupitel Václav Musílek (SPD a Trikolora pro Osmičku) řekl, že snaha snížit rychlost je součástí „dlouhodobého tažení proti automobilismu ve městech, a nejen ve městech“.
Štítky: aktivisté, maximální rychlost, Poslední generace, Praha, Praha 8, protest, rychlost
Argumentace, že Magistrát nemá legální možnost zabránit úklidu demonstrantů ze silnice je naprosto zcestný. Kdokokiv se pohybuje po pozemní komunikaci, je účastníkem silničního provozu. Zákon a vyhláška hovoří jasně jak se mají chovat. Pokud ne, tak přijede PČR a neprodleně odstraní překážku silničního provozu. Pakliže ne, je to průšvih PČR, do toho je Magistrátu putna, pokud ovšem nahlášenou demonstraci neschválil. Nebo snad ne?