Některé řidičské dny se prostě bez klaksonu neobejdou. To asi ví každý řidič, ale měl by si přitom uvědomit, že zbytečné a někdy až zběsilé troubení je nezákonné. Někde ho dokonce zakazují dopravní značky.
Jistě znáte ty situace, kdy jedete v pondělí vystresovaní z práce, musíte stihnout další milion věcí a ostatní řidiči jako kdyby se rozhodli, že zapomenou vše, co je naučili v autoškole. Přesně v takových chvílích to svádí k přehnanému troubení. To vám sice možná na chvíli uleví, ale v konečném důsledku může vyjít pěkně draho. Zákon totiž přesně říká, kdy je možné troubit.
Věnuje se tomu paragraf 31 Zákona o provozu na pozemních komunikacích, který říká: „Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla. Výstražné znamení se užívá jen po dobu nezbytně nutnou.“
Zjednodušeně řečeno to znamená, že není správné troubit jen proto, že jiný řidič nejede dost rychle či plynule, že se včas nerozjel na červenou nebo že podle vás někde překáží a tím vás zdrží. Naopak je to vhodné například v situaci, kdy se řidič nevěnuje řízení a má tendence přejíždět do jiného pruhu. Nebo ve chvíli, kdy vidíte, že vám s největší pravděpodobností nedá přednost, ačkoliv by měl. To jsou totiž příklady situací, kdy se troubením pokusíte zabránit nehodě. I tak je ale dobré si dát pozor, kde troubíte. Především v historických centrech měst bývají často umístěné dopravní značky, které troubení zakazují.
Policista vás může za zbytečné, tedy neoprávněné troubení pokutovat, přičemž je potřeba počítat s pokutou až do výše 2500 Kč. A nezapomeňte na část zákona, která říká, že troubit smíte jen po nezbytně nutnou dobu. Na silnicích často používané dlouhé opření se do klaksonu může také být přestupkem. Podle zákona totiž řidič „nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu.“