V době, kdy ceny benzinu, nafty a plynu raketově stoupají, se vyplatí zkontrolovat stav vlastního vozu. Jaké jsou typické závady, které zásadním způsobem zvyšují spotřebu paliva? Poradíme s nimi, protože jejich odstraněním lze výrazně snížit výdaje na pohonné hmoty.
„Velmi často si ani neuvědomujeme, v jaké míře se mohou poruchy našeho automobilu promítnout do zvýšené spotřeby paliva. A nejde o hodnoty daleko za desetinnou čárkou, ale o celé litry,“ vysvětluje Lukáš Czauderna, odborník ProfiAuto. Je klidně možné, že náklady na opravu se vrátí už do měsíce. Do této kategorii spadá velké množství poruch. Podívejte se na ty nejčastější.
Vadný výfukový systém
Netěsnosti výfukového systému jsou obvykle spojovány pouze se zvýšenou hlučností motoru nebo v krajním případě s nepříjemným zápachem výfukových plynů v kabině. V praxi se však tento problém může přímo odrazit na zvýšené spotřebě paliva. Stačí, aby se netěsnosti nacházely v blízkosti katalyzátoru, a sice u jedné z lambda sond. Vzduch nasávaný vzniklou dírou pozmění složení výfukových plynů, uvede ovladač motoru v omyl a ten tak maximalizuje dávky paliva, aby byly signály ze sond opět správné. V důsledku toho se palivo nalévá přímo do válců, autu klesá výkon a náklady na palivo se zvýší až o 10-30 %.
Opotřebované vstřikovače
Tento problém se týká především dieselů, ale vyskytuje se i u benzinových modelů. Opotřebované vstřikovače místo rozstřikování paliva dodávají jednolitý proud. To zásadně zhoršuje proces spalování a v důsledku toho snižuje výkon. Aby řidič udržel dosavadní tempo jízdy, bude více sešlapávat plynový pedál. Výsledkem je opět vyšší spotřeba.
Chcete ušetřit až půl litru paliva na 100 km? Zaměřte se na pneumatiky
Ucpaný filtr pevných částic
Skutečná noční můra pro uživatele moderních dieselových aut. Málokdo si uvědomuje, že pokud neprobíhá správně proces čištění filtru pevných částic, spotřeba paliva drasticky roste. Vychází to z principu fungování filtru – po jeho naplnění ovladač motoru zvýší dávku paliva tak, aby jeho přebytek shořel ve filtru a zároveň se tam spalovaly nahromaděné saze. Pokud je s filtrem něco v nepořádku, proces spalování se opakuje stále dokola, i když to nemá žádný efekt.
„Ve vozech s porouchaným systémem filtrování sazí se palivo dávkuje neregulovaně a účty na čerpací stanici stoupají do astronomických výšek,“ varuje Lukáš Czauderna z ProfiAuto. Opravy tohoto typu závad se vyplatí neodkládat. Škoda vyhozených peněz za palivo a škoda motoru, který se v tomto jízdním režimu rychle ničí.
Poruchy zapalovacího systému
Záškuby motoru při zrychlování za studena nebo při volnoběhu jsou nepříjemné, ale málokdo si uvědomuje, že tyto anomálie vedou k nárůstu spotřeby paliva. Závažnost tohoto jevu závisí na stupni poškození zapalovacího systému. Dá se ale předpokládat, že čím více se motor zasekává nebo cuká, tím méně je úsporný jeho provoz.
Nefunkční snímače teploty
Jedním z důležitých faktorů, který rozhoduje o dávkách paliva, je teplota motoru. Když je studený, jsou mnohem vyšší, než když dosáhne provozní teploty. Dobře to vidíme v zimě, kdy jsou ještě nějakou dobu po nastartování vyšší dokonce i volnoběžné otáčky. Proto byste měli hlídat funkčnost termostatu nebo chladicího systému. Veškeré snahy ale budou k ničemu, pokud dojde k poškození teplotních senzorů (některé motory jich mají několik).
„Nesprávné hodnoty snímačů se přímo promítají do spotřeby paliva,“ upozorňuje Lukáš Czauderna. Naštěstí ve většině případů stačí k odhalení závady připojit vůz k diagnostice. Toto řešení řidičům doporučujeme, zejména proto, že výměna poškozeného dílu v tomto případě nebývá příliš nákladná.
Další, méně důležité faktory
Spotřebu paliva ovlivňují i další, méně závažné skutečnosti. Jedná se o odpor vzduchu, valivý odpor a tření uvnitř motoru. Ve snaze o pokles spotřeby paliva je dobré například odmontovat nepoužívaný střešní nosič, kontrolovat tlak v pneumatikách (aby nebyl příliš nízký) a stav ložisek kol, měnit vzduchové a palivové filtry. Zajímavé je, že na spotřebu paliva má dopad i typ motorového oleje. Některé modely automobilů vyžadují speciální oleje, které snižují tření spolupracujících prvků, což se také odrazí na spalování.
Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto CZ a SK říká: „Těžko uvěřit, že i maličkost, jako je netěsný tlumič, může zvýšit spotřebu paliva o několik litrů na 100 km. Můžeme tedy klidně prohlásit, že náklady na opravu se mohou plně vrátit již po dalším natankování. Právě dnes, kdy začíná období dovolených a pohonné hmoty nebývalým způsobem zdražují, se vyplatí navštívit nejbližší autoservis ProfiAuto. Běžná technická prohlídka spojená s výměnou filtrů a oleje určitě nebude na škodu a bude navíc rozumné prověřit případné závady, které by mohly zvyšovat spotřebu paliva.“