Každý senior starší 65 let musí být pod pravidelným dohledem lékaře, který rozhoduje, jestli smí, či nesmí řídit auto na silnicích. Ministerstvo dopravy ale chce věk, kdy senior musí povinně poprvé na povinnou lékařskou prohlídku, zvýšit na 70 let. Důvodem je hlavně posouvání věku odchodu do důchodu i vyšší věk dožití.
V současné době platí, že každý, kdo chce řídit a dosáhl věku 65 let, musí na povinnou lékařskou prohlídku. Další prohlídka spojená s řízením následuje v 68 letech a pak každé dva roky. Jde o rozšířenou preventivní prohlídku, v rámci níž má lékař zjistit, zda dotyčný senior nebo seniorka zvládne řídit. Pokud shledá, že ne, může mu řízení buď zakázat nebo povolit třeba jen v určitém okrese. Motoristé pak musí na prohlídku nejpozději v den narozenin, ale také až půl roku předtím. Pokud má lékař nějaké pochybnosti, posílá pacienta na specializované vyšetření, třeba i psychologické. Případný zákaz je pak vydáván se spolupráci s těmito odborníky.
K lékaři později
Ministerstvo dopravy ČR plánuje, že bude povinnost těchto prohlídek posunuta ze 65 až na 70 let. Informovaly o tom Novinky.cz, dle kterých je za tím mimo jiné vyšší věk při odchodu do důchodu, ale také vyšší věk dožití. „Na základě podnětu a odborného posouzení ministerstvem zdravotnictví jsme souhlasili se zvýšením věku pro pravidelné prohlídky pro seniory z 65 na 70 let,“ řekl Novinkám tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dodal ale, že podmínkou bude zřízení registru, do kterého budou lékaři posílat veškeré informace o zdravotní způsobilosti řidičů – seniorů.
Čeští řidiči stárnou, mladé už řidičáky tolik netáhnou a seniorů přibývá
„Rozsah zdravotních prohlídek stanovuje vyhláška, ze které vyplývá, že vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení. Zahrnuje také například komplexní vyšetření, a to včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Od ledna 2013 navíc platí, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho schopnosti řídit, musí to lékař ihned nahlásit příslušnému úřadu,“ vysvětluje ministerstvo dopravy. Problém ale je, že lékaři zasílají svá rozhodnutí poštou, vše tedy trvá dlouho, navíc jde o v dnešním světě naprosto zbytečnou administrativu.
V souvislosti se seniory se často mluví o tom, že jsou za volantem nebezpeční všem, včetně sebe. Ano, je pravda, že senioři v provozu chybují, často nezvládají jeho rychlost či mají pomalejší reakce. Jenomže statistiky pravidelně ukazují, že je potřeba se zaměřit také na mladé a začínající řidiče. Proto se například třeba BESIP i ministerstvo dopravy zaměřují právě spíše na mladší skupinu řidičů. I ta totiž musí se seniory na silnicích počítat.
V drtivé většiny zemí v EU a USA žádné povinné lékařské prohlídky řidičů seniorů nejsou zavedeny vůbec. Tak proč proboha u nás ? Je to diskriminace seniorů pouze v Česku !
Ano, zdravotní stav seniorů je třeba hlídat. Na druhou stranu senioři, bydlící v malých obcích, kde jede autobus cca 3 x denně, se nemají jak dostat k lékaři, na nákupy atd, takže auto je jejich jediný dopravní prostředek. Pokud má senior jet na vyšetření z malé obce do okresního města, je to autobusem či vlakem (pokud je poblíže železniční zastávka) „výlet“ skoro na celý den. Je pravda, že senioři mají pomalejší reakce, nejezdí rychle, někdo jim říká „brzdiči dopravy“, ale jsou opatrní a i předvídavější než mladá generace bez praxe a zkušeností. Senioři za volantem je vážné téma, které je nutno řádně zvážit a prodiskutovat. To je můj názor.
Senioři za volantem nejsou vážné téma. Vážné téma je arogantní mladší a mladá řidičská skupina, opilci a narkomané, vybržďovači, bezohlednost, silná a rychlá auta, neskutečně špatný stav našich silnic a dálnic, spěch a agresivita. Toto výše popsané není doménou starších občanů. Tyto skutečnosti jsou znakem jiné generace řidičů než jsou důchodci. Co je odřený blatník na parkovišti proti zašlápnutí brzdy v plné rychlosti na dálnici jen aby byl potrestán řidič co Vás nechtěl nechat předjet. Nikdo neuveřejní relevantní souhrn kdo způsobí více smrťáků, počet nehod, velké škody na majetku, těžká zranění a vliv alkoholu a drog. To by se totiž nehodilo do krámu. Naše společnost je nedospělá a nekoncepční. Upadne dítě a všem nasadíme přílby, člověk který neumí řídit vypije jedno pivo a bourá, všem zakážeme pivo, před školou dojde k dopravní nehodě a budeme hlídat všechny přechody před školami. Tak je to téměř ze vším v naší krásné zemi. Mám pocit, že společnost opět začala razit heslo “ Dědeček a babička ujídají chlebíčka“. Prosím nechte důchodce žít.
Omlouvám se za svou poslední větu. Myšlenku jsem měl jinou, ale nějak jsem to špatně zformuloval a nyní, když jsem si ji znovu přečetl, jsem zjistil, že jsem napsal „ptákovinu“. Je mně 70+, tak bych si přeci pod sebou nepodřezával větev ! Taky se omlouvám všem kterých se tato má věta dotkla. Jinak plně souhlasím s Vaším článkem (někteří mladí – nezodpovědní hazardéři, někdy pod vlivem alkoholu, někdy drog, občas obojí dohromady, či bez řidičáku). Shodou okolností jdu dnes k MUDr aby mi za 300.- Kč dala potvrzení, že i nadále můžu kočírovat svůj 4-kolový kočár a doufám, že uspěji bez ztráty kytičky.
A na závěr jedno mé přání – když vyjedeme od svých domečků či bytů, tak abychom se ve zdraví a pohodě zase vrátili domů !