Je to věčný boj. Řidiči nemají rádi cyklisty, cyklisté zase řidiče. První skupina obviňuje z nedodržování pravidel silničního provozu a nulového respektu tu druhou, ta druhá zase tu první. Z praxe je ovšem často patrné, že si řidiči ani cyklisté nemají navzájem co vyčítat, nicméně nedávná dánská studie tvrdí, že cyklisté jsou v provozu takřka svatí. Tedy alespoň oproti řidičům.
Studii provedla konzultační firma Rambøll pro dánské ředitelství silnic. Cílem bylo zjistit, jak jsou na tom v křižovatkách s porušováním předpisů cyklisté a řidiči. Aby byly výsledky naprosto jasné, instalovali na několik hlavních a vytížených křižovatek v různých městech kamery a čekali, jaké a hlavně čí přestupky budou zaznamenány.
Výsledek? Řidiči asi nebudou nadšení, ale ukázalo se, že cyklisté – alespoň ti v Dánsku – pravidla nijak výrazně neporušují. Zatímco 66 % řidičů v křižovatce chybovalo, cyklistů bylo jen 5 %. To ovšem jen v případě, že cyklisté mají k dispozici dostatečnou infrastrukturu. Pokud nemají a musí se sžít s provozem bez ní, pak už pravidla porušovalo 14 % z nich. Podle výzkumníků z Rambøll se tak ukázalo, že čím lepší situace pro cyklisty, tím méně jsou nebezpeční sobě i ostatním.
V rámci celé studie bylo zachyceno 28 579 přestupků, přičemž nejčastějším přestupkem byla jízda po chodníku. Tam, kde nebyly k dispozici cyklostezky, byl tento přestupek zachycen dvakrát častěji. Pro doplnění dodáme, že v Londýně před časem proběhla podobná studie na 80 tisících cyklistech zachycených na kameru. Jen asi 16 % z nich jezdilo na červenou.
A jak je to u nás v ČR?
Každý druhý člověk v tuzemsku vnímá vztah cyklistů a motoristů jako více či méně nepřátelský. A téměř 70 procent Čechů se domnívá, že za nebezpečné situace na silnicích může nedostatek respektu. Bezpečně se v provozu cítí pouze třetina cyklistů. Řidičům vyčítají velkou rychlost (48 % dotazovaných cyklistů) či nedostatečný prostor při předjížděcím manévru (35 %). Motoristům naopak nejčastěji vadí, že cyklisté jezdí vedle sebe a nerespektují zákaz jízdy po chodníku.
„Víme, že cyklisté často viní motoristy z nebezpečné jízdy. A ti zase cyklisty, že ignorují předpisy. Jsme ale přesvědčeni, že je potřeba začít u sebe, nevychovávat ostatní a dodržovat psaná i nepsaná pravidla. Jsme stále stejní lidé, jednou v sedle, jindy za volantem. I proto jsme naši iniciativu pojmenovali Dám respekt,“ říká známý cyklista Roman Kreuziger.