porsche_logo-wikimedia

Porsche si patentovalo dvanáctiválec se třemi řadami válců

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carscoops.com, carup.se - Foto: Wikimedia Commons - The Car Spy - 2003 Porsche 911 Carrera 4S, CC BY 2.0, Odkaz - 20. 10. 2025


Když se Bentley v červenci 2024 definitivně rozloučilo se svým motorem W12, vypadalo to u koncernu Volkswagen na úplný konec dvanáctiválců. Jenže mezitím vznikal jiný. Porsche si nechalo zapsat patent na úplně nový dvanáctiválec, s úplně novým a dosud nevídaným konceptem. Přihlášku podala automobilka už loni. A patent se nedávno objevil ve veřejné databázi. Není to recyklace staré myšlenky, ale výrazně přepracované řešení s trojicí zřetelných řad válců.

Motor W12 vycházel ze spojení dvou šestiválců VR6 (byla to kombinace řadového a vidlicového šestiválce s rozevřením válců 15°) na jednu klikovou hřídel, ale nový nápad automobilky Porsche jde mnohem dál. Nový koncept totiž nemá jen dvě hlavy válců, ale má rovnou tři.

Každá z hlav válců má vlastní sací i výfukové kanály. Nad motorem leží společná vzduchová komora, která kryje vrchní část a ústí přímo do sacích kanálů. Vzduch má tedy přicházet shora v co nejpřímější linii k pístům, bez zbytečných zatáček. Výsledek má přinést kratší sání, nižší tepelné zatížení nasávaného vzduchu a jasné oddělení sání od výfuku. Porsche zároveň uvádí, že takové řešení bude mít menší třecí ztráty.

Tři řady válců, prostor pro trojité turbo a superkompaktní stavba. Porsche testuje hranice toho, co ještě dává smysl ve spalovacích motorech. Patentovalo si dvanáctiválec se třemi řadami válců.

Zveřejnil(a) Ostré vačky dne Neděle 19. října 2025

Z technického náčrtu, který u patentu je, vyplývá ještě jedna zajímavá možnost. Konstrukce by mohla pojmout trojici turbodmychadel nebo kompresorů, tedy jedno přeplňování pro každý blok válců. To by znamenalo potenciál, který by papírově převyšoval i poslední evoluci dvakrát přeplňovaného šestilitrového W12 od Bentley. Ten v limitované Mulliner Batur dosahoval 740 koní a 1000 Nm.

Klíčový je ale tvar a zástavba. Jednotka má být mimořádně krátká a nízká, což by znamenalo, že by se mohla vejít do sportovních modelů s motorem vpředu či do supersportů s motorem uprostřed, ale i do SUV. A i když patent zobrazuje dvanáctiválec, text naznačuje, že stejná architektura by šla použít i na jiné počty válců. Nejde tedy jen o jeden konkrétní motor, spíš o platformu.

Koncern Volkswagen tak evidentně na velké motory s netradičním uspořádáním nerezignoval. Patenty samy o sobě neznamenají, že se to ještě dostane do výroby. Často spíš slouží jen jako ochrana know-how, případně nějaký odraz k podobnému řešení do budoucnosti. Je otázkou, jestli se nějaký podobný motor v nějakém Porsche objeví, případně zda to bude v sériovém modelu nebo třeba v závodním autě.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru