2016-Porsche-718-Cayman

Porsche couvá z čisté elektřiny. Boxster a Cayman v nové generaci mají nakonec dostat i benzinové motory

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: autocar.co.uk, motor1.com, carscoops.com - Foto: Porsche - 16. 12. 2025


V roce 2022 oznámilo Porsche, že nové generace modelů 718 Boxster a 718 Cayman budou čistě elektrické. Jenže elektromobilita se (nejen) u Porsche nakonec neukazuje jako tak dobrý nápad. Zákazníci je nekupují tolik, jak se čekalo a automobilky na nich nevydělávají. A právě u sportovních aut je poptávka po spalovacích motorech opravdu silná. Porsche tak začalo přiznávat to, co si část fanoušků šeptala už delší dobu. Spalovací motor se z nabídky těchto modelů nemůže jen tak vytratit.

Zlom nastal letos na podzim, kdy značka veřejně potvrdila, že vrcholné verze budoucích modelů Boxster a Cayman dostanou benzinový motor. Zajímavé je, že to zaznělo jen krátce před koncem výroby dosavadní generace 982. Tím se ovšem příběh zdaleka neuzavírá. Podle informací, které přinesl britský Autocar s odvoláním na zákulisní zdroje, má Porsche uvažovat o mnohem širším návratu spalovacích verzí, než původně naznačovalo.

Mluví se totiž o tom, že se do prodeje ještě vrátí sportovní varianty na základech právě ukončené generace, konkrétně Cayman GT4 RS a Boxster Spyder RS, které mají fungovat jako dočasný most mezi starou a novou generací. Tyto vozy by se měly objevit po boku nové elektrické generace, než Porsche postupně převede spalovací nabídku na novější techniku.

Do rozhodování navíc vstoupila i regulace. Boxster a Cayman musely v červenci 2024 zmizet z většiny evropských trhů. Nebylo to však kvůli emisím, ale kvůli novým požadavkům EU v rámci General Safety Regulation, tedy kvůli nedostatečné kybernetické bezpečnosti. Porsche tehdy platformu neupravovalo, protože modely už stejně byly u konce svého životního cyklu.

Přestavět elektrickou platformu na benzin není jednoduché ani levné

Nejzásadnější část celého „problému“ je ale jinde. Porsche má podle zdrojů z vývojového centra ve Weissachu upravovat svou architekturu PPE v provedení pro sportovní vozy tak, aby vedle elektromotorů zvládla i spalovací pohon. Jinými slovy, platforma původně připravovaná pouze pro elektrické modely Porsche Boxster a Cayman by měla být upravena tak, aby se do ní vešel spalovací motor, převodovka, palivová soustava i výfuk.

Nejvýkonnější Porsche 911 v historii je hybridní, plug-in hybridní 911 ale nikdy nevznikne. Porsche vysvětluje proč

A to rozhodně není drobná úprava, právě naopak. Je to setsakramentsky složitá úprava. Elektrická platforma navíc také často počítá s baterií jako nosným prvkem konstrukce. Jakmile tedy baterie zmizí, změní se tuhost celku a je potřeba vyřešit úplně jinak konstrukci podlahy a zadní části auta. Podle zákulisních informací mají inženýři navrhovat novou podlahovou strukturu a výrazně přepracovat zadní část, včetně přepážky a pomocného rámu, aby se do středu auta vešel motor s převodovkou. K tomu přibývá „neviditelná“ práce s uložením nádrže, vedením paliva a umístěním výfuku, tedy věcmi, které u elektromobilu vůbec nejsou.

Porsche přitom není první, kdo couvá z původně čistě elektrických plánů. Podobně to musel udělat také koncern Stellantis, který musel přepracovat elektrickou platformu Fiatu 500, aby se do ní vešla mild-hybridní varianta. U sportovního auta je to ale problém větší, protože nejde jen o to, aby se technika někam vešla, ale aby auto pořád působilo jako Porsche a chovalo se přesně tak, jak zákazníci znají a očekávají.

Co se týče motoru, ve hře má být víc možností. Jedna varianta počítá s modernizovaným atmosférickým plochým šestiválcem 4,0 litru, který byl dříve v provedeních GTS, GT4, GT4 RS a Spyder. Ačkoliv se mluvilo o jeho konci, mohl by se dočkat přepracování tak, aby splnil budoucí emisní normu Euro 7. Druhá možnost se spojuje s technikou z modernizovaného 911 (992.2) GTS, konkrétně s kompaktnějším řešením T-Hybrid, kde se přeplňovaný plochý šestiválec 3,6 litru kombinuje s elektromotorem. To by dávalo smysl jako mezikrok mezi světem klasického spalovacího motoru a výraznou elektrifikací.

Časový plán naznačuje, že elektrické modely 718 by se měly představit v roce 2026, zatímco benzinové původní varianty RS mohou dorazit krátce poté. Širší přesun spalovacích verzí na upravenou platformu PPE Sport se však neočekává dříve než ke konci dekády, spíše blíž roku 2030.

Spalovací motor i do dalších modelů

A sportovní verze 718 nejsou jediný případ. Podle stejných informací Porsche přehodnocuje i další projekty, které měly být původně jen elektrické. Uvažuje se o tom, že čistě elektrické nebude ani chystané velké SUV se třemi řadami sedadel.

Vedle toho má vznikat i nový benzinový nástupce první generace Macanu, který má přijít v roce 2028 pod jiným jménem, zatímco elektrický Macan zůstane dál v nabídce jako samostatný model. Také v případě modelů Panamera a Cayenne má nakonec automobilka i nadále počítat se spalovacími motory, a čistě elektrickým modelem by tak v tuto chvíli zůstal jen Taycan.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru