Poradna: Máte už auto připravené na jaro? Jak jsou na tom vaše pneumatiky?

Autor: Pavel Srp - 28. 3. 2013


Bridgestone vybízí před nastávajícím jarem motoristy, aby nepodcenili přípravu svého vozu na jarní a letní sezonu. Řidiči si sice mohou s posledním sněhem oddychnout, že mají nejnáročnější období v motoristické sezoně za sebou, nicméně i podmínky přívětivější části roku mají svá specifika. A i ta vyžadují speciální přípravu. Navíc není radno opomíjet ani pravidelnou údržbu a péči o vašeho plechového miláčka, protože i takové detaily, jakými jsou málo nahuštěné pneumatiky nebo nízká hloubka dezénu, ohrožují bezpečnost silničního provozu a promítnou se negativně do provozních nákladů.

Mezi hlavní body jarních příprav patří kromě zbavení vozu veškerých nečistot a nánosů soli a případné výměny provozních kapalin především přezutí ze zimních pneumatik na letní. Zimní pneumatiky jsou totiž optimalizovány pro nízké teploty, zatímco za teplejšího počasí získávají navrch letní pneumatiky. Jízda na zimních pneumatikách za velmi vysokých teplot je vysloveně nebezpečná.

Také pravidelná péče o pneumatiky může zachránit život, protože pneumatiky patří mezi klíčové faktory v oblasti jízdní bezpečnosti. Žel mnozí motoristé jim nevěnují potřebnou pozornost. Každoroční kontroly specialistů Bridgestone v terénu v minulosti odhalily, že přibližně osm z deseti motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách a jeden z šesti motoristů usedá za volant vozu, jehož pneumatiky jsou opotřebeny pod zákonnou mez.

Opotřebené nebo podhuštěné pneumatiky prodlužují délku brzdné dráhy, nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti, zvyšují riziko smyku a aquaplaningu, významně zkracují životnost pneumatik, zvyšují valivý odpor, a tím i spotřebu paliva, a emise CO2. Tlak v pneumatikách se kontroluje u studených pneumatik, nejméně jednou za měsíc, před dlouhými cestami a při převážení těžkých nákladů. Jeho správné hodnoty pro konkrétní vozidlo jsou uvedeny v návodu k použití a ve většině případů buď pod krytem víčka nádrže, na vnitřní straně dveří nebo v přihrádce.

Z hlediska bezpečnosti je vhodné vyměnit pneumatiky mnohem dříve, než se dezén opotřebuje pod minimální hloubku 1,6 mm, kterou stanovuje legislativa EU. Náročné jízdní zkoušky totiž ukázaly, že již u pneumatik s hloubkou dezénu pod 3 mm (u zimních pneumatik dokonce 4 mm) dochází k výraznému zhoršení jejich výkonu, který může vážně ohrozit bezpečnost.

Pozornosti řidiče by nemělo ujít ani nepravidelné opotřebení pneumatik, které signalizuje špatně seřízenou geometrii podvozku, dále zářezy, natržená místa nebo vyboulení na boční stěně, poškození nárazem, kameny nebo jiné ostré předměty zachycené v pneumatice, poškození ráfků (které mohou následně poškodit i pneumatiky) a projevy stárnutí pneumatik. V každém případě je třeba vyměnit pneumatiky starší více než 10 let.

Mnozí motoristé budou proto při jarním přezouvání ze zimních pneumatik na letní postaveni před úkol vyměnit opotřebované nebo poškozené letní pneumatiky za nové. Výběr hospodárných a bezpečných pneumatik jim usnadňuje od loňského roku zavedený informační štítek EU pro pneumatiky, jenž umožňuje porovnávat klíčové vlastnosti různých typů pneumatik od různých výrobců. Informační štítek EU obsahuje hodnocení valivého odporu (hospodárnost), přilnavosti na mokru (bezpečnost) a hlučnosti při odvalování v přehledné grafice, která napodobuje známý systém hodnocení energetické účinnosti chladniček a praček. Bridgestone nicméně upozorňuje, že tyto informační štítky zobrazují pouze 3 vybraná kritéria z velkého množství provozních vlastností pneumatik.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru