senior-besip

Populace stárne a projevuje se to i na silnicích. Narůstá podíl seniorů na počtu obětí dopravních nehod

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Platforma Vize 0 - Ilustrační foto: BESIP - 30. 9. 2022


Během roku 2021 vyšetřovala policie celkově 99 332 dopravních nehod, při kterých zahynulo 470 osob, dalších 1 624 bylo zraněno těžce a 20 581 lehce. „Z toho bylo 12 223 dopravních nehod s účastí seniorů, kterých při nich zemřelo celkově 120 (z toho bylo 80 mužů a 40 žen), o 15 více než v roce 2020. Dalších 296 utrpělo těžké zranění (meziročně o 51 méně; z toho bylo 153 mužů a 143 žen) a 2 931 bylo zraněno lehce (oproti roku 2020 o 32 více; z toho bylo 1 635 mužů a 1 296 žen). Podíl osob ve věku 64+ na celkovém počtu obětí nehod byl ve výši 25,5 procenta, v případě těžce zraněných to bylo 18,2 procenta a u lehkých zranění se jednalo o 14,2 procenta“, shrnuje Jiří Zlý, ředitel služby dopravní policie. Celkové ekonomické ztráty z dopravních nehod s účastí seniorů dosáhly výše 17,04 miliardy korun (z celkových 77,22 miliard). Do konce letošního srpna zemřelo při nehodách celkově 304 osob, z toho bylo 79 seniorů (meziročně o 2 více).

Populace stárne

Podíl seniorů na celkovém počtu obětí dopravních nehod dlouhodobě narůstá. Zatímco v roce 2012 to bylo zhruba 19,7 procenta, v roce 2021 se jednalo již o 25,5 procenta. Podobně je tomu i v případě těžce zraněných osob ve věku 64+, kdy během posledních 10 let narostl jejich podíl z 15,6 na 18,2 procenta. Příčin je více. „Především populace České republiky stárne. Český statistický úřad uvádí, že zatímco ve druhé polovině osmdesátých let minulého století byl jejich podíl na celkové populaci 12 procent, na začátku roku 2012 to bylo již 16,2 procenta a na konci roku 2021 to bylo dokonce 20,6 procenta. Seniory ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Osoby ve věku nad 65 let jsou dvakrát více vystaveny riziku úmrtí při dopravní nehodě, od 75 let toto riziko významně narůstá – ohrožení je více než 16násobné. Sluší se ovšem dodat, že aktuální mentální i fyzická kondice jsou velmi individuální záležitostí,“ uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Nejčastěji jde o řidiče aut

„Loňské dopravní nehody si vyžádaly daň v podobě 120 zmařených životů seniorů. Nejčastěji umírali senioři jako řidiči osobních automobilů, dále pak jako chodci, spolucestující v osobních automobilech a cyklisté. Markantní je bezmála 40procentní podíl seniorů na celkovém počtu usmrcených chodců a třetinový podíl na celkovém počtu obětí z řad cyklistů“, upřesňuje Zuzana Pidrmanová z Policejního prezídia České republiky.

Vysoký je i podíl usmrcených seniorů jako řidičů osobních automobilů a také na sedadlech spolujezdců řidičů osobních automobilů – dosahuje 27 procent. Oproti roku 2020 zemřelo o 2 více seniorských řidičů, 7 více jako spolujezdců v osobních automobilech, o pět více chodců, o čtyři více řidičů motocyklů a o 1 více cestujících v autobusu. Naopak o dva méně bylo mrtvých cyklistů, o jednoho méně řidičů nákladních automobilů i jejich spolujezdců.

Nejvíce seniorů zemřelo ve Středočeském kraji, a to 24. S velkým odstupem následují kraje Jihočeský (13) a Moravskoslezský (12). Největší podíl seniorů na celkovém počtu obětí nehod byl v Moravskoslezském kraji – 41 procent, následují kraje Pardubický (38 %) a Liberecký (33 %). Nejvyšší počet těžce zraněných osob ve věku 65 let a více registrují statistky dopravních nehod v kraji Jihočeském (38) a Středočeském (37). Naopak největší podíl seniorů na celkovém počtu osob těžce zraněných při dopravních nehodách byl zaznamenán v Praze (27 %) a v Pardubickém kraji (24 %).


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

3 názory na “Populace stárne a projevuje se to i na silnicích. Narůstá podíl seniorů na počtu obětí dopravních nehod”

  1. To je demagogie založená na neověřených datech – když se bere věk řidičů od 64 let, tak počítejme, že lidi řídí do 85 let, to je 20 roků – ŘP jsou od 18 let, tedy 46 let (do 64), takže procentuálně mají důchodci 30 procent – a jejich nehodovost tak vysoká přece není. Já vím, že řeknete, že se neví, kolik lidí ve věku nad 64 řídí – souhlasím, ale tohle vypočítat nedokáže asi nikdo, protože by se muselo brát zřetel na ujeté kilometry, třeba vzdálenosti apod.

  2. Senioři z vesnic musí jezdit i nakupovat základní potraviny do měst, protože i malé obchody se smíšeným zbožím a základními potravinami byly zrušeny. Za minulého režimu byla v každé obci prodejna potravin Jednoty, ve větších obcích Pramen. Vše bylo zrušeno bez náhrady, pojízdné prodejny rovněž již neexistují. Senioři rovněž více trpí nemocemi, k lékaři se musí rovněž nějak dostat. Dříve jezdil z každé obce od rána do půlnoci několikrát autobus, většina spojů byla zrušena.

  3. Úbytek schopností s věkem je velmi individuální. Mám 71 let, jezdím od věku 15-ti let a to bez vážných přestupků a zcela bez nehod. Jsem stále v pracovním poměru a ročně nyní najedu minimálně 15 tis. km včetně dálničního provozu. Naučil jsem se jezdit defenzivně a s velkou předvídavostí situací. Samozřejmě s brýlemi, nemám problém ani dnes zajet k moři a jezdit potmě, se světly. Za tohoto stavu, s potvrzením od lékaře co 2 roky, nevidím se svým řízením ani dále žádný problém.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru