Koncern PSA před pár měsíci představil nové generace modelů Peugeot Partner, Citroën Berlingo, ale i Opel Combo. Teď na trh přicházejí jejich užitkové deriváty, s nimiž jsme se krátce seznámili, respektive zatím jen s oběma francouzskými modely. V příštím týdnu se ještě podíváme na třetí z party: Opel Combo Van.
Technická revoluce
Z hlediska designu a techniky jde o revoluci, v případě užitkových vlastností i rozměrů jde o evoluci. Podle zástupců obou značek je to prý logické, protože prý není potřeba měnit něco, co funguje.
Z hlediska techniky je tou nejzásadnější mezigenerační změnou podvozek. Přední část používá základ podvozkové platformy EMP2, na níž stojí nová osobní auta koncernu PSA, vzadu je i z pohledu určení auta jednodušší a prostorově úspornější náprava s vlečenými rameny a torzní tyčí z podvozkové platformy RG5.
Zatímco osobní verze mají různé podvozky – Citroën Berlingo má nižší podvozek, Peugeot Rifter naopak vyšší – ty užitkové mají podvozek stejný. Oba modely dostaly nízkou variantu s ohledem na co nejnižší nakládací hranu. Pořídit si vyšší variantu samozřejmě za příplatek můžete. Jde o tzv. Worksite Paket, v rámci kterého auto dostane 16“ pneumatiky, o 3 cm zvýšený podvozek, kryt pod motorem a systém Advanced Grip Control v kombinaci s asistentem pro sjíždění z kopce Hill Descent Assist. Pokud by ani to nestačilo, bude možné od května 2018 pořídit i verzi 4×4 Dangel.
Novinkou je i systém hlídání přetížení (za příplatek 5000 Kč). Nosnost je 650 kg, respektive 1000 kg za příplatek. Systém funguje na základě diod v nákladovém prostoru. Je jen informativní, takže i v případě přetížení můžete s autem odjet.
Novinkou je i systém nazvaný jako Surround Rear Vision, jenž nahrazuje vnitřní zpětné zrcátko. To tady díky pevné, neprůhledné stěně mezi kabinou a nákladovým prostorem pozbývá smysl. Jde o displej, na který se promítá obraz za autem, který se dá při couvání přepnout na zobrazení klasické couvací kamery. PSA nabízí i kameru v pravém vnějším zpětném zrcátku monitorující slepý úhel, protože díky již zmiňované neprůhledné není z auta příliš dobře vidět.
Dvě délky
Jak Peugeot Partner, tak i Citroën Berlingo Van je v nabídce ve dvou délkách shodně označovaných jako L1 a L2. Výrobce toto neřeší pouze prodloužením zadního převisu, ale i prodloužením rozvoru o 19 cm. Verze L2 má navíc vždy vyšší nosnost 1000 kg.
Kratší provedení L1 je dlouhé 440 cm a nabízí nákladový prostor s délkou 182 cm a s objemem 3,3 m³. Delší provedení L2 má celkovou délku karoserie 475 cm, nákladový prostor měří 217cm a má objem 3,9 m³. Navíc se verze L2 bude dát pořídit i jako pětimístné polokombi s dvěma řadami sedadel a posuvnou příčkou. Zadní sedadla se budou dát sklopit a nákladový prostor se tím dá zvětšit. Díky šířce 123 cm mezi podběhy se v L2 dají převézt dvě europalety za sebou.
Pokud by délka zavazadlového prostoru nestačila, nabízí obě značky možnost jejího prodloužení díky systému Extenso v případě značky Citroën, respektive Multiflex u Peugeotu. Jde o prvek příplatkové výbavy, jenž umožňuje vytvořit průchod ve stěně, díky čemuž lze do auta naložit předměty s délkou až 309 (L1), respektive 344 cm (L2). Abyste si však tento otvor mohli pořídit, musíte mít konfiguraci se třemi předními sedadly.
Pouze naftové motory
V nabídce jsou pro obě značky pouze naftové motory. Jde o již dobře známé přeplňované čtyřválce 1.6 BlueHDi s výkonem 55 kW/75 koní a 73 kW/100 koní s pětistupňovými manuálními převodovkami. Tuto dvojici doplňuje nový motor 1.5 BlueHDi s 96 kW/130 koní a šestistupňovým manuálem.
Zajímavé jsou servisní intervaly. Zatímco obě šestnáctistovky mají interval výměny oleje a servisní prohlídky 25 000 km/1 rok, s menší, ale výkonnější 1.5 budete do servisu jezdit co 40 000 km nebo 2 roky.
První kilometry za volantem
Na pár kilometrů jsme se posadili za volant Citroënu Berlingo Van. Potěšila prostornost za volantem, ale i přehledná palubní deska. Navíc na rozdíl od osobních modelů obou francouzských značek tu není ovládání auta přes dotekový displej, ale jsou tu tlačítka. Neubírá to řidiči tolik pozornosti. Chybí tu i klasická páka ruční brzdy, ta je tu totiž elektronická, což je v užitkových modelech novinka.
Na rozdíl od osobních verzí nemají ty užitkové tak dobré odhlučnění a při jízdě je to znát. V interiéru sice není nijak hodně slyšet motor, ale je tu mnohem větší hluk hlavně od nákladového prostoru či od kamínků bouchajících do podběhů kol. Jezdili jsme s prázdným autem, ale přesto byl podvozek velmi pohodlný. Na větší soudy byla ale tato jízda příliš krátká.
Ceny příznivé
Pokud byste nahlédli do ceníku, zjistíte, že jde o docela slušně naceněné modely. Vzhledem k tomu, že mají totožnou techniku, ale i motory a výbavy, jsou stejně nastaveny i ceny. Pro koupi tak rozhodnou nejvíce sympatie k té které značce.
V ceníku aktuálně najdete akční nabídku s cenou od 289 900 korun bez daně za verzi L1 650 BlueHDi 75k MAN5 ACCESS u Peugeotu, respektive L1 650 BlueHDi 75k MAN5 VAN u Citroënu.