Velké pražské téma. Tak by se daly jednoduše popsat debaty týkající se zpoplatnění vjezdu do centra města. V pondělí 13. listopadu se do debat zapojili také obyvatelé Prahy 1 společně se starostkou Terezií Radoměřskou a radním pro dopravu Vojtěchem Ryvolou. Z debat dle informací městské části vyplynulo, že obyvatele centra pálí kromě ohromného množství projíždějících aut, které brzdí městskou hromadnou dopravu, snad ještě víc otázka nedostupného parkování v místě jejich bydliště. Zjednodušeně řečeno by byli velmi rádi, aby mohli zaparkovat ideálně před svými domy.
„V posledních letech výrazně zhoustla doprava, kolabuje parkovací systém a větší množství parkovacích míst nemáme. Denně projede Prahou 1 až osmdesát tisíc vozů nejrůznějších dodavatelů s objednávkami až do domu,“ vyjmenovala některé z důvodů zhoršujících se dopravních problémů na Praze 1 starostka Terezie Radoměřská a dodala: „Kdyby se nám podařilo nějakým nástrojem přesvědčit řidiče a snížit provoz na dvou hlavních trasách, kterými projíždí celkem osm zásadních tramvajových spojů, centru Prahy by se výrazně ulehčilo.“ A nejde jen o řidiče zásobování a rozvážkových služeb. Podle Prahy 1 je přetíženost některých silnic neúnosná. Auta jezdí po kolejích a tím způsobují zpoždění spojů a kvalitu městské hromadné dopravy.
Faktem je, že pokud dojde k nehodě například u Národního divadla, což je místo častých dopravních nehod, zastaví se provoz celé vnitřní Prahy. Při debatě bylo také zmíněno, že nejde jen o to, že údolí Vltavy zatěžují hluk a exhalace z aut, ale i o kvalitu života obyvatel této malebné části města. „Centrum města bychom také měli vidět jako výkladní skříň, šperk, který vlastníme a o který bychom měli náležitě pečovat, což se v současné době neděje,“ upozornila starostka na další důvod, proč o úpravu pravidel a zpoplatnění vjezdu do této frekventované části města usilovat. Konkrétně se jedná na pravé straně Vltavy o Smetanovo nábřeží a okolí, na levém pak o Karmelitskou ulici a její okolí až po Újezd.
Buď se za 200 Kč kochat nebo jet jinudy
„Jsem celoživotním příznivcem volby, ne radikálních zákazů. Proto se snažíme jednat o zpoplatnění vjezdu. Pokud se řidič chce pokochat krásou Malé Strany, zaplatí dvě stě korun anebo má volbu zvolit jinou trasu. Má na výběr a my bychom mohli postupně dosáhnout zklidnění Prahy,“ okomentoval snahy o zpoplatnění vjezdu Vojtěch Ryvola s tím, že ještě podstatnější jsou radikální změny v parkovacím systému. Mezi hlavní by mělo patřit to, že modré zóny budou vyhrazeny pouze rezidentům, jejich návštěvám a servisu. Zásobování by mělo parkovat na místech k tomu vyhrazených, okamžitě je prý třeba zrušit existenci přenosných karet bez konkrétních státních poznávacích značek, kterých je dnes v Praze 1 vydáno 1 900.
Praha ale bude muset ještě vyřešit obavy rezidentů týkající se dostatečné dostupnosti obchodů a služeb. Řada z nich se kvůli poplatku 200 Kč za vjezd také obává výrazně dražší dovážky do domu. A nastavení poplatku bude nutné také pro taxislužby, nicméně problémem by mohlo být také zamezení nebo výrazné zpoplatnění parkování například pro řemeslníky.