Policejní hlídky se poměrně pravidelně vydávají na silnice v rámci jejich dopravně bezpečnostních akcí. Ty bývají zaměřené na ty nejčastější řidičské nešvary, ale v rámci kontrol policie samozřejmě řeší i ostatní přestupky. Taková dopravně bezpečnostní akce proběhla minulý týden v Moravskoslezském kraji, kde se dopravní policisté zaměřili na chování řidičů na železničních přejezdech.
A zjevně to bylo potřeba, protože policejním sítem prošlo 200 řidičů, kdy 36 z nich udělalo na přejezdu nějakou chybu. Dvacet řidičů jelo rychleji než jim povoluje zákon, 11 řidičů nerespektovalo dopravní značení a v pěti případech řidiči nerespektovali výstrahu zabezpečovacího zařízení železničního přejezdu. Tento přestupek pak s policií musel řešit i jeden chodec. Krom toho ale policisté řešili i 11 řidičů s telefonem v ruce, tři řidiče, jejich auto bylo ve špatném technickém stavu a dva, kteří jeli nepřipoutaní.
Železniční přejezdy jsou velkým rizikem
Před přejetím železničního přejezdu si musí řidič počínat zvláště opatrně a mít na zřeteli, že vlak nedokáže, vzhledem ke své hmotnosti, zastavit okamžitě před překážkou. Brzdná dráha vlaku se počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti vlakové soupravy. Řidič vozidla se proto musí vždy přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
Zároveň je naprosto nezbytné dodržovat zákonem stanovená pravidla, která říkají, jak se řidič musí na přejezdu a v jeho okolí chovat. Je tedy dobré pamatovat na to, že řidiči se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijeli. Nejde-li o souběžnou jízdu vozidel nebo o jízdu ve více jízdních pruzích v obci, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
Ve vzdálenosti padesáti metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše třicet kilometrů za hodinu. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí padesát metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše padesát kilometrů za hodinu. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, například kvůli poruše, musí řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať. Nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni. Ideálně tedy okamžitě volat linku 158 či informovat obsluhu přejezdu, pokud je na místě. Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.
Krom toho platí, že řidič nikdy nesmí na přejezd vjet ve chvíli, kdy bliká výstražné červené světlo nebo je slyšet výstražné zvukové znamení. Nesmí na něj vjet ani ve chvíli, kdy se sklápějí, zvedají nebo jsou sklopeny závory. Ale ani ve chvíli, kdy už slyší nebo vidí vlak, kdy mu to zakazuje zaměstnanec drah nebo kdy to nedovoluje situace za přejezdem.
Pro úplnost dodáme, že nedovolená jízda přes železniční přejezd je přestupkem, za který může být udělena pokuta až do výše 5000 Kč, sedm trestných bodů a také zákaz řízení až na půl roku.