Chyby na železničních přejezdech jsou tvrdě trestány. Závory jsou ale jen psychologické, dají se bez problému prorazit

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Policie ČR - 16. 6. 2022


Před několika málo dny informovala policie z Novojičínska o řidiči dodávky, který vjel na železniční přejezd ve chvíli, kdy blikala červená výstražná světla. Jen o pár sekund později řidiče přímo na přejezdu uvěznily závory. Dotyčný udělal špatně úplně všechno, včetně toho, že mezi závorami zůstal stát.

15 sekund do příjezdu vlaku

Statisticky dochází dle policie k největšímu počtu (i tragických) nehod na železničních přejezdech opatřených závorami a výstražným světlem. Nehody mají na svědomí ti, kteří nerespektují červené výstražné světlo a závory. Právě tací často ignorují fakt, že i ve chvíli, kdy jsou závory nahoře, ale jen bliká červené světlo, nesmí na železniční přejezd vjet. Tato světla jsou totiž závorám nadřazena.

Jakmile závory sjedou dolů, znamená to, že do příjezdu vlaku chybí asi 15 sekund. Pokud se pak řidiči stane, že zůstane na přejezdu, hlavně nesmí panikařit a zbytečně vyčkávat. Základem je, aby se z přejezdu dostal pryč co možná nejrychleji. Existují tři možnosti, jak to udělat. Spolujezdec může vystoupit a závoru nadzvednout. Závory jdou i podjet. I když si zničíte auto, nenabourá do vás vlak.

Co ale, když dojde k poruše? To se může stát každému, ale vždy je nutné hlavně zachovat chladnou hlavu. Policie v tomto případě radí pokusit se dostat auto z kolejí. A to co nejdříve a jakýmkoliv způsobem. „Pokud okolnosti nedovolují vozidlo z kolejiště vyprostit, je nutné, abyste okamžitě upozornili složky IZS na telefonní číslo 112, pro rychlejší lokalizaci nezapomeňte nahlásit číslo přejezdu. To najdete na rubové straně světelné skříně nebo dopravní značky,“ popsala policie správný postup.

Co říká zákon?

Železniční přejezdy velmi detailně řeší i naše zákony. Ty říkají, že řidič nesmí na železniční přejezd vjet ve chvíli, kdy blikají červená výstražná světla; kdy je dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení; sklápí se závory, je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem; nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.

V případě přestupku, tedy nedovoleného vjetí na železniční přejezd se řidič může dočkat sedmi trestných bodů, ve správním řízení pokuty až 5000 Kč a až půlročního zákazu řízení.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru