dest-tma-sviceni-spatne-pocasi-dalnice-svetlomety

Policie radí: Denní svícení v dešti nestačí a může být nebezpečné

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Policie ČR - Foto: Petr Pilný s využitím ChatGPT - 30. 7. 2025


V posledních dnech je počasí v Česku nevyzpytatelné. Přeháňky přicházejí často a znenadání, silnice jsou kluzké a viditelnost se zhoršuje doslova během několika minut. A právě v takových podmínkách je dobré si připomenout jednu věc, kterou řidiči často podceňují. Tím je správné používání světel – denních, potkávacích i mlhových.

U moderních aut se po nastartování automaticky zapíná denní svícení. Většina řidičů už to bere jako samozřejmost. Jenže to má háček. Tato světla zpravidla svítí jen v přední části auta, zadní světla nesvítí. A to může být, respektive často je v dešti nebo v mlze docela problém. Auto bez zadního osvětlení může v koloně nebo na dálnici snadno splynout s okolím a řidič za ním si auta možná všimne pozdě. Nebo dokonce vůbec a stane se vážná nehoda.

Automatika na světlomety nestačí. Pokud prší, je mlha nebo šero, je potřeba ručně přepnout a aktivovat potkávací světla. Ta už rozsvítí i zadní svítilny, takže auto bude mnohem lépe viditelné zepředu i zezadu. Zdá se to jako maličkost, ale právě taková drobnost může rozhodnout o tom, jestli vás ostatní včas zaregistrují.

„Vzhledem k aktuálnímu vývoji počasí apelujeme na všechny řidiče, aby byli ohleduplní, přizpůsobili rychlost podmínkám na silnici a věnovali zvýšenou pozornost správnému používání světel,“ radí policie.

Dálkové a mlhové světlomety je potřeba používat správně. Víte, jak na to?

Na co si dát pozor, když prší:

  • Nepodceňujte světla – Denní svícení opravdu není určené do špatného počasí. Potkávací světla zapněte vždy, když je venku špatná viditelnost.
  • Zpomalte – Na mokré silnici je delší brzdná dráha a větší riziko smyku. Jízda vysokou rychlostí je v dešti hazard.
  • Držte si odstup – V krizové situaci budete mít víc času reagovat.
  • Zkontrolujte stěrače – Když nefungují pořádně, je to, jako byste jeli poslepu.
  • Pohlídejte pneumatiky – Zákon říká minimálně 1,6 mm, ale pro jízdu v dešti je bezpečnější mít dezén hluboký aspoň 3 mm.
  • Vyhýbejte se kalužím – Nikdy nevíte, co pod nimi je. Výmol, nebo aquaplaning? Ani jedno nechcete zažít.
  • Plánujte s ohledem na počasí – Pokud meteorologové hlásí bouřky nebo přívalové deště, je lepší vyjet dřív, nebo odložit cestu úplně.
  • Plně se soustřeďte na řízení – Mobil, rádio i hádky spolujezdců si nechte na později. V hustém dešti rozhodují vteřiny.

Není to o předpisech, ale o ohleduplnosti

Nejde jen o to, co přikazuje zákon. Všichni chceme dojet bezpečně. Ne každá nehoda je totiž způsobená nepřizpůsobením rychlosti, nepozorností nebo snad technickými závadami. Ono totiž jen stačí, když vás v hustém dešti někdo jednoduše nevidí. Přitom stačí málo: rozsvítit správná světla, zvolnit tempo a být o trochu pozornější než obvykle.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru