Pokud policisté při honičce potřebují zastavit ujíždějící auto, mají několik možností, které jim v tom mohou pomoci. Jednou z nich jsou zastavovací pásy, další jsou policejní zátarasy, ale zátaras mohou vytvořit i z civilních aut.
Minulý týden ve středu ráno využila policie jako zátaras kamion, který kvůli ujíždějícímu řidiči postavila napříč všemi pruhy na dálnici D8. Šlo o řešení, které policisté mohou při podobných honičkách využít, ale pouze v nezbytně nutné situaci, kdy už nemají žádné jiné způsoby, kterými by ujíždějícího řidiče dokázali zastavit (nezabraly policejní zátarasy, pit manévry ani zastavovací pásy). Řidiči civilních aut, která by zátaras měla tvořit, v takovém případě pokyny policie musejí uposlechnout, jinak se dopustí přestupku. Pokud by ovšem odmítli, nemusejí už se svým autem manipulovat.
„Policista má oprávnění vyžádat věcnou a osobní pomoc od osob podle zákona o Policii ČR, a to při plnění konkrétního úkolu. Fyzická osoba je povinna požadovanou pomoc poskytnout,“ komentovala situaci pro Český rozhlas, který s informací přišel, tisková mluvčí Ústecké policie Veronika Hyšplerová.
Pokud byste auto policii pro zátaras poskytli, může vás policista požádat, abyste s autem zajeli na nějaké konkrétní místo. Nesmí to ovšem žádat v situaci, kdy by tím občana nebo jeho osobu blízkou ohrozil. Řidič může sice vozidlo poskytnout, ale manipulaci s ním může odmítnout. V takovém případě mu žádný postih nehrozí.
Pokud by při zastavování ujíždějícího vozidla došlo k poškození takového vozu poskytnutého řidičem, policie to bude řešit jako dopravní nehodu. Rozdíl ovšem bude ten, že v protokolu o účasti dopravní nehodě bude uvedeno, že poškozené vozidlo bylo použito při policejní akci. V takovém případě nebude škodu hradit pojišťovna, ale samotné ministerstvo vnitra. Český rozhlas uvádí, že kromě vyplacení nákladů na opravu vozu, mohou být vyplaceny také další náklady spojené například s ušlým ziskem u podnikatelů.