Rok 2025 přinese pro automobilky v Evropské unii velkou výzvu. Snížení limitů povolených flotilových emisí výrazně zvýší riziko vysokých pokut. Zatímco některé značky mají šanci nové limity splnit, pro jiné to vypadá jako nedosažitelný cíl. Paradoxně mezi nejvíce postiženými se mohou ocitnout Ford a koncern Volkswagen, tedy společnosti, které dříve horlivě podporovaly elektromobilitu a investovaly do ní desítky miliard eur.
Evropská unie postupně zpřísňuje regulace emisí oxidu uhličitého. Cílem je rok 2035, kdy by měl být limit stanoven na 0 g/km, což by fakticky znamenalo zákaz prodeje aut se spalovacími motory, včetně hybridů a plug-in hybridů. Už v roce 2030 však vstoupí v platnost limit 50 g/km, který nyní splňují pouze plug-in hybridy. I tento limit se však může stát těžko dosažitelným, pokud EU změní metodiku měření emisí těchto hybridů.
Nejbližší změna emisních limitů nás čeká už v roce 2025, kdy se současná hranice 116 g/km, platná od roku 2020, sníží na 93,6 g/km. Přestože se automobilky snaží snižovat průměrné emise svých vozů, pro některé bude nemožné tento nový limit splnit, a budou tak čelit vysokým pokutám. Pokuta činí 95 eur za každý gram nad limit a za každý prodaný vůz.
Německá analytická společnost Dataforce zkoumala aktuální hodnoty flotilových emisí největších automobilek, aby odhadla, jaké pokuty by na ně mohly být v budoucnu uvaleny, pokud by společnosti prodávaly stejná auta ve stejném množství jako nyní. Tesla, která vyrábí pouze elektromobily, by samozřejmě nezaplatila ani euro. Pod současným limitem jsou také čínské značky koncernu Geely, kam patří Volvo, Lotus, Polestar, Lynk nebo Zeekr, s flotilovými emisemi 56 g/km.
Budoucnost je sice elektrická, ale Volkswagen i tak investuje miliardy do spalovacích motorů
Ostatní výrobci už mají flotilové emise nad 93,6 g/km a někteří dokonce i nad současným limitem 116 g/km, což znamená, že už nyní platí pokuty, i když zatím ne tak vysoké, jaké je čekají od příštího roku. Toyota, která prodává velké množství hybridů, má flotilové emise 105 g/km a jen o gram vyšší hodnotu vykazuje BMW Group. Následují Mercedes-Benz a Hyundai se shodnými 108 g/km, Stellantis se 113 g/km a aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se 114 g/km.
Nejhorší výsledky mají koncern Volkswagen s 123 g/km a Ford s 125 g/km. U těchto automobilek není reálné očekávat do příštího roku výrazné snížení flotilových emisí. Mohou sice upravit nabídku vozů nebo zvýhodnit ceny elektromobilů a hybridů, ale v porovnání s prodeji aut se spalovacími motory jde stále o zanedbatelné množství. Další možností je omezit prodej modelů s vysokými emisemi, což by snížilo pokuty, ale zároveň odradilo zákazníky a značky poškodilo.
Nejhorší scénář představuje další zdražování aut. Pokud se nové limity ukáží jako příliš přísné, výrobci přenesou finanční zátěž na spotřebitele. Ti, kteří budou chtít auta s vyššími emisemi, tak budou v ceně vozu platit nejen jeho výrobu, ale i část budoucí pokuty nebo dokonce celou pokutu za výrobce.
Paradoxně tento systém nejvíce postihuje automobilky, které plánovaly přechod na elektromobilitu a do vývoje elektrických vozů investovaly miliardy eur. Automobilky Volkswagen a Ford chtěly přejít na elektromobilitu ještě dříve, než to bude vyžadováno regulacemi EU. V posledních měsících ale mění svou rétoriku, protože prodeje elektromobilů stagnují nebo dokonce mírně klesají, a jejich investice se zatím nevrací podle očekávání. Navzdory obrovským investicím se tak mohou ocitnout v situaci, kdy se nevyhnou vysokým pokutám, což by pro ně mohlo představovat existenční riziko.