cerpaci-stanice-tankovaci-pistole-tankovani-benzin-ethanol-nafta
Foto: pxhere.com

Celou Evropu znepokojují rostoucí ceny benzinu a nafty. Některé státy se s tím rozhodly bojovat po svém, příkladem je Maďarsko. To zavedlo regulaci cen paliv a také přísné pokuty pro všechny, kdo cenově regulovaná paliva odmítnou prodávat. Je zřejmé, že postiženy tím budou zejména menší čerpací stanice.

Ceny benzinu i nafty stoupají už od poloviny letošního ledna. V lednu u nás litr Naturalu 95 stál průměrně necelých 28 Kč, nafta pak zhruba 27,20 Kč. Nyní v listopadu v průměru nafta stojí 36 Kč a benzin dokonce 37,10 Kč. Proč? Podle analytiků jsou na vině zvyšující se poptávka a cena ropy na světových trzích, kurz koruny vůči dolaru a vývoj pandemie. Nejsme jediní, kdo s tím bojují, ceny benzinu a nafty trápí celou Evropu.

Přečtěte si také:  Zákaz vjezdu naftových aut do center německých měst ke snížení emisí nepomáhá, říkají data

Problémy se dotýkají i bohatších států

Nafta a benzin zdražily všude, bohatší státy nevyjímaje. Třeba v Německu koluje petice za stanovení maximálních cen nafty a benzinu. Autoklub Mobil chce zastropovat naftu na 1,80 eura (cca 45 Kč) a Natural 95 na 2 euro (50 Kč). Německo by nebylo první zemí, která k něčemu takovému přistoupila.

Němci chtějí peticí zastropovat ceny paliva, šéf VW s tím nesouhlasí a chce na něj ještě vyšší daň

Úplně první bylo Chorvatsko. To zmrazilo ceny již v říjnu s cílem podržet je na období jednoho měsíce. Pak však lhůtu ještě o měsíc prodloužilo. Maximální cena za jeden litr Naturalu 95 byla stanovena na 11,10 kuny (37,26 Kč) a litr nafty na 11 kun (37 Kč).

Přečtěte si také:  Protlačovat elektromobily nemusí jen úlevy, ale i zdražování benzinu. V Nizozemí už stojí litr přes 50 korun

Nově se to samé děje v Maďarsku

Stejné opatření nyní zavádí Maďarsko, a to rovnou na tři měsíce. Tři měsíce jsou totiž maximální doba, kterou umožňuje zákon. Delší regulace cen už by bylo právně složitější, muselo by se změnit například daňové zatížení paliv.

Maďarsko se rozhodlo nezmrazit ceny na aktuální hodnotě, nýbrž na hodnotě ještě nižší. Natural 95 i nafta stojí 480 forintů (33,20 Kč). V Česku bychom teď za tyto ceny byli vděční, je však nutno podotknout, že v Maďarsku v lednu letošního roku platili jen 332 forintů (23 Kč).

Růst cen benzinu a nafty by se měl v listopadu zastavit. Některé země už ceny zastropovaly

Čerpací stanice čekají krušné časy

Kdo bude tohle zastropování cen platit? Maďarská vláda reguluje maloobchodní ceny, takže samozřejmě čerpací stanice. Ty budou muset rozdíl dorovnat ze svého zisku. Je zřejmé, že toto opatření zasáhne zejména menší stanice, na ty velké opatření nedopadne tak tvrdě. A kdyby se náhodou nějaká stanice rozhodla ceny nerespektovat, hrozí jí mimořádně tvrdé sankce.

Čerpací stanice mají také zakázáno omezovat otevírací dobu. To je logický krok, který by se některé mohly snažit podniknout, pokud se jim prodávat regulovaný benzín či naftu tolik nevyplatí.

Přečtěte si také:  Růst cen benzinu a nafty by se měl v listopadu zastavit. Některé země už ceny zastropovaly

Jestliže není stanice schopná prodávat regulované palivo alespoň dva dny v týdnu, musí být zcela zavřena. Nesmí tedy prodávat pouze prémiová paliva (ta regulovaná nejsou) ani vykonávat žádné jiné aktivity. Podmínky jsou skutečně přísné a pokuty vysoké – od 100 tisíc do 3 milionů forintů (cca 7 000 Kč až 208 000 Kč).

3 komentáře

  1. Obyčejným lidem je asi úplně jedno jaký režim vládne , pokud se mají v životě dobře a není draho .Orbán zajistil pro své občany levný plyn a elektriku a teď dokonce i benzin a naftu . To je politik pro normální obyčejné lidi .

Přidat komentář