tankovani-cerpaci-stanice-palivo-skoda-octavia-fl

Ceny paliva, stejně jako spousty dalšího zboží, stoupají do takových výšin, kde ještě nikdy nebyly. Stále více se ozývá, že je to neúnosné a je potřeba to řešit. Němci chtějí, aby je vláda zmrazila a Chorvati a Maďaři už to udělali.

Přečtěte si také:  Natankovali jste do auta špatné palivo? Hlavní je nestartovat

Jsou země, kde se cena benzinu dostala už přes dvě eura (tedy přes padesát korun) za litr. U nás vyjde běžný benzin Natural 95 v průměru kolem 37 korun, ale za prémiový už se dá zaplatit i hodně přes 40 korun.

V návaznosti na to se po Evropě ozývají různé autokluby a další hlasy, aby ceny benzinu řešily místní vlády. Chorvati to už vyslyšeli a další zemí, která se k tomu přidává, je Maďarsko. Tam je totiž od 15. listopadu stanovena maximální cena na 480 forintů (cca 33 Kč) za litr benzinu i nafty. Stalo se tak po tom, co tam cena paliva vystoupala nad 500 forintů za litr (cca 35 Kč). Informoval o tom v Budapešti podle magazínu hungarytoday.hu šéf úřadu vlády Gergely Gulyás.

Za velký růst cen paliva v současnosti může postupný růst ceny ropy na světových trzích. Ve většině evropských zemí tak litr paliva atakuje 1,5 € (bezmála 38 Kč). Dražší paliva jsme tankovali jen na konci roku 2021. Ekonom Lukáš Kovanda z Trinity Bank ale podle magazínu penize.cz tvrdí, že v listopadu už by se růst cen pohonných hmot mohl zastavit.

Přečtěte si také:  Benzín je oproti loňskému minimu o 8 korun dražší. Zájem o plošné ceny paliv i proto v prvním pololetí dále výrazně rostl

„Růst cen pohonných hmot v Česku by měl ustat už v polovině listopadu. Zatím tak nelze počítat s tím, že by se cena benzínu či nafty přiblížila hranici 40 korun za litr jako v roce 2012, kdy byly pohonné hmoty v ČR historicky vůbec nejdražší. Benzin se tehdy, v polovině září 2012, prodával v průměru za více než 38,50 koruny za litr, nafta stála až 37,20 koruny za litr,“ říká Kovanda.

Přidat komentář