Pokud se řekne Hennessey v Americe, budou zaručeně (nejen) všichni fanoušci aut vědět, o čem je řeč. Pokud se tohle slovo vysloví na starém kontinentu, většina lidí si spíše vybaví Hennesy, což jsou francouzské koňaky. Ty nás ale teď zajímat nebudou. Řeč je o Hennessey, což je americký úpravce aut. Ten v Evropě dosud oficiálně nepůsobil, ale to se před časem změnilo. V České republice totiž vzniklo oficiální výhradní evropské zastoupení. Provozovat jej bude společnost Toman Motors ve středních Čechách.
Z ČR do celé Evropy
„Je mi velkým potěšením oznámit, že se Toman Motors Performance stala exkluzivním evropským dealerským partnerem,“ říká Blake Crockett, Director of Sales společnosti Hennessey Performance. „Toman Motors bude stavět a dodávat úžasná auta zákazníkům po celé Evropě. Jsem nadšený, že se naším partnerem stala tak skvělá značka,“ uvádí Crockett.
„Jsme opravdu hrdí, že jsme se stali oficiálním partnerem Hennessey Performance pro evropský trh. Partnerství vzniklo přirozeně – sdílíme stejnou vášeň pro výkon, kvalitu a jedinečnost,“ říká Jiří Toman, majitel a CEO společnosti Toman Performance.
Znamená to, že pokud si bude chtít v Evropě někdo koupit jakýkoliv nový model s dotekem Hennessey anebo si bude chtít nechat upravit ten stávající, vždy skončí v České republice. Bude jedno, zda půjde o Chorvata nebo Španěla. V České republice se bude stavět Hennessey Bronco VelociRaptor 500, který tu měl i svoji premiéru, ostatní modely se budou dovážet z Ameriky.
Kompletní homologace
Samozřejmostí je to, že všechny modely, které bude Tomas Motors nabízet, budou mít kompletní evropskou homologaci a budou smět legálně jezdit po silnici. A že to není vždy úplně jednoduché, o tom jsme se bavili s mechanikem elektrikářem Martinem (na fotce vlevo).

Ona totiž třeba americká auta mají úplně jinak řešené světlomety. Vpředu jim svítí i poziční světlomety, vzadu naopak nemají oranžové blikače. Změnit to tak, aby to odpovídalo evropským předpisům ale není jednoduché, protože právě například v případě Fordu Bronco Raptor, ze kterého Hennessey VelociRaptor 500 vychází, je potřeba světlomety fyzicky rozmontovat a diody přepájet. Přední světlomety pak budou svítit bíle (pro potkávací i parkovací světlomety) a blikat oranžově. Už se ale pracuje na jednodušším řešení.
U zadních světlometů je to ještě složitější, protože v Americe se často používá řešení, kdy blinkr, klasické světlo i brzdové světlo využívají stejnou žárovku nebo segment na LEDkových světlometech. Kvůli tomu do nich může vést jeden kabel, zatímco u evropského řešení se pro blinkr využívá samostatná žárovka nebo segment, takže tu jsou kabely dva. A to je potřeba také dořešit. A současně s tím je třeba upravit barvu blikače, protože v Evropě nesmí být červené, ale auto musí blikat oranžově. Vyřešit se také musí couvací světla a zadní mlhovky, které v Americe nejsou povinné.
Bronco Hennessey VelociRaptor 500 je ale upravené mnohem víc, což je vidět na první pohled. Jiný a vyšší je podvozek, dostal pevnostní nárazníky, ale také například jiná kola přímo z dílny amerického úpravce a terénní pneumatiky. Přesto je vše legálně zapsáno v technickém průkaze a s autem nebude mít jeho majitel žádné problémy nejen na silnici při nějaké policejní kontrole, ale ani na STK.
Nezůstalo jen u vzhledu, ale zvýšený je i výkon. Sériový Ford Bronco Raptor, z něhož úprava vychází, má 400 koní. Pohání jej stejný motor, který má i Ford Ranger Raptor (ten má v Evropě kvůli emisím jen 280 koní), což znamená třílitrový přeplňovaný vidlicový šestiválec. Hennessey si připravilo přeprogramovanou řídicí jednotku, větší intercooler a také otevřené sání vzduchu. Výsledkem je nárůst výkonu o rovných 100 koní (na celkem 500 koní a 745 Nm), což naznačuje pětistovka v názvu auta. I přestože je to nazvedaný off-road s terénními pneumatikami, dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy. „Na silnici je překvapivě stabilní a velmi komfortní, perfektně zvládá i každodenní provoz,“ říká o prvním evropském upraveném modelu Hennessey Jiří Toman.
Ford Bronco Raptor | Hennessey VelociRaptor 500 | |
---|---|---|
Motor | 3.0L EcoBoost V6, twin-turbo | 3.0L EcoBoost V6, twin-turbo (upravený) |
Max. výkon | 312 kW/418 koní | 373 kW/500 koní |
Max. točivý moment | 596 Nm | 745 Nm |
Převodovka | 10stupňová automatická | 10stupňová automatická (upravená ŘJ) |
Brzdy | Kotouče 350 mm / 336 mm | Shodné se sérií |
Kola a pneumatiky | 17″ ALU, 37×12.5″ R17 A/T | 20″ Hennessey ALU, 37″ A/T |
Světlá výška | 13,1″ (333 mm) | ~13–14″ (mírně vyšší) |
Nájezdové úhly (př./přech./zad.) | 47,2° / 30,8° / 40,5° | cca 47° / 31° / 40° |
Výfuk a zvuk | Sportovní s klapkami, sériový | Sériový s vyšším zvukovým projevem |
Zrychlení 0–100 km/h | cca 5,6 s | cca 5,0 s |
Interiér | Oranžové akcenty, omyvatelné povrchy | Výšivky Hennessey, štítek s číslem vozu |
Infotainment a technologie | SYNC 4, 12″ displej, 12″ přístrojový štít | Stejný jako Raptor |
Bezpečnostní asistenti | Ford Co-Pilot360, kamera 360°, BLIS | Stejný jako Raptor |
Terénní režimy a asistenti | 7 režimů G.O.A.T., Trail Control, 1-pedal drive | Stejný jako Raptor + LED světla na nárazníku |
Denní provoz | Použitelný, ale široký, vyšší spotřeba | Výraznější dynamika, podobná použitelnost |
Off-road schopnosti | Extrémní schopnosti, uzávěrky, redukce | Stejné schopnosti + více výkonu, testováno |
Vozy Hennessey navíc nejsou jen o vzhledu a výkonu, ale také o výjimečnosti. „Každý kus je ručně upravovaný, má výrobní číslo a certifikát přímo od Hennessey. To z něj dělá výjimečný vůz s rostoucí hodnotou. Navíc se vozy vyrábí pouze v limitovaném množství,“ vysvětluje Toman a dodává, že kvóta pro Evropu je aktuálně pouze 10 kusů upraveného Bronca, přičemž to představené se do toho také počítá.
Pokud byste chtěli další z nich, nabízí v Toman Motors i možnost být přímo u stavby svého vlastního auta. „Během úprav můžete přijít do dílny, fotit, sledovat, přiložit ruku k dílu, být u toho. Můžete dorazit i se svými dětmi, zapojit se do úpravy vozu a vytvořit si z toho společný zážitek,“ říká Jiří Toman.
Je to jen začátek
V Tomas Motors je ale upravené Bronco teprve začátek. Díky bohatým zkušenostem s dovozem, prodejem, ale také servisem aut se nových výzev nebojí. „Připravujeme i modely RAM TRX Mammoth, Hennessey Mustang nebo Escalade H1000. Chceme nabídnout celou škálu zážitků,“ prozrazuje budoucí plány Jiří Toman.