Na silnicích jsou k vidění stále častěji: obydlí na čtyřech kolech anebo přívěsný domeček za autem. To je lákavá varianta dovolené pro stále větší skupinu lidí, zvláště po pandemické zkušenosti. Kombinuje pohodlné a domácí zázemí při zachování mobility podle vlastního rozhodnutí s možností operativní změny plánů.
Navíc s běžným řidičským průkazem skupiny B lze řídit obytné vozy, dodávky a přívěsné karavany do 3,5 tuny, jichž je aktuálně na trhu i v půjčovnách nejvíc.
Jaké sjednat pojištění
Povinné ručení se sjednává na obytné vozy podle objemu motoru. K tomu se řídí výsledná cena podle segmentace. Ta se v různých pojišťovnách liší, například UNIQA pracuje s více než 20 doprovodnými parametry podle auta i řidiče. Havarijní pojištění obytných vozů se vypočte také podle segmentačních kritérií, ale základem jsou pořizovací cena a také tovární značka. V praxi se totiž mohou výrazně lišit ceny oprav a náhradních dílů na vozy od různých výrobců. Pojistná částka kryje vůz jako takový plus pevně s ním spojené součásti, jako je nábytek, dřez, sprchový kout apod., a také základní výbavu (například běžné nádobí). Ostatní doplňky, dodatečná výbava a převážené věci musí být připojištěny extra až do výše 5 % z pojistné částky za vozidlo (například TV, gril, rybářské náčiní apod.). Vše ale musí být uloženo stále uvnitř obytného vozu, nikoli na střeše nebo na zádi auta.
Jsou-li například vzadu na držáku připevněna kola nebo na střeše surf či kajak, havarijní pojištění se vztahuje na jejich poškození nebo zničení při nehodě obytného auta, uzavře-li motorista k havarijnímu pojištění i pojištění zavazadel. Jsou-li nějaké převážené věci uloženy ve střešním boxu a sjedná-li motorista připojištění zavazadel, vztahuje se na ně pro případ havárie nebo odcizení rovněž pojistná ochrana, nicméně pouze přes den, nikoli v rozmezí 22 až 6 hodin.
Test: s obytným Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4MATIC ArtVenture v italských Alpách
Havarijní pojištění lze v UNIQA doplnit i krytím z pojištění domácnosti motoristy. To se vztahuje i na „věci mimo domov“, tedy například na kola v zamčeném držáku připevněná vzadu ke karavanu nebo přívěsu. Ta lze individuálně připojistit i proti krádeži až na desítky tisíc korun za jeden kus. Pojistná ochrana neplatí v noci od 22 do 6 hodin.
Pojištění pro obytné přívěsy je analogické. Povinné ručení je však levnější, protože jde o lehčí vozidlo bez motorizace, a podle české právní úpravy je za nehodu odpovědné tažné vozidlo jízdní soupravy. Havarijní pojištění se řídí podle pořizovací ceny; doplňkovou výbavu je třeba připojistit až do výše 5 % z celkové pojistné částky za přívěs.
Pronájem obytných vozů
UNIQA poskytuje slevu v případě, že jsou karavan nebo přívěs využívány výhradně k soukromým účelům a nejsou půjčovány v průběhu sezóny více uživatelům. Půjčovny platí vyšší pojistné.
Pozor je třeba dát při půjčování obytného auta nebo karavanu: povinné ručení by měl prokázat majitel a poskytnout nájemci zelenou kartu k vozidlu. Ohledně havarijního pojištění je potřeba zjistit, jak je ochrana upravena. Pokud soukromý majitel pojištění sjednává a hodlá vůz i půjčovat/pronajímat, musí to pojišťovně sdělit, aby mohla podle toho upravit sazbu. Sazba se řídí i tím, zda vozidlo během zápůjčky řídí jeden řidič či zda se střídají.
Některé půjčovací platformy pojišťují havarijně obytňáky na dobu pronájmu. Takto má spolupráci upravenu UNIQA například s firmou Campiri v ČR.
Pokud někdo využije obytný vůz z půjčovny, měly by při převzetí proběhnout instruktáž, prohlídka a sepsání předávacího protokolu. A nájemce by měl mít možnost po dobu zápůjčky volat v případě dotazu nebo problému na kontaktní telefon a poradit se o optimálním postupu.
Nejčastější škody
UNIQA u karavanů a přívěsů řeší nejčastěji odřeniny a poškození pláště, k nimž zpravidla dojde při průjezdu užšími místy, od větví stromů nebo při couvání, a dále škody z působení živlů, hlavně z krupobití či vichřice. Opravy pláště karavanů a přívěsů jsou velmi nákladné a často i nerentabilní, takže se jedná o totální škodu. Havárie karavanů na silnici nejsou časté.
Pozor na hmotnost
Jak bylo v úvodu napsáno, jedná se zpravidla o vozidla do 3,5 tuny. Ovšem i s posádkou a nákladem, nikoli bez nich. Je třeba znát tzv. doložnost, tedy hmotnost všeho, co do auta „nastoupí nebo bude naloženo“. V zahraničí policie často obytňáky převažuje a v případě přetížení vozu následují tučná pokuta nebo i zákaz další jízdy.