Ferrari 458 Speciale nehoda 1

Podvodník chtěl na pojišťovnu vyzrát primitivním nápadem. Šanci neměl, díky detektivům ji má málokdo

Autor: Anina Russová - Zdroj: Allianz, Generali Česká pojišťovna, Kooperativa - Foto: Policie ČR - 19. 5. 2024


Řada motoristů si myslí, že podvést a okrást pojišťovnu je snadné. A také, že je to dobrý nápad. Pojišťovny jsou ale na podvody velmi dobře připravené, zaměstnávají speciální detektivy a pracují s moderními algoritmy, ale i sociálními sítěmi. Na ty dojel podvodník z Velké Británie.

Tam se snažil podvodník okrást pojišťovnu Allianz, které on-line hlásil škodu na svém vozidle. Součástí takového hlášení je nahrání fotek poškození do systému pojišťovny. Problém u tohoto konkrétního případu ale byl, že dotyčný žádná poškození na autě neměl. A proto je na fotku dodělal v jednoduchém programu. Výsledek pak společně s falešnou fakturou za opravu ve výši 1000 liber odeslal pojišťovně. Problém nastal ve chvíli, kdy pracovníci pojišťovny našli na sociálních sítích podvodníka původní fotku, ovšem bez jakéhokoliv poškození. Netřeba dodávat, že dotyčný nedostal ani libru, a navíc měl oplétačky se zákonem.

A ty by měl každý, kdo by chtěl zkusit okrást pojišťovnu, i v Česku.

Marná snaha

Snad každá pojišťovna musí každoročně řešit stovky pokusů o pojistný podvod. Například pojišťovna Kooperativa v loňském roce řešila 450 pojistných podvodů, uchráněná hodnota přesáhla 137 milionů Kč.

Podstata pojistných podvodů je stále stejná, nejčastěji klienti uvádějí nepravdivé skutečnosti o vzniku nebo výši škody, nebo se snaží uplatnit škodu vzniklou před datem sjednání pojištění. „Ostatně nepravdivé údaje uvedl například i poškozený, jehož vozidlo naboural náš klient. Poškozený vozidlo užíval jako taxi a za dobu, kdy ho měl v opravě, nám vyčíslil škodu na ušlém zisku ve výši téměř 500 tisíc Kč. Vozidlo nemělo taxametr, a tak nám výši škody dokládal příjmovými doklady a doklady za nákup pohonných hmot. Podle doložených dokladů měl najezdit za 3 měsíce 75 000 km. Případ jsme prošetřili a zjistili jsme, že tento údaj nadhodnotil o 40 000 km, čímž se chtěl obohatit o několik set tisíc Kč,“ popisuje jeden konkrétní podvod Dita Němečková, vedoucí odboru vyšetřování a prevence ve společnosti Kooperativa.

U Generali České pojišťovny zase rezonovaly hlavně škody vyplácené z havarijního pojištění. V roce 2022 odhalili detektivové pojišťovny podvody za 18 milionů, v roce 2023 už za 23,8 milionů. I u největší české pojišťovny pracují jak chytré algoritmy, tak detektivové a analytici. „Úspěšnost v odhalování podvodů nám pomáhá výrazně zlepšovat kromě profesionálů v oboru zejména datová analýza pojistných událostí, která s využitím umělé inteligence i strojového učení dosahuje vynikajících výsledků,“ upřesňuje Petra Kafka, šéf útvaru vyšetřování Generali České pojišťovny.

Každý, koho jen napadne, že by zkusil pojišťovnu okrást, by si měl uvědomit, že pojistný podvod je trestný čin. A za ten může být i několikaletá sazba za mřížemi.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

2 názory na “Podvodník chtěl na pojišťovnu vyzrát primitivním nápadem. Šanci neměl, díky detektivům ji má málokdo”

  1. Jednu dobu to byl i u nas takovy sport.
    Vsichni floutci v okoli jezdili ve starych autech, ale drahych na opravy a delali podvody na pojistovny (auta objete klicem, vykradene autoradia, ale vzdy reseno rozpoctem a opraveno za par korun z ojetych dilu).
    Ta doba uz je doufam pryc.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru