V pondělí 14. října ve 14:30 ukončila Národní rozvojová banka příjem žádostí v programu Záruka Elektromobilita, ve kterém spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu nabízela záruky k úvěrům na pořízení elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Příjem žádostí byl ukončen z důvodu vyčerpání alokovaných zdrojů. Od spuštění programu do jeho ukončení přijala NRB celkem 5 907 žádostí o záruku.
„Program na podporu elektromobility odstartoval 18. března 2024. Teoreticky bylo podle parametrů Výzvy možné, aby NRB přijímala žádosti až do konce září 2025. Tempo, s jakým podnikatelé a firmy žádali o zaručení úvěrů, ale od počátku naznačovalo, že alokovaná částka bude vyčerpána dříve,“ zhodnotil průběh programu Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod s tím, že peníze na podporu čisté mobility byly vyčerpány během necelých 7 měsíců. „Budoucnost české ekonomiky je v návratných finančních nástrojích, mezi které jednoznačně patří i záruční programy NRB. Umožňují nám totiž opakovaně využívat finanční prostředky a podporovat potřebné oblasti. Věřím, že v budoucnu bude v portfoliu NRB finančních nástrojů přibývat a postupně se sníží také závislost České republiky na dotacích,“ říká Tomáš Nidetzký, předseda představenstva NRB.
Výzva překonala očekávání
Podnikatelé z řad živnostníků a firem mohli v rámci programu Záruka Elektromobilita u NRB žádat o záruku k úvěru poskytnutému leasingovou společností nebo komerční bankou. Získat mohli také finanční příspěvek v rozmezí 200 až 300 tisíc korun. Peníze na podporu čisté mobility jsou čerpány z Národního plánu obnovy, který je financován Evropskou unií. „Výzva překonala naše očekávání. Do 14. října, kdy byl zastaven příjem žádostí, jsme ve spolupráci s NRB evidovali více než 6 100 projektů na nákup vozidel, což je o více než 2 000 vozidel více, než byl závazek vyplývající z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic,“ uvádí vrchní ředitel sekce hospodářství MPO Eduard Muřický s tím, že v tuto chvíli MPO neplánuje další výzvu na podporu elektromobility pro podnikatele.
Data pojišťovny ukazují, že stále více řidičů se vrací zpět k autům se spalovacími motory
„Podpora čisté mobility tím však nekončí. Například Ministerstvo životního prostředí připravuje výzvy na nákup bezemisních nákladních vozidel, veřejných dopravních prostředků či vlaků s alternativním pohonem s celkovou alokací několika miliard korun, financovanou z nového programu Modernizačního fondu. Ministerstvo dopravy zase podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hl. města Prahy. Dále Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí. V neposlední řadě MPSV pak vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby,“ doplňuje vrchní ředitel Eduard Muřický.
Nejžádanější značky vozů v programu Záruka Elektromobilita (k 15. 10. 2024)
Značka | Počet | |
1. | Tesla | 2593 |
2. | Volkswagen | 569 |
3. | Volvo | 541 |
4. | Škoda | 533 |
5. | BMW | 288 |
6. | MG | 277 |
7. | Mercedes-Benz | 182 |
8. | Hyundai | 158 |
9. | Kia | 119 |
10. | SsangYong | 104 |
Celková alokace pro program Záruka Elektromobilita byla stanovena na 1,95 miliardy korun. Od spuštění programu do jeho uzavření NRB obdržela celkem 5 907 žádostí o záruku. Podporu již získalo 4 581 podnikatelů. Dalších 237 žádostí bylo schváleno a v současné době NRB zpracovává 1 033 přijatých žádostí. Na finančních příspěvcích Banka dosud vyplatila klientům již 335,4 milionů korun. Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. V evidenci NRB jsou žádosti o 5 946 osobních elektromobilů (kategorie M1), 191 užitkových vozů (kategorie N1), tři nákladní vozy (kategorie N2) a 2 696 dobíjecích stanic. Mezi značkami dominuje Tesla, s odstupem pak následuje Volkswagen, Volvo a Škoda. Nejedná se však o finální výsledky programu, nadále totiž pokračuje evidence žádostí, které NRB obdržela před ukončením příjmu žádostí.
Klienty, kteří kompletní žádost o záruku poslali krátce před naplněním alokace, Banka informovala, že vzhledem k vysoké míře již rezervovaných zdrojů a blížícímu se vyčerpání alokace bohužel již není možné garantovat poskytnutí záruky. S dalšími informacemi bude NRB klienty kontaktovat individuálně.
„Dotační program Záruka Elektromobilita měl jednoznačně pozitivní dopad na rozvoj bezemisní dopravy v České republice, kde v rámci Evropské unie dlouhodobě patříme mezi nejzaostalejší státy. Skutečnost, že se alespoň částečně podařilo i u nás rozhýbat prodeje elektromobilů, dokreslují i statistiky České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Za první pololetí členové ČLFA profinancovali více elektromobilů než za celý loňský rok. Česká leasingová a finanční asociace je i nadále připravena aktivně se zapojit do dalších strategických iniciativ a programů státu, které pomohou modernizovat a ekologizovat vozový park v ČR. Je ale potřeba diskutovat i nad celkovou průmyslovou koncepcí, která bude tyto iniciativy zahrnovat a také objasňovat, proč jsou z dlouhodobého hlediska vice ekonomicky udržitelné,“ uzavírá Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.
Pracující lidé ze svých daní, jejichž placení se nemůžou nijak vyhnout se skládají na elektrické hračky bohatším vrstvám obyvatel, kteří mají možnosti daně tzv. optimalizovat (šidit). Nemravné.