nehoda-pojistna_udalost-dalnice-auto_na_strese

Podle průzkumu jsou nejagresivnější řidiči ve Středočeském kraji. Můžou za to i dojíždějící do Prahy

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Česká kancelář pojistitelů - 17. 5. 2021


Ve Středočeském kraji je nejvíce řidičů, kteří za volantem velmi často neslušně gestikulují. Prakticky na denní bázi tak činí přes pět procent z nich, což více než dvaapůlkrát převyšuje celorepublikový průměr. Regionální rozdíly v prohřešcích, kterých se řidiči při jízdě dopouštějí, vyplynuly z rozsáhlého průzkumu, jejž v rámci kampaně Agresivita zabíjí iniciovala Česká asociace pojišťoven. Partnery kampaně, zaměřené na prevenci agresivního chování řidičů, jsou Policie České republiky a BESIP.

Agresivitu řidičů vůči chodcům nejvíce vnímají lidé ve Středočeském kraji. Zatímco celorepublikově ji vnímá sotva polovina lidí, ve středu Čech jsou to dokonce více než dvě třetiny. Desetina řidičů zde za volantem také velmi často nadává a šest z deseti řidičů někdy záměrně tlačí na auto před sebou. Dalším nešvarem je předjíždění na poslední chvíli, kterého se dopouští více než 40 procent středočeských řidičů. Obecně se v kraji nechá alespoň někdy k agresivní jízdě vyprovokovat 70 procent z nich, vyplývá z dotazníkového šetření společnosti STEM/MARK. Tyto projevy mohou souviset i s častými kolonami vznikajícími v důsledku cestování obyvatel Středočeského kraje za prací.

„Plně souhlasím s charakteristikou středočeských řidičů. Vzhledem ke svému povolání jezdím každodenně po různých komunikacích kraje, takže se s těmito situacemi pravidelně setkávám. Svou roli v tom jistě hraje poloha kraje. Z menších měst a obcí v okolí hlavního města se staly ‚noclehárny‘ pro lidi cestující do Prahy a z ní, a tak jsme každé ráno svědky dlouhých kolon směřujících po různých komunikacích do hlavního města a odpoledne zpět. V těchto kolonách se s agresivním chováním řidičů setkáváme pravidelně. Obecně vidím problém v tom, že na rozdíl od západních zemí či Skandinávie u nás málokdo považuje za ‚borce‘ toho, kdo dodržuje předpisy, ale spíše toho, kdo trasu Praha–Brno zvládne pod hodinu a deset minut, tedy průměrnou rychlostí 170 km/h. To je potřeba změnit. Vím, že je to běh na dlouhou trať, ale není to boj s větrnými mlýny. Ostatně mnoho řidičů již jezdí ohleduplně a s rozvahou a já pouze věřím, že jich bude stále víc a víc,“ říká Miroslav Polách, krajský koordinátor BESIP pro Středočeský kraj.


Potřebujete pojistit své auto? Zkuste si nové autopojištění spočítat:
Kalkulačka: povinné ručení | Kalkulačka: havarijní pojištění

Troubení nevadí

Ačkoliv jsou agresivní projevy na silnicích extrémně nebezpečné, za určitých okolností je ochotno je tolerovat 46 procent dotázaných. „Ochota českých řidičů omlouvat své prohřešky za volantem tím, že si to okolnosti žádají, je neobyčejně vysoká,“ komentuje výsledek dotazníkového šetření výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Platí také, že jednotlivým prohřeškům přikládají lidé různou závažnost. Zatímco například nedodržování bezpečné vzdálenosti, předjíždění na poslední chvíli, vybržďování či záměrné nedávání přednosti hodnotili dotazovaní jako velmi rizikové, troubení, křik a agresivní gestikulaci za nebezpečné nepovažuje téměř nikdo. Nicméně i tyto zdánlivě neškodné projevy mohou mít nedozírné následky, varuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy: „Chcete-li dát například vytroubením jiného řidiče najevo, že má uhnout z cesty nebo vyrazit do křižovatky, protože už blikla zelená, je třeba si uvědomit, že to může vyvést z míry nejen daného řidiče, ale také všechny okolo. Lidé se začnou rozhlížet všude kolem, čímž ztratí pozornost, nebo náhle strhnou volant ke straně. To všechno jenom zvyšuje riziko, že někdo udělá skutečnou, fatální chybu.“

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru