Podle meteomodelů očekává Ředitelství silnic a dálnic první sněžení na dálnicích v tomto týdnu. Už nyní jsou na brněnské dálnici D1 u exitu 90 km u Humpolce i na všech střediscích údržby připravené naplněné sypače. O průjezdné komunikace se bude starat více než 700 zaměstnanců ŘSD.
„V pohotovosti máme celkem 183 sypačů a k tomu ve směnách 599 řidičů. Chystáme se na výjezd ještě před začátkem sněžení a prosíme všechny řidiče o ohleduplnost při preventivním ošetření vozovky,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Začátkem listopadu byla zahájena sezóna zimní údržby na dálnicích a silnicích I. třídy. Během letošní zimy se o průjezdné komunikace bude starat v rámci středisek správy a údržby dálnice více než 700 zaměstnanců ŘSD. Do připravených směn je zařazeno celkem 599 řidičů a 125 dispečerů. Další kapacity, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem.
ŘSD musí i při silném sněžení zajistit vlastními pracovníky průjezdnost více než 900 kilometrů dálnic v celé ČR. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy údržby dálnice (SSÚD). Na jedno SSÚD připadá přibližně 50 km dálnice. Zbývající úseky dálnic (cca 350 km) a silnice I. třídy udržují dodavatelské firmy na základě smluv uzavřených s ŘSD.
Kromě zaměstnanců jednotlivých SSÚD leží tento náročný úkol také na specializované technice. ŘSD má k dispozici celkem 183 sypačů. Připraveno je rovněž 42 universálních vozidel s různým technickým vybavením – při velké sněhové nadílce například přijdou ke slovu mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje. Ve skladech SSÚD je připraveno téměř 45 tisíc tun soli a solného roztoku. K nakládání soli do sypačů je připraveno 45 nakladačů.
ŘSD má také na každém SSÚD provozuschopné centrum pro výrobu a distribuci solanky. Jednak roztoku vody a chloridu sodného, jednak roztoku vody a chloridu vápenatého. Zásoba posypových materiálů je vypočítána pro průměrnou zimu, v případě zvláště nepříznivého počasí je ještě možné sáhnout do nouzových rezerv.
Důležitým prvkem systému zimní údržby silnic jsou rovněž dispečerská pracoviště. Dispečeři na SSÚD mají ve většině případů k dispozici online obrazové údaje z dohledových kamer, informace o aktuálních hodnotách z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Zaměstnanci center zároveň vyhodnocují krátkodobé, střednědobé, i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé tahy. Součástí systému je i srážkový radar.
https://www.facebook.com/VKremlik/videos/2618915741518661/
V souladu s legislativou ČR jsou dálnice a silnice I. třídy zařazeny do I. pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut.
Pořadím důležitosti jsou současně stanoveny i lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti vozovek silnic po výjezdu mechanismů, a to do 2 hodin u dálnic a do 3 hodin u silnic I. třídy.
Informace o zimní výbavě, sjízdnosti silnic a dálnic, ale také informace zahrnující výkony zimní údržby na dálnicích a silnicích I. třídy naleznete také na portálu nove.dopravniinfo.cz, aktuální situaci na dálnicích zjistíte také na bezplatné lince 800 280 281.