Dnes je motorizace rozšířenější více než kdykoli jindy. Život bez aut, motocyklů, autobusů či letadel si už dnes neumíme představit. Spolu s nimi se i pneumatiky staly neoddělitelnou součástí našich každodenních životů. Jaké byly klíčové momenty v dějinách plášťů a kdy získaly podobu, v jaké je známe dnes?
Na počátku bylo kolo
Vznik kola, jednoho z nejdůležitějších vynálezů v historii lidstva, zůstává dosud zahalen tajemstvím. Nevíme, kdo, kde a kdy přesně sestrojil první kolo. Historikové se však shodují, že mělo podobu vyplněného disku s otvorem uprostřed. Kolo se postupně vyvíjelo a na jednoduchém dřevěném disku se postupně začínají objevovat paprsky a později i železná obruč. Významným milníkem ve vývoji kola se stává průmyslová revoluce.
19. století – první pokusy, vynálezy a úspěchy
Vznik pneumatik se velmi úzce pojí s objevem kaučuku. V roce 1839 se americkému chemikovi a vynálezci Charlesu Goodyearovi náhodou na kaučuk vysypala prášková síra. Díky tomu se mu podařilo objevit vulkanizovaný kaučuk – gumu. Vznikl kvalitní materiál s dostatečnou pružností a pevností. Guma se stala nenahraditelnou součástí pro mnohá průmyslová odvětví. V první polovině 19. století nahradil Angličan Thomas Hancock původně používané železné obruče kol kaučukovými. První pneumatiku podobnou dnešním vynalezl Robert William Thomson a nechal si ji v roce 1845 patentovat. Thomson svým vynálezem předběhl dobu, tehdejší dopravní prostředky nebyly natolik rozšířené, aby jeho vynález získal praktické využití, a časem se na něj zapomnělo. Další patent na moderní, vzduchem plněné pneumatiky získal v roce 1888 John Boyd Dunlop. Koncem 19. století se začalo s výrobou odnímatelných pneumatik, jež nepotřebovaly lepení.
20. století – vznik pneumatiky s dezénem a také společnosti Barum
Největší změny nastaly ve 20. století. K vývoji přispěly obě světové války a rozvoj motorizace vojsk. Sníženou spotřebu paliva a vylepšenou přilnavost přinesl vznik radiálních pneumatik (vlákna kostry jsou uložena kolmo ke středové ose). Do této doby měly všechny pláště hladký povrch. Dezén se přidal v roce 1908, čímž se zlepšily jízdní vlastnosti, přilnavost a hlavně odvod vody. V současnosti představuje vzorek pneumatiky jeden z nejsledovanějších parametrů z hlediska bezpečnosti jízdy.
20. století se u nás pojí se vznikem značky Barum. „Začátky byly spojené se Zlínem, kde již v roce 1932 nechal první nákladní pláště vylisovat známý průmyslník Tomáš Baťa. Brzy poté následovaly i osobní pláště a Baťova společnost dokázala změnit poměry na československém trhu s pneumatikami. V roce 1947 vešla v platnost dohoda o vytvoření nové obchodní organizace, jež zastřeší distribuci a prodej pneumatik. Spojením společností Baťa, Rubena, a Matador/Mitas vznikla jediná značka: Barum. Poptávka po pneumatikách byla natolik vysoká, že v roce 1972 byl otevřen nový závod na výrobu plášťů v Otrokovicích. A v něm vyrábíme široký sortiment produktů pro domácí i zahraniční trh dodnes, pravda, teď už pod křídly koncernu Continental. Zároveň jsme ale hrdí na to, že i my jsme svým dílem přispěli k vývoji v oblasti pneumatik,“ uvádí Juraj Ižvolt, ředitel divize marketing Continental Barum s.r.o pro ČR i SR. Dnes patří otrokovická pneumatikárna k největším výrobcům pneumatik v koncernu Continental. V březnu loňského roku společnosti Barum a Continental oslavily čtvrtstoletí od spojení a 22. dubna 2018 zároveň 70. výročí od vzniku značky Barum.
Vývoj a inovace – pláště z pampelišek, moderní testy i bezvzduchové pneumatiky
Zvýšená produkce gumy a rozvoj průmyslu přinesly potřebu umělého syntetického kaučuku z ropy, uhlí a alkoholu. Dnešní výrobci plášťů tuto hmotu neustále vylepšují přidáváním různých přísad a tím zlepšují jejich odolnost a kvalitu. Inovativní a ekologický přístup přinesla společnost Continental, neboť našla způsob, jak uspokojit zvyšující se poptávku po přírodním kaučuku. „Ve spolupráci s Fraunhoferským institutem pro molekulární biologii a aplikovanou ekologii, Institutem Juliusa Kuehna a EKUSA jsme vyrobili a otestovali první pneumatiky, které mají běhoun vyrobený ze stoprocentního přírodního kaučuku ze speciálního druhu pampelišek jako polymeru. V zemědělských podmínkách jsou pampelišky nenáročné rostliny, rostoucí v mírném podnebí, dokonce i na severní polokouli, a mohou být pěstovány i na méně úrodné půdě,“ uvádí Juraj Ižvolt. Continental má plán začít s výrobou osobních pneumatik vyrobených z pampelišek do pěti až deseti let.
Významným vývojem prošel i způsob testování nových pneumatik. V minulosti byli inženýři odkázáni na metodu pokus – omyl. Dnešní testování probíhá mnohem efektivněji. „Pneumatiky se testují za použití nejmodernějších elektronických přístrojů, laboratorních chemických analýz, rentgenových snímků a počítačové tomografie: pro vývoj perfektních plášťů využívá Continental sofistikované metody – především prostřednictvím počítačových technologií. Reálné zkoušky pneumatik na silnicích jsou však stále nenahraditelné. V Otrokovicích máme vlastní testovací oddělení, které se specializuje na testování pneumatik při reálném použití – ať už jde o testy na domácích vozovkách, nebo během zimy například ve Francii,“ objasňuje Juraj Ižvolt. „Výzkum má na Zlínsku skutečně dlouhou tradici. Už před druhou světovou válkou zde byl firmou Baťa založený Výzkumný ústav gumárenské a plastikářské technologie. Dnes jsou aktivity výzkumu a vývoje ještě daleko důležitější. Otrokovice úzce spolupracují i s kolegy ze slovenského Púchova, kde bylo v roce 2014 otevřeno nové Technologické centrum. Společně se jedná o několik stovek vysoce kvalifikovaných výzkumníků, kteří pracují s nejmodernějšími technologiemi,“ doplnil Juraj Ižvolt.
Vývoj jde stále kupředu. Výrobci neúnavně pracují na zvyšování výkonnosti, bezpečnosti plášťů a na minimalizaci hlučnosti. Také na vývoji pneumatik šetrných k životnímu prostředí, které dokáží snížit spotřebu paliva. Převratným objevem jsou Run-flat pneumatiky (umožňují zachování konstantní rychlosti 80 km/h, i při poklesu tlaku v propíchnutých nebo proražených pneumatikách) či bezvzduchové, samonafukovací a smart pneumatiky. Z dílny Continental pocházejí dvě již v dnešní době standardně používané technologie. ContiSeal, kdy jsou pneumatiky opatřeny samozacelovací vrstvou, která veškeré drobné defekty okamžitě sama zacelí. Technologie ContiSilent poté výrazně snižuje díky speciální tlumící vrstvě interiérovou hlučnost. Kombinací obou vznikla pneumatika ContiSealSilent, jenž přináší výhody obou technologií – tichý chod a odolnost proti drobným defektům.