Letošní sezóna na Nürburgringu už je prakticky u konce zbývá už jen pár hodin ježdění o příštím a v tom následujícím víkendu. Zimní pauza bude trvat jen pár měsíců a na jaře se zase tento epický německý okruh otevře. Pokud plánujete sem vyrazit, pak vězte, že pokud by se vám tady stala nějaká nehoda, může vás to vyjít hodně draho. Uhradit budete muset odtah z trati do boxů, ale pokud byste třeba při nárazu zničili svodidla, museli byste zaplatit i ta.
Jde ale o závodní okruh, a na těch zpravidla běžné pojištění (povinné ručení ani havarijní pojištění) neplatí, takže případné škody na svodidlech a podobně byste museli zaplatit z vlastní kapsy. Většina českých pojišťoven má závodní okruhy ve výlukách ze svého pojištění (třeba v Brně nebo v Mostě nepochodíte vůbec), třeba Kooperativa má v obchodních podmínkách doslova tento text: „Například při kroužení po areálech v Mostě, Brně, Sosnové nebo v Nürburgringu zkrátka jedete na vlastní triko.“ A toho jsme se před pár týdny, když jsme na Nürburgring vyráželi s modernizovaným CUPRA Formentor VZ, báli.
V České republice ovšem existují dvě pojišťovny, u nichž autopojištění platí i na Severní smyčce Nürburgringu. Nejen, že to nemají ve výlukách, ale potvrdili nám to i jejich tiskoví mluvčí. Těmito pojišťovnami jsou Allianz a ČSOB Pojišťovna.
„Máme výluku na škody na vozidle, které vzniknou při závodech jakékoliv druhu a soutěžích s rychlostní vložkou včetně příprav, nebo které vzniknou při jízdě na uzavřených okruzích – tím myslíme např. cestu, která není veřejně přístupná a není na ní povinnost dodržovat pravidla silničního provozu,“ potvrzuje Marie Petrovová, mluvčí pojišťovny Allianz.
Severní smyčka Nürburgringu je vlastně v podstatě zjednodušeně řečeno okreska, na které se platí poplatek za vjezd, tedy takové mýtné. Co by se tedy stalo, pokud by zde vznikla nějaká pojistná událost? „Konkrétně v tomto případě závodního okruhu Nürburgring bychom v případě nehody posuzovali, zda řidič vozidla při jízdě dodržoval okruhová pravidla, vycházející z pravidel silničního provozu – např. jednosměrný provoz, povinné pásy, motocyklisté úplný ochranný oděv, předjíždění jen vlevo, úplný zákaz zastavení na trase (kromě nehody a úniku provozních náplní apod.). Při doložení, že řidič okruhová pravidla dodržel, bychom velmi pravděpodobně výluku na škody vzniklé při jízdě na uzavřených okruzích neuplatnili,“ vysvětluje Petrovová.
Pojišťovna Allianz by tak podle mluvčí měla u pojistných událostí plnit, pokud „se nebude jednat o tzv. motorsport dle § 7 odst. 1 písm. j zákona č. 30/2024 Sb., o pojištění z provozu vozidla“. Zatím odtud ale žádnou pojistnou událost nikdy neřešili.
A pojistnou událost odtud neřešila ani ČSOB pojišťovna, jejíž mluvčí byl na naše dotazy s odpovědmi skromnější, přesto platnost pojištění na Nürburgringu také potvrdil. „Pokud se nezávodí, netrénuje na čas a podobně, je zde pojištění platné,“ sdělil nám mluvčí ČSOB pojišťovny Petr Milota.
Problémem ale je to, že ani jedna z těchto pojišťoven nenabízí nic jako „krátkodobé pojištění“, které by fungovalo třeba jen na pár dní nebo na týden, tedy na dobu, kdy byste chtěli s autem na Nürburgring vyrazit. Musíte si tedy pojištění u těchto pojišťoven sjednat jako běžné povinné ručení a havarijní pojištění.
Štítky: Allianz, autopojištění, ČSOB Pojišťovna, nehoda, nurburgring, pojištění auta, pojištění na okruh, povinné ručení