autodrom-most-volne-jizdy-rijen-2014

Ve spoustě filmů anebo videí na youtube je možné zahlédnout plameny z výfuku. Umějí je supersporty, ale i upravená auta. Víte ovšem, co je může způsobovat?

Plameny z výfuku jsou efektní, vidět je lze nejčastěji na velmi výkonných autech. V každém případě jsou ovšem plameny z výfuku nebo různé střílení – pokud nemluvíme o nových autech, která to umějí „uměle“ – způsobena nedokonalostí spalování benzinu. A ty se rozdělují do několika skupin, některé jsou chtěné, jiné mohou znamenat problém.

Přečtěte si také:  Poslechněte si, jak zněly legendární závoďáky Škoda 1100 OHC, 200 RS, 130 LR a další

Tou první skupinou, způsobující střílení do výfuku, je z angličtiny tzv. „backfire”, tedy vlastně „zpětné hoření“. To lze pozorovat hlavně u starších aut s karburátory. Nejčastější příčinou je špatně seřízené časování ventilů, kdy může k zážehu směsi dojít ve chvílích, kdy je stále ještě otevřený sací ventil. Kvůli tomu vyšlehne už svíčkou zapálená směs zpět do sání za karburátorem, která se tím také zapálí.

U motorů se vstřikováním paliva (lhostejno, zda přímým či nepřímým) už se toto nestává, protože za škrticí klapkou je v sání už pouze vzduch bez paliva. Navíc je vstřikování benzinu řízeno počítačově a i v sání jsou systémy, hlídající jeho správné fungování.

10 aut, kterým z výfuku létají plameny, u některých z nich byste to nečekali! – video

Plameny a střílení z výfuku ovšem může způsobovat i tzv. „afterfire”. I to může být způsobeno špatným časováním ventilů nebo zapalování. Ale také nemusí, protože jen stačí, aby byla příliš bohatá směs, která se při pracovní fázi válce důkladně nespálí a dostane se po otevření výfukového ventilu do výfuku. Tady pak dohořívá, což doprovází střílení z výfuku a někdy právě i plameny. Pokud je však auto vybaveno katalyzátorem, může to být problém, protože by ho to mohlo zničit.

Přečtěte si také:  Akrapovič uvedl novou sadu výfuků pro BMW M4 Competition. Zní fantasticky!

Jsou ale i případy, kdy se vyloženě chce, aby palivo ve svodech dohořívalo. Tím hlavním je tzv. anti-lag system (označovaný jako ALS). Česky by se to asi dalo říci slovním spojením „systém proti prodlevě turbodmychadla“. Jeho použití asi tušíte, využívá se hlavně v závodních autech, případně u výrazně upravených aut.

Účelem ALS je držet turbodmychadlo stále v pracovních otáčkách (tedy roztočené) i ve chvílích, kdy není sešlápnutý plynový pedál. Důvod? Po opětovném sešlápnutí plynu totiž pak není třeba čekat na opětovné natlakování turbodmychadla a reakce na přidání jsou tedy okamžité.

Přečtěte si také:  Evropské Corvetty Z06 budou mít jiné výfuky a nižší výkon. Důvodem jsou filtry pevných částic

ALS funguje na speciálním režimu řídicí jednotky motoru, která po ubrání plynu změní časování ventilů a do výfukového potrubí vypustí bohatou nespálenou směs, která v něm hoří ještě těsně před turbodmychadlem. S tím také souvisí typický zvuk, který si můžeme pamatovat například ze závodních modelů WRC (viz video níže, například v čase 0:45 nebo 1:22), a doplnit jej mohou i plameny.

U supersportovních aut je to ale ještě jinak. Ta do výfuku tolik nestřílejí, ale plameny jim z výfuku létají také. Zpravidla je to u aut, která mají krátké výfukové potrubí a tam je to chtěná věc, ale nic se nesmí přehánět, protože to může končit i špatně, jak dokazují také mnohá videa na sociálních sítích…

Přidat komentář