Peugeot 205 byl velmi úspěšný model francouzského výrobce, který se vyráběl dlouhá léta. Z výrobních linek sjížděl od roku 1983 až 1997. Prodával se jako třídveřový a pětidveřový hatchback, dvoudveřový kabriolet, ale také jako malá dodávka. Celkem bylo vyrobeno na 5,3 milionu vozů. Vznikly ale i další koncepty, které se nakonec do výroby nedostaly, šlo zejména o praktičtější kombík.
Kombík, který se u Francouzů tradičně nazýval Break, byl navržen hned rok potom, co se prodej dvě stě pětky rozběhl. Psal se rok 1984, když se na turínském autosalonu představil koncept Peugeot 205 Break „Verve“.
Jeho design navrhovalo designové studio Pininfarina. Až po C-sloupek vypadá prototyp vlastně jako běžný pětidveřový hatchback Peugeot 205, ale pak střecha neklesá, ale naopak pokračuje a stoupá. Za C-sloupkem je prosklená boční část a na zádi zaujmou koncové světlomety s orientací na výšku. Kombík ale nakonec do výroby nešel, protože si tehdejší vedení automobilky myslelo, že by na trhu neuspěl.
Peugeot si nicméně s myšlenkou malého kombíku pohrával dál a o další čtyři roky později představil další koncept. Ukázal se tentokrát na bruselském autosalonu.
Za jeho vzhledem tentokrát stál belgický designér Benoit Contreau. Když se podíváme na fotky, trochu to připomíná příběh toho, jak vznikl kombík Škoda Forman z Favoritu. Karoserie hatchbacku byla totiž prodloužena, ale celá zadní část ji stále nápadně připomíná – včetně totožných zadních svítilen. Zajímavé je také poslední boční okno, které, zdá se, prochází až na střechu, a zajímavý designový prvek je i pod ním.
Praktičtější verze Peugeotu 205 ale přesto existovaly. Francouzi vyráběli malou dodávku, která dostala označení XA a XAD, někdy také „Multi“. I v tomto případě šla přestavba cestou zachování co nejvíce původních dílů, protože Peugeot vzal třídveřový hatchback, který za B-sloupkem dostal nový tvar karoserie. Rozvor i celková délka zůstaly nezměněny, stejně jako zadní světlomety, ale i typicky tvarovaný panel mezi nimi.
Zavazadlový prostor nicméně narostl. Oproti hatchbacku, jenž nabízel pro zavazadla 1015 litrů, to bylo u této dodávky až 1600 litrů. Problémem byla ale vyšší hmotnost vozu s novou karoserií, protože kvůli přidání těžké nástavby kleslo užitečné zatížení přibližně o 30 kg.
Peugeot 205 Multi byl v nabídce nejprve s naftovými motory o objemu 1,8 a 1,9 litru, později přibyl do nabídky i s benzinovým motorem s objemem 1,1 litru. Oblíbený byl automobil hlavně ve Francii, kde se prodalo nejvíce kusů.
Kompaktní kombík se do výroby nakonec přeci jen dostal, ale musel si počkat až do další generace, kdy ho francouzská automobilka nabízela jako Peugeot 206 SW.