Například parkoviště v horském sedle u Šerlichu v Orlických horách zaplnila auta turistů a lyžařů, dopravu tady řídí policie a nabádá motoristy, aby zaparkovali v Deštném a využili autobusovou dopravu. A velmi podobně to vypadá na parkovištích snad u všech lyžařských areálů. Stačí se ale podívat na záběry z míst a hned na první pohled je patrné, že řidiči velmi často vozí lyže zcela špatně. Zatímco u nás jde hlavně o bezpečí, v zahraničí by za to mohli dostat i vysokou pokutu.
Jak rozhodně ne?
Možná jste si výlet za lyžováním dohodli na posledních chvíli, a tak prostě lyže nějak nasoukáte do auta a vyrazíte. Ale to je naprosto špatně. Přesněji řečeno, lyže v interiéru můžete vozit, má to však svá bezpečnostní pravidla. Nestačí sklopit zadní sedačku a hodit je do kufru. „V případě nárazu se z lyží stane nezajištěný náklad, který může posádce vozu způsobit vážná zranění. Lyže uvnitř auta proto vždy převážejte pevně spojené k sobě (např. pomocí vaku) a přichycené k pevné části vozidla,“ radí Martin Daneš ze srovnávače Suri. „Spousta aut má kromě sklápěcích sedaček i takzvaný středový průlez v opěradlech, kterým lze lyže prostrčit. Tato varianta je ale nejméně bezpečná, a tak ji nedoporučujeme,“ potvrzuje Tomáš Matějka z Toyoty.
Vak na lyže by měl být do interiéru automatickou volbou. A to nejen v Česku, ale i v zahraničí. Třeba v Rakousku za lyže v interiéru bez odpovídajícího obalu může přijít pokuta až ve výši několik stovek eur. A nejde jen o Rakousko, obdobně se na to dívají i v Itálii nebo ve Švýcarsku.
Jak instalovat střešní box? Ideálně co nejvíc dozadu a doprostřed. A jak je to s nosičem na kola?
Jak spíše ano?
Ideální je lyže uvnitř auta vůbec nevozit. Řešením je buď střešní box (takzvaná „rakev“), nosič lyží na tažné zařízení nebo střešní nosič lyží. Box i střešní nosič se upevňují na příčníky, ale pamatujte na to, že box na střechu auta nejspíš nezvednete sami. Raději požádejte někoho o pomoc, vyhnete se tak jeho poničení, případně i poškození auta. Samotné nakládání by pak nemělo skončit jen tím, že do boxu lyže naskládáte a zavřete ho. „V každém boxu by měl být ještě pás, který vše přiváže a upevní, a zabrání tak lyžím v pohybu. Přesto je lepší sem lyže ukládat ještě v obalu, aby nedošlo k poničení jak lyží, tak boxu,“ radí Matějka. A vždy se před cestou dobře přesvědčte o tom, že je box správně a dostatečně upevněn. Určitě jej nechcete za jízdy ztratit.
K přepravě lyží dobře poslouží také střešní nosiče k tomu určené. Střešní nosič se na příčníky upevňuje trochu jiným způsob. „Je potřeba jej nasunout do tenké drážky na příčníku a připevnit ho. Poté můžete naložit lyže, vždy patkami dopředu. Snowboard ukládejte vázáním nahoru, abyste si nepoškodili prkno, ale ani střechu. Na závěr nosič zacvakněte a zamkněte,“ vysvětluje postup Tomáš Matějka.
„Existuje také možnost pořídit si box na lyže, který se upevňuje k tažnému zařízení. Ty existují ve dvou formách – lyže se převáží buď vertikálně či horizontálně,“ doplňuje Martin Daneš.
Připomínáme, že správně uložit bystě měli i boty na lyže či snowboard, případně hůlky a přilby. To vše, pokud to necháte volně v interiéru, může při nehodě napáchat velké škody a způsobit vážná zranění posádce. Podle některých studií se lyžařské boty, které váží něco přes dva kilogramy, vlivem nárazu mohou proměnit v projektil o hmotnosti až 70 kilogramů. Je také dobré vědět, že v některých evropských zemích, hrozí i za boty a další výbavu volně v autě pokuty.