podelne_parkovani

Parkování elektromobilů v zónách bez placení v létě nejspíš skončí. Elektromobilisté jsou ale proti

Autor: Anina Russová - Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy, Elektromobilní Platforma - Foto: Pavel Srp - 14. 5. 2025


Parkování elektromobilů v zónách placeného stání zdarma mělo původně skončit společně s loňským rokem, ale asi v polovině prosince magistrát oznámil, že tuto elektromobilní výhodu prodlouží ještě o půl roku, tedy do konce letošního června. Zjišťovali jsme, zda se tedy za ten měsíc a kousek něco změní.

Elektromobilisté by za parkování v pražských zónách měli začít platit už od začátku července. Přestože je tento termín už za dveřmi, Praha zatím nemá přesné informace týkající se toho, zda se něco změní, zda budou elektromobily případně platit plné parkovné nebo jen nějakou zvýhodněnou verzi. „V tuto chvíli stále platí, že zvýhodněné parkování pro elektromobily v zónách placeného stání skončí k datu 30.6. 2025. Pokud Rada hl. m. Prahy nepřijme nové usnesení, které by toto zvýhodnění prodloužilo či jinak upravilo, budou od července vozidla s elektrickým pohonem podléhat standardnímu parkovacímu režimu. To znamená, že parkovné se bude řídit běžným ceníkem v jednotlivých zónách a pro elektromobily nebude zavedena zvláštní sazba – budou tedy parkovat za stejných podmínek jako vozidla se spalovacím motorem. Zároveň však připomínám, že otázka případného prodloužení zvýhodnění je nadále předmětem jednání. Není tedy vyloučeno, že dojde ke změně, o které budeme veřejnost včas informovat,“ vysvětlila nám Marie Kobrlová, poradkyně náměstka primátora Zdeňka Hřiba.

Zdeněk Hřib už v prosinci avizoval, že elektromobily by platit měly, nicméně se podle něj dá uvažovat o nějaké zvýhodněné ceně. „Vzhledem k tomu, že dosud nedošlo ke koaliční shodě na nové podobě zvýhodnění pro další období, přestože kompletní návrh změn v oblasti parkování je z mé strany připraven, prodlužuje se výjimka pro parkování elektromobilů o šest měsíců. Elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst tedy není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů. Proto také navrhuji zvýhodnění čistých elektromobilů formou 50% slevy na návštěvnické parkování pouze ve fialových a oranžových zónách,“ popsal Zdeněk Hřib.

Praha prodlouží parkování zdarma pro elektromobily. Rada rozhodla, že výjimku nechá v platnosti do června

Zástupci elektromobilistů to vidí trochu jinak

Na pražský magistrát se v souvislostí s parkováním elektromobilů před pár dny obrátila Elektromobilní Platforma, která standardně navrhuje řešení v oblasti elektromobility a je hlavním partnerem ministerstev v oblasti e-mobility při implementaci nového Národního akčního plánu čistá mobilita.

„Nyní, téměř jeden a půl měsíce před vypršením této výhody, stále není v dohlednu žádné navazující řešení. A to v situaci, kdy zdaleka nebylo dosaženo původně očekávaných počtů elektromobilů v hlavním městě a podíl veškerých elektrifikovaných vozidel registrovaných v Praze jsou stále pouhá 2 % (a 1 % ve Středočeském kraji). V této souvislosti upozorňujeme na potřebu plnit vlastní klimatické závazky hlavního města Prahy, nutnost reagovat na zhoršující se stav emisí škodlivin z dopravy ohrožující zdraví obyvatel a zároveň na potřebu vyslat veřejnosti i ostatním městům jasný signál, že Praha bude i nadále významně podporovat přechod na tichou a lokálně bezemisní dopravu,“ napsal tajemník Platformy Lukáš Folbrecht.

Platforma také navrhuje prodloužit do 31. 12. 2025 bezplatné parkování všech vozidel se značkami „EL“, zavést povinnost, aby se vozidla s SPZ „EL“ do 31. 12. 2025 registrovala do systému Prahy, případně aby byl po dohodě magistrátu s ministerstvem dopravy umožněn přímý, automatizovaný přístup systémů Prahy do Centrálního registru vozidel, který zajistí informace o druhu pohonu parkujících vozidel se značkou „EL“ a umožní automatizované rozlišování mezi nimi.

„Od 1. 1. 2026 rozlišovat čistě bateriové a vodíkové elektromobily (BEV, FCEV) – větší výhody a plug-in hybridy (PHEV) – menší výhody. PHEV – Omezit bezplatné parkování pro plug-in hybridní vozidla – PHEV (tj. cca třetinu vozidel se značkou EL) – nahradit ho 50 % slevou pro parkování na všech zónách a slevu v této výši uplatnit také u rezidentských a abonentských parkovacích oprávnění. BEV, FCEV – Zachovat bezplatné parkování pro čistě bateriová a vodíková elektrická vozidla BEV a FCEV (tj. cca dvě třetiny vozidel se značkou EL) a to nejméně do konce roku 2026 nebo do přijetí koncepčního řešení v rámci plánované reformy zón placeného stání,“ popisuje požadavky Platforma.

Jak to s parkováním elektromobilů a dalších bateriových aut v Praze dopadne, to zjistíme nejpozději za měsíc a půl.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru