Na konci roku 2024 a pak i na přelomu února a března 2025 probíhalo v Ostravě testování provozu monitorovacího auta, které dohlíží na to, jestli řidiči platí za parkování. Testování bylo úspěšné, takže byl v pondělí 2. června spuštěn ostrý provoz tohoto systému.
Vozidlo je nasazeno v území města Ostravy, kde zaznamenává přestupky nesprávného parkování. Automaticky vygenerované záznamy s potřebnými informacemi, dokumentujícími nesoulad parkujícího vozu s platnou legislativou, jsou odesílány do systému městské policie ke zpracování a využití v rámci řešení přestupkového jednání.
Městská policie Ostrava zpracovaná data z monitorovacího vozu zasílá příslušnému správnímu orgánu, který dále rozhoduje o přestupcích. Provozovateli vozidla bude nejprve zaslána výzva k zaplacení určené částky. Pakliže nebude částka uhrazena v termínu splatnosti, bude následně přestupek řešen ve správním řízení. V tom zákon umožňuje uložení pokut v rozmezí od dvou do pěti tisíc korun. Správní orgán rozhodne o uložení správního trestu dle závažnosti přestupku a okolností, za nichž byl spáchán.
„Díky využití předmětného monitorovacího vozu bude možné odbřemenit strážníky od administrativy, související s řešením těchto přestupků. Uspořený čas pak mohou strážníci cílit k zajištění dalších svěřených úkolů v rámci zajišťované bezpečnosti ve městě. Bezohlední řidiči také v některých případech znesnadňují nesprávným parkováním průjezd složek IZS, kdy může jít opravdu o minuty při záchraně životů, zdraví a majetku. Je zapotřebí si uvědomit, že nesprávně zaparkovaná vozidla v místech jako jsou přechody pro chodce, křižovatky apod. zvyšují riziko nehod a ohrožení chodců i dalších účastníků silničního provozu. A v neposlední řadě nesprávné parkování komplikuje práci zajišťovaných služeb. Pracovníci svozových vozů odpadové společnosti OZO Ostrava řeší potíže se špatně zaparkovanými auty takřka denně. Apelujeme proto na řidiče, aby byli ohleduplní k ostatními účastníkům silničního provozu a respektovali předpisy,“ konstatuje Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora.
Zástupci města si monitorovací auto pochvalují. Podle nich je v důsledku nesprávného parkování komplikován průjezd vozů IZS, OZO (komunální vozy), technických služeb apod. v centru Ostravy, ale také na sídlištích a jinde ve městě. Ovšem obyvatelé z nového systému kontrol nadšení nejsou. Řada z nich se ptá, co tedy bude tamní městská policie dělat, a kontroly zaplaceného a správného parkování považují za šikanu.