rallye_dakar_2025-po_8_etape-orlen_jipocar_team-martin_prokop

Organizátoři škrtli 48hodinovou etapu. Rallye Dakar 2026 tím ale vůbec nezměkne, spíš naopak

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Rally Dakar, motorsport.com, redbull.com - Foto: Orlen Jipocar Team - 28. 12. 2025


Dakar 2026 odstartuje v sobotu 3. ledna a už předem je jasné, že půjde o ročník, který bude stát hlavně na výdrži. Saúdská Arábie hostí soutěž znovu celá a bez výjimek. Tentokrát ale organizátor výrazně přestavěl trasu, a to tak, aby posádky dostaly jiný typ zkoušky než v předchozích letech: více měřených kilometrů, důraz na navigaci, proměnlivé podklady a také návrat klasického dvoudenního maratonu.

V centru pozornosti budou i čeští závodníci. V kamionech obhajuje titul Martin Macík a do boje o co nejlepší výsledek chtějí promluvit také Aleš Loprais a Martin Šoltys. Start i cíl se odehrají v saúdskoarabském Janbú (Yanbu), kde po 13. etapě přijde i samotné vyvrcholení závodu.

Yanbu jako začátek i konec: návrat k Rudému moři

Yanbu už pro Dakar není neznámé jméno. Závodníci se s tímto přístavním městem setkali už v závěru ročníku 2021, v roce 2023 se poblíž objevil první „Sea Camp“ postavený jako obří společné zázemí pro všechny účastníky před startem a Yanbu hostilo i poslední etapu Dakaru 2024. Pro 2026 se z něj stává výchozí bod velké smyčky, která se po dvou týdnech uzavře tam, kde začala, u pobřeží Rudého moře.

Trasa je navržená tak, aby posádky nenechala „v klidu“ ani po fyzické stránce. Mluví se o téměř rekordním objemu kilometrů v rychlostních zkouškách v éře Saúdské Arábie, což znamená únavu, která se kumuluje den po dni. Závodníci zároveň musí ukázat, že zvládnou všechno: různé typy písku, duny, kamenité pasáže i rychlé úseky na šotolině.

Co se mění: méně bivaků, více měřených kilometrů, konec 48hodinové etapy

Jedna změna se dotkne logistiky a rytmu závodu. Snížení počtu bivaků má praktický dopad: podpůrné týmy se budou s posádkami potkávat častěji odpočaté a připravené fungovat hned po dojezdu. Současně se řešil i „balanc“ obtížnosti, aby extrémní dny měly kolem sebe prostor k nadechnutí. Intenzivní etapy mají střídat o něco „čitelnější“ dny v okolí dne volna, i když bez snahy o dokonalou symetrii.

Nejviditelnější sportovní změnou je vyškrtnutí 48hodinové chrono etapy, která se objevila v roce 2024 a následně se upravovala. Po ročníku 2025, který byl podle popisu plný nehod a vyřazení favoritů už v prvním týdnu, padlo rozhodnutí tento formát pro 2026 opustit. Ředitel Dakaru David Castera to vysvětlil přímo: „Není to tak, že by byl problém jen v jedné věci. Loni jsme měli menší potíž hlavně s auty, ale také s motocykly. Bylo to hlavně o strategii, pořadí na startu a podobně. 48hodinová etapa v tomhle směru moc nepomáhá, tak jsem ji zrušil. Uvidíme, jestli později najdeme jiné řešení. Loni už jsme navíc viděli, že řada závodníků na konci etap schválně zastavovala, aby mohla další den startovat později. Takže vědomě ztráceli čas.“

Zároveň platí, že Dakar 2026 bude mimořádně dlouhý v měřených úsecích. V podkladech se pro kategorii aut uvádí celkových 7 994 km za dva týdny, z toho 4 880 km jako rychlostní zkoušky. Téměř 5 000 km „na čas“ dělá z ročníku 2026 jednu z nejdelších edic v soutěžní vzdálenosti v novodobé historii.

Do programu patří 13 etap a tradiční prolog, který určí pořadí na startu prvního plného dne. Závod rozdělí den volna v Rijádu, kde mají posádky šanci dát dohromady techniku i tělo před rozhodující druhou půlkou.

Důležité také je, kam se nejede. Podle dostupných informací se Dakar 2026 nevydá do nehostinné pouště Empty Quarter. Písku ale ubývat nebude, zejména ve druhém týdnu se počítá s dunami a „holými“ oblastmi kolem Wadi Ad Dawasir.

Maratonské etapy a servis uprostřed dne: tvrdé přežití, ale s novými pojistkami

Za náhradu 48hodinového formátu se vrací starý dvoudenní maraton. V roce 2026 se objeví dvakrát a vždy s klíčovým pravidlem: přes noc žádná externí pomoc od vlastních mechaniků. Posádky musí zvládnout opravy samy, maximálně s pomocí ostatních závodníků. První maraton je popisovaný ve spojení s etapami 4 a 5 v úseku Al Ula a Hail, druhý pak ve druhé půlce soutěže při průjezdu oblastmi Wadi Ad Dawasir a Bisha (v programu se objevuje jako dvojice etap 9 a 10).

Castera zároveň zdůrazňuje, že i „jednodušší“ den může bolet. V maratonu jde o soběstačnost, rutinu a rozhodování pod únavou. „Budou mít spacák s malou matrací pod stanem,“ popsal zázemí pro noc v poušti. A dodal i detail, který vystihuje ducha Dakaru: „Tentokrát jsou příděly lepší. Polévka, zelenina, těstoviny, ranní káva, dezerty, všechno, co člověk potřebuje. Ale závodníci si to musí ohřát, dolít vodu. To je Dakar. To je dobrodružství.“

Novinkou ročníku 2026 je i to, že některé etapy mají mít servisní body přímo uprostřed rychlostní zkoušky. Mají dodat čerstvé pneumatiky a umožnit „běžné“ opravy, aby se technika vůbec dostala do cíle dne. Na papíře to zní jako úleva, ve skutečnosti je to spíš jiný typ tlaku: posádka musí zvládnout tempo, navigaci i šetrnost k technice, protože čas na odpočinek je minimální.

Tovární technika v soukromých rukách: Prokop bude závodit s Fordem Raptor T1+

Program Dakaru 2026: den po dni od prologu po 13. etapu

Závod poběží od 3. do 17. ledna. Níže je přehled programu a vzdáleností tak, jak se objevují v podkladech k ročníku 2026.

  • Prolog (3. 1.): Yanbu – Yanbu, celkem 98 km, měřeno 23 km
  • 1. etapa (4. 1.): Yanbu – Yanbu, celkem 518 km, měřeno 305 km
  • 2. etapa (5. 1.): Yanbu – Al Ula, celkem 504 km, měřeno 400 km
  • 3. etapa (6. 1.): Al Ula – Al Ula, celkem 666 km, měřeno 422 km
  • 4. etapa, maraton 1. část (7. 1.): Al Ula – maratonský bivak, celkem 526 km, měřeno 451 km
  • 5. etapa, maraton 2. část (8. 1.): maratonský bivak – Hail, celkem 428 km, měřeno 372 km
  • 6. etapa (9. 1.): Hail – Riyadh, celkem 920 km, měřeno 331 km (jde o mimořádně dlouhý den, v materiálech se objevuje i údaj okolo 925 km pro nejdelší etapu)
  • Den volna (10. 1.): Riyadh
  • 7. etapa (11. 1.): Riyadh – Wadi Ad Dawasir, celkem 876 km, měřeno 462 km
  • 8. etapa (12. 1.): Wadi Ad Dawasir – Wadi Ad Dawasir, celkem 717 km, měřeno 481 km (v programu se zmiňuje hromadný start)
  • 9. etapa, maraton 1. část (13. 1.): Wadi Ad Dawasir – maratonský bivak, celkem 531 km, měřeno 410 km
  • 10. etapa, maraton 2. část (14. 1.): maratonský bivak – Bisha, celkem 469 km, měřeno 421 km (velká část měřeného úseku má vést přes duny)
  • 11. etapa (15. 1.): Bisha – Al Henakiyah, celkem 882 km, měřeno 347 km
  • 12. etapa (16. 1.): Al Henakiyah – Yanbu, celkem 718 km, měřeno 310 km
  • 13. etapa (17. 1.): Yanbu – Yanbu, celkem 141 km, měřeno 105 km
rallye_dakar_2026-trasa
Trasa Rally Dakar 2026 | Zdroj: Rally Dakar

V jednotlivých popisech se opakuje hlavní motiv: ročník 2026 má být o kilometrech, o schopnosti držet tempo a přitom neničit techniku, a o navigaci v úsecích, kde „nejrychlejší“ často znamená „nejchytřejší“.

Češi na startu: Macík obhajuje, dalších jmen je výrazně víc

Čeští závodníci se mají objevit ve více kategoriích. V kamionech poutá největší pozornost obhajoba titulu Martina Macíka, ale ambice mají i další posádky.

  • Motocykly: Martin Michek (Hoto), Milan Engel (Kove), Martin Prokeš, David Pabiška, Jiří Brož, Dušan Drdaj (všichni KTM).
  • Automobily: Martin Prokop, Viktor Chytka (Ford); Miroslav Zapletal, Marek Sýkora (Ford); Karel Trněný, Václav Pritzl (Ford); Martin Koloc, Mirko Brun (Red-Lined).
  • Kamiony: Martin Macík, František Tomášek, David Švanda (MM Technology); Aleš Loprais, David Křípal, Jiří Stross (Iveco); Martin Šoltys, Tomáš Šikola, Vlastimil Miksch (Tatra); Michal Valtr, Lukáš Kvasnica, Radim Kaplánek (Iveco); Karel Poslední, Filip Škrobánek, Petr Schweiner (Tatra); Tomáš Tomeček, Metoděj Tomeček, Grant Ballington (JAR) (Tatra); Dušan Randýsek, Victor Bouchwalder (Fr.), Laurent Lalanne (Fr.) (MAN).
  • Dakar Classic: Ondřej Klymčiw, Josef Brož (Mitsubishi Pajero); Jan Vinš, Jiří Kopřiva (Mitsubishi Pajero); Kateřina Váňová, Petr Váňa (Toyota 4Runner); Martin Stopa, Lubomír Dočkal, Martin Horák (Tatra 815).

K ročníku 2026 se zároveň uvádí mimořádně početné startovní pole: 812 závodníků a 433 vozidel (118 motocyklů, 73 vozů kategorie Ultimate, 46 kamionů, 38 vozů Challenger, 43 SSV, 8 vozů Stock). Dakar Classic má mít 97 historických strojů na pravidelnostní trase o délce 7 348 km. Zastoupeno má být 69 národností a mezi účastníky se objevuje i údaj o 39 ženách, včetně 19 v kategorii Classic.

Na seznamu jmen se v podkladech připomínají i špičky jako Daniel Sanders, Nasser Al Attiyah, Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel, Toby Price či Cristina Gutiérrez, a vedle nich také vícenásobní vítězové Seth Quintero, Sébastien Loeb a Mattias Ekström. Zmiňují se i nastupující mladíci Edgar Canet, Gonzalo Guerreiro a Lisandro Sistema.

Dakar 2026 tak působí jako ročník, který nebude stavět na jedné „superetapě“, ale na soustavném tlaku od prvního dne až po návrat k moři v Yanbu. A právě to bývá kombinace, která dokáže rozhodnout i bez jedné jediné velké chyby.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru