Řidiči projíždějící Olomoucí se mohou připravit na znatelnou změnu. Ředitelství silnic a dálnic otevřelo nový, 3,2 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 mezi Křelovem a Slavonínem, takzvanou druhou etapou. Jde o součást západní tangenty obchvatu města, která má odvést část dopravy z přetížených silnic v Olomouci a jejím okolí.
Stavba trvala přibližně rok a tři čtvrtě. Po valorizaci vyšla na 903 milionů korun bez DPH a zhruba polovinu nákladů pokryjí evropské fondy. Navazuje na první část západního obchvatu Olomouce, která byla uvedena do provozu už na podzim 2007. Až nyní se však celý západní okruh skutečně uzavírá do funkčního celku.
Přečtěte si také:
Nový úsek propojuje dva již existující díly D35 v okolí obce Křelov. Součástí stavby jsou tři mosty, téměř půlkilometrová protihluková stěna, několik přeložek silnic nižších tříd a také nová mimoúrovňová křižovatka Křelov. Ta je všesměrná, má kruhový prstenec v dolní úrovni a umožňuje napojení z Olomouce jak na směr Mohelnice, tak na dálnici D46 ve směru na Brno.
Výraznou změnu může pocítit zejména oblast u obchodního centra Globus. Okružní křižovatkou v této části projíždělo přes 18 tisíc vozidel denně, což pravidelně vedlo ke kolonám. Už v létě letošního roku byl zprovozněn jeden jízdní pás nové dálnice a část dopravy se odklonila. Nyní je k dispozici celý úsek, takže by se kolony měly dále zmenšit.
Zajímavostí je, že se podařilo stavební práce urychlit. V srpnu loňského roku uzavřelo ŘSD se zhotoviteli dohodu, která vedla ke zrychlení o více než pět měsíců. Firmy za to získají odměnu ve výši 24 milionů korun. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o velmi důležitý úsek, protože dokončuje západní obchvat Olomouce a vytváří nepřerušené dálniční spojení mezi Mohelnicí a Lipníkem nad Bečvou. Původní silnice I/35 a staré mimoúrovňové křížení u Křelova proto budou přeřazeny mezi komunikace nižších tříd.
D35 jako alternativa k D1, hotovo má být v roce 2029
Nově otevřený úsek D35 mezi Křelovem a Slavonínem není izolovaný projekt, ale součást širšího plánu. Ministerstvo dopravy avizuje, že konec letošního roku se ponese ve znamení dokončování hned několika dálničních staveb. Celkově by se dálniční síť měla rozšířit o 66,7 kilometru, přičemž značná část připadá právě na D35. Kromě druhé etapy obchvatu Olomouce se mají otevřít další čtyři úseky v souhrnné délce 32,7 kilometru.
Ministr dopravy v demisi Martin Kupka upozorňuje, že příprava zbývajících částí D35 se v posledních letech zrychlila. Díky tomu by měla být celá dálnice D35 hotová do pěti let, tedy zhruba v roce 2029. V tu chvíli by měla tvořit plnohodnotnou alternativu k přetížené dálnici D1 na trase mezi Čechami a Moravou.
Závěrečnou část skládačky představují zejména úseky mezi Opatovcem a Mohelnicí, které mají být realizovány formou PPP projektu. Ministerstvo dopravy nyní vybírá koncesionáře a samotná výstavba by podle plánů měla začít v příštím roce.
Přečtěte si také:
Nový úsek u Olomouce tedy není jen lokální úlevou pro řidiče, kteří denně stáli v kolonách u Globusu. Zapadá do většího obrázku budování nové severní osy mezi Čechami a Moravou, která má odlehčit nejvytíženějším místům české dálniční sítě a zároveň zlepšit dopravní obslužnost celého regionu.
D35, Křelov – Slavonín 2. etapa:
- Délka: 3166 m
- Počet stavebních objektů: 94
- Cena stavby dle smlouvy: 838 000 830 Kč bez DPH
- Cena po valorizaci: 903 291 232 Kč bez DPH*
- Protihlukové stěny: 1, celková délka 437 m
- Zahájení realizace: 2/2024
- Zprovoznění: 11/2025
- Délka stavby do zprovoznění: 21 měsíců
* včetně změn během výstavby, stav ke konci října 2025
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned







