Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) s potěšením potvrzuje atraktivní složení zbrusu nové jezdecké sestavy pro sezónu 2020. K týmu se připojí šestinásobný mistr světa WRC Sébastien Ogier, zkušený jezdec a vítěz několika rallyových podniků, Elfyn Evans, a vycházející hvězda Kalle Rovanperä společně s příslušnými navigátory. Uvedené složení je dokonalou kombinací rychlosti, zkušeností a mladé krve za volantem vozů Toyota Yaris WRC.

Jeden z nejúspěšnějších týmů ve WRC Citroën Racing po odchodu svého nejlepšího jezdce v závodech končí

Ogier coby držitel šesti mistrovských titulů pro závodní jezdce v řadě (2013 až 2018) dominoval v minulosti společně s navigátorem Julienem Ingrassiou soutěžím WRC. 35letý francouzský pilot, hladový po znovunabytí mistrovského titulu a navýšení počtu vítězství (doposud 47), podepsal smlouvu s Toyotou na závodní sezónu 2020, čímž vyjádřil důvěru ve vůz a tým, který s Ottem Tänakem v roce 2019 vybojoval mistrovský titul pro závodní jezdce.

Evans sice dosáhl prvního vítězství v roce 2017 na domácí půdě ve Walesu, ale osvědčil se jako rychlý jezdec se stabilními výsledky na nejrůznějších površích a za různorodých podmínek, které mohou ve WRC nastat. 30letý jezdec s navigátorem Scottem Martinem pojede za Toyotu v následujících dvou sezónách, čímž naváže na blízké pracovní vztahy, které započaly již v roce 2019.

Rovanperä v roce 2020 zahájí svoji nováčkovskou sezónu za volantem vozu WRC v pouhých 19 letech, avšak mladík z Finska je již dlouho považován za jednoho z nejnadějnějších talentů tohoto odvětví. Yaris WRC si mohl otestovat již jako 16letý a nyní podepsal s týmem smlouvu na dva roky. Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem získali v roce 2019 titul WRC 2 Pro díky pěti vítězstvím v 11 startech, čímž prokázali svou připravenost postoupit na další úroveň.

Tommi Mäkinen (šéf týmu):

„Z jezdecké sestavy, kterou se nám podařilo dát dohromady na příští sezónu, mám velkou radost. Jsem přesvědčen o tom, že skvěle vyváží náš tým, protože v příštím roce i do budoucna plánujeme získávat další mistrovské trofeje. Jsme si vědomi Sébastienových kvalit a na spolupráci s ním i Julienem se již všichni těšíme. Myslím, že schopnost přitáhnout jezdce s takovou historií hodně vypovídá o tom, čeho jsme s tímto týmem za tak krátkou dobu dokázali. Elfyna jsme jako jezdce již nějakou dobu sledovali. Viděli jsme, že dokáže vyvinout rychlost k vítězství na prakticky jakémkoliv povrchu, ale současně umí jet podle potřeby i velmi chytře, a získat tak potřebné body. Kallea znám již od jeho útlého mládí a vždy mi bylo jasné, že v něm dřímá zvláštní potenciál. Stále se má hodně co učit, ale věřím, že je nyní na tento krok připraven. Chtěl bych poděkovat Ottovi a Martinovi, Jari-Mattimu a Miikkovi, stejně tak jako Krisovi a Sebovi za vše, co pro náš tým udělali. Přeji jim do dalšího jen to nejlepší.“

Sébastien Ogier:

„Z nástupu do tohoto týmu mám rozhodně velkou radost. Je to pro mne další nová výzva a už se na ni těším. Na toto téma jsme hovořili již koncem rok 2016, a přestože jsme tenkrát k realizaci nedospěli, jsem nyní nadšen, že budu spolupracovat s tak kultovní značkou, jako je Toyota, stejně tak jako s mým idolem z dětských let, Tommim Mäkinenem. Máme v plánu dosáhnout společně úspěchů a pokusit se o další zisk mistrovského titulu. Máme zajímavou sestavu. Elfyna znám velmi dobře, protože jsme již dříve spolupracovali, a jsem si tedy jist, že může být pro tým také velkým přínosem; na druhé straně Kalle toho v rallye již hodně dokázal, takže má bezpochyby talent a jsem si jist, že se bude velmi rychle zlepšovat. Všichni tři jsme v týmu nováčci, takže to bude výzva sžít se s vozem i vším okolo, ale samozřejmě se vynasnažíme, abychom tento úkol zvládli co nejdříve.“

Elfyn Evans:

„Nástup do týmu TOYOTA GAZOO Racing je pro mne velkou příležitostí a mám ohromnou radost, že jsem na palubě. Tým dosáhl od svého zapojení do této soutěže před třemi lety velkých úspěchů, a tak se těším na to, že budu jeho součástí. Tommi sám o sobě dosáhl úspěchů jako závodní jezdec, a tak velmi dobře ví, co znamená jezdit na této úrovni. Naše dosavadní spolupráce byla skvělá a už se těším, až poznám lépe celý tým ještě před zahájením příští sezóny. Ročník 2019 nám přinesl smíšené výsledky – mínusem byly tři vynechané podniky kvůli zranění – ale také přišly dobré výsledky a výkony, protože jsme bojovali o vítězství v rychlostních zkouškách a pódiová umístění. Nyní to chci posunout ještě o kus dále, vítězit v rallye častěji a poznat, co lze v této nové kapitole dokázat. Bude také příjemné opět spolupracovat se Sébastienem; Vzhledem k jeho zkušenostem a dosavadním úspěchům je skvělé, že ho v týmu máme.“

Kalle Rovanperä:

„Z nástupu do týmu mám opravdu radost. Myslím, že možnost jezdit s vozem WRC je cílem každého mladého rallyového závodníka, a nyní se mi tato příležitost naskytla. Měl jsem velkou radost z toho, že Tommi měl před několika lety ke mně důvěru při mém prvním testování vozu, takže nyní je opravdu skvělé, že jsem plnohodnotnou součástí týmu. Jsem si jist, že příští rok bude dost náročný: Největší výzvou bude seznámit se s novým vozem a také s rallyovými podniky, které jsou do kalendáře zařazeny nově. Samozřejmě zpočátku bude hlavní poznávat vůz i tempo a vše, co s tím souvisí. Myslím, že Seb a Elfyn budou pro mne vzhledem k jejich zkušenostem skvělými týmovými kolegy. Mám se toho od nich hodně co učit, takže je skvělé, že jsou rovněž v týmu.“

Akio Toyoda (předseda týmu, TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team):

“Jari-Matti, děkuji, že jsi společně s námi tři roky bojoval. Když jsem v roce 2014 poprvé navštívil Finsko, Toyota ještě o návratu do WRC nebyla rozhodnuta. Byl jsem nadšen, když jsem poprvé navštívil podnik WRC a v hotelovém lobby mohl spatřit jezdce osobně. Jako první dorazil Jari-Matti, tehdy jezdec VW. Když jsem tě nadšeně pozdravil, odvětil jsi přátelským ‚hello‘. Když jsme spolu mluvili, považoval jsi mne za někoho od Toyoty a s nadšením mi vyprávěl o své Corolle a Celice. V tu chvíli jsem dospěl k rozhodnutí, že se musíme vrátit; bylo nutné vrátit se do WRC. dokud si takoví jezdci ještě pamatují závodní účast vozů Toyota. Mohli byste říci, že kdybych tehdy nepotkal toho přátelského jezdce z VW, možná by se Toyota dnes WRC vůbec neúčastnila!

Když jsem o dva roky později uslyšel, že se staneš jedním z našich jezdců, reagoval jsem na tuto skvělou zprávu velkým pohnutím. Upřímně řečeno, na začátku sezóny jsem vůbec nevěřil tomu, že bychom mohli v naší první sezóně zvítězit. Cílem bylo dostat se během roku na stupně vítězů. Avšak ty jsi Toyotu dotáhl na pódiové umístění hned v Monte-Carlu. A potom jsi nám vybojoval nejvyšší stupínek na pódiu hned následující měsíc ve Švédsku. To byla přímo snová zkušenost. Byl jsem nadšen z toho, jak jsme vloni nakonec společně stanuli na stupních vítězů ve Finsku. Když jsem se díval na snímky pořízené poté, všiml jsem si, že jsem lahví šampaňského, kterou mi podal Ott, začal sprchovat nejprve tebe. Myslím, že to je dokladem toho, jak moc jsem byl nadšen z mé první zkušenosti na stupních vítězů s tebou.

Vím, že si své Corolly a Celicy moc ceníš, takže věřím, že zůstaneš i nadále fanouškem Toyoty. Zůstaňme v kontaktu. Krisi, odvedl jsi pro Toyotu velký kus práce. Vždy jsi usiloval o maximum a tlačil jsi vůz až na limit, ale také jsi dokázal hodně přispět radami z pohledu někdejšího technika. Díky tomu je náš Yaris silnější. Děkujeme za tvé přispění v letošním roce. A konečně Otte, mám z tebe ohromnou radost, že se ti konečně podařilo splnit si sen a stát se rallyovým mistrem světa. Společně s Toyotou jsme velmi hrdí na to, že jsme k tomuto úspěchu napomohli. Na rozdíl od pana Tomojamy (prezident společnosti GAZOO Racing Company) jsem nebyl moc dobrý ve šplhání na stupně vítězů, ale vloni jsi mne to ve Finsku naučil. Díky tobě jsem mohl poznat, jaký je pohled z nejvyššího stupínku pro vítěze, a seznámit se i s lepkavostí šampaňského. Moc jsem si to užil. Myslím, že tvé rozhodnutí ‚Po dosažení cíle hledám novou výzvu v odlišném prostředí‘ je jednoduše úžasné. Příští rok se staneš soupeřem Toyoty. Pro nás jsou silní soupeři velkou motivací k dalšímu postupu. Jelikož jsi mne naučil stát na nejvyšším stupínku na pódiu a také jak otevírat lahve se šampaňským, až se příště potkáme, počastuji tě shora pěknou sprškou šampaňského! Opět na shledanou na stupních vítězů!“

toyota-WRC_2020