Zmatky a dohady kolem zákazu prodeje aut se spalovacími motory, který má být platný od roku 2035, přidělávají automobilkám (včetně škodovky) vrásky na čele. Jde o to, že v tuto chvíli vlastně není stoprocentně jisté, že Evropa od tohoto data opravdu přejde výhradně na elektromobilitu. Politici se stále dohadují, ale automobilky tyto dohady budou stát hodně peněz.
Například vedoucí PSW – Výroby nářadí ve Škodě Auto Jan Hoffman už na konferenci o vývoji automobilového průmyslu řekl, že odsun zákazu prodeje aut se spalovacími motory není vlastně moc dobrou zprávou. Škoda totiž už teď dělá všechno pro to, aby dokázala vyrábět konkurenceschopná hybridní a elektrická auta. Pokud bude konec spalovacích motorů nejasný, je třeba se chystat na víc scénářů. A tím pádem mohou chybět peníze na následné potřebné investice. Při jasném ukončení výroby spalovacích motorů by automobilky mohly investovat převážně do vývoje elektrických a hybridních pohonů. Takto musejí mít investice i na vývoj spalovacích motorů i na modernizaci výroby aut s těmito pohony. Tento stav potrvá nejméně deset let.
Přečtěte si také:
A nejde jen o to, že každá automobilka musí mít kvůli dohadům politiků připraveno hned několik velmi nákladných scénářů, musí také bojovat s neustálým technologickým a konkurenčním tlakem. „Technologické tlaky nabírají na intenzitě,“ uvedl Hoffman. Zmínil například vysokotlaké lití velkých dílů, které v sobě integrují díly dosud vyráběné samostatně. Prosazují se také modulární systémy na výrobní lince. Konkurenční tlak přichází především od americké Tesly a čínských výrobců. Čínský export totiž v posledních čtyřech letech začal rychle růst. „Čína zatím využívá pouze půlku výrobních kapacit a chce uplatnit i tu druhou půlku,“ řekl Hoffman.
Čína je dnes podle Hoffmana zemí, kde se automobilky pokouší sbírat inovace. Zmínil digitalizaci výroby včetně maximálního používání digitálních prvků jednotlivými pracovníky. „Nikdo u nich neřeší GDPR, používání soukromých telefonů v práci. Nám legislativa brání například v nasazení kamer na výrobních linkách,“ řekl Hoffman.
U elektromobility je podle něj klíčový vývoj baterie. Zatímco v případě konvenčního pohonu a převodovky má Škoda pod kontrolou kompletní řetězec dodavatelů, u akumulátoru to tak není. „Vše je v rukou asijských dodavatelů a řetězců. Půlku baterií dnes kupujeme z Číny, druhou půlku se snažíme dodat z naší výroby. Ovšem technologie na výrobu baterií jsou také z Číny,“ řekl Hoffman. Zdůraznil také, že podstatným úkolem pro dalších pět let je snížit cenu baterií o 45 % za jednu kilowatthodinu. „Jinak nedokážeme udělat produkt, který si budou lidé chtít koupit,“ dodal.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek




