ŠKODA ENYAQ během výroby na montážní lince ve ŠKODA Auto, závod Mladá Boleslav.

Škodovka to v posledních letech nemá jednoduché. Tak jako další automobilky se i ona už od začátku koronavirové krize potýká s nedostatkem dílů, především tedy čipů. Kromě toho musí v posledních měsících řešit i ruskou okupaci Ukrajiny. Jakkoliv to ohledně chybějících dílů vypadá už lépe, boje na Ukrajině neustávají. Je tedy na stole otázka, co dále s trhem v Rusku, který byl pro automobilku poměrně důležitý.

K tématu se vyjádřily i odbory, a to prostřednictvím nejnovějšího vydání Škodováckého odboráře. Předseda odborů Jaroslav Povšík řekl: „Řekněme, že doufáme, že se tam nevyrábí a nevyvíjí žádná další činnost. Určitě ne ta zásadní. Na stole leží kardinální otázka: Zůstat v Rusku, nebo jej opustit? Manažeři rádi hovoří o odpovědnosti, kterou máme za zaměstnance, byznys a akcionáře. Ale podle nás je to zejména otázka morálky a svědomí. Důležité v současné době je veškeré aktivity zamrazit, případně aktivně stanovit kritéria, za jakých by bylo možné určitým způsobem činnost v Rusku obnovit a kdy by to bylo nemožné, a to bez ohledu na vyhlášené sankce, které se přes různé firmy po celá léta obcházejí.“

Přečtěte si také:  Pneumatik bude málo a podraží. Chybí saze z Ruska, které jsou potřebné pro jejich výrobu

Podle odborů je v současné době situace taková, že v Rusku není možné podnikat, ale ani tam vyvíjet žádnou další činnost. „Je to také velké riziko ztráty kreditu vůči našim zákazníkům. Auta levná nejsou a aby ještě k tomu pocházela z neetické společnosti, to už by nebylo přijatelné a nemožné zvládat. Cítíme odpovědnost za ukrajinské zaměstnance, zejména ty pracující na kabelových svazcích. Tuto těžkou práci, kde odchází karpální tunely na rukou, vykonávají hlavně ženy, protože kabely se vyrábí převážně ručně,“ dodal Povšík.

Kromě toho také dodal, že extrémně nízké náklady, zejména na zaměstnance, překonaly „dokonce i výrazné politické riziko panující od doby okupace Krymu 2014“. A proto prý byla místa, kde je tato těžká práce vykonávána, vybrána tak, aby byla co nejdále od Německa.

Přečtěte si také:  Velký čipový problém pokračuje. Výroba aut zpomaluje a dodávky k zákazníkům se ještě více prodlouží

Situace ve výrobě se zlepšuje

Odbory krom toho potvrdily, že se situace ve výrobě zlepšuje. Ale i tak musí zaměstnanci počítat s několika odstávkami. Odbory ovšem zaměstnancům, kteří budou nuceně doma, vyjednaly náhradu mzdy ve výši 80 % průměrného denního platu.

„Pro část výroby nadále platí nedostatek polovodičů a také riziko nedostatku kabelových svazků,“ potvrdily odbory. Tušení a omezování směn bude probíhat především v Mladé Boleslavi. Naopak závod Kvasiny jede v 18směnném režimu prakticky bez omezení. Naplno pojede rovněž produkce v převodovek ve Vrchlabí.

Přidat komentář