Začátkem dubna informovala Evropská komise o opravdu vysoké pokutě pro některé automobilky za to, že společně vytvořily kartelovou dohodu o recyklaci vozidel. Nejvyšší pokutu dostal koncern VW, což odbory Škody Auto nesou s velkou nelibostí. Peníze podle nich budou chybět u zaměstnanců.
Podle ČTK zjistila Evropská komise na upozornění z automobilky Mercedes-Benz, že se koncern VW, Renault, skupina Stellantis a Nissan zavázaly nevyplácet automobilovým vrakovištím žádnou kompenzaci za recyklaci vozidel, přičemž se řídily takzvanou strategií nulových nákladů na zpracování. Dále se domluvily, že nebudou propagovat podíl recyklovaných materiálů ve svých nových vozech, aby spotřebitelé neměli možnost zohlednit tuto informaci při výběru vozidel. O všem navíc věděla Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), která měla mít vedoucí roli. Pokutu, kromě Mercedes-Benzu, dostali všichni. A koncern VW nejvyšší, jde o 127,7 milionu eur (3,19 miliardy Kč).
Trump je sebestředný exot
Jde o velmi vysokou částku, která ale někde bude chybět. A to někde je podle odborů Škody Auto také u zaměstnanců. V nejnovějším vydání Škodováckého odboráře odbory uvedly: „Bohužel chyby managementu v koncernu Volkswagen neberou konce a na obzoru je další velká pokuta za kartelovou dohodu, kterou koncern Volkswagen dostal jako nejvyšší ze všech automobilek tak, jak už to bývá zvykem. Jedná se o půl miliardy euro (krát 25 v přepočtu na koruny) za opravdu nečestné jednání. Kartelová dohoda nepřichází jen tak, ale je to připravovaný komplot – systémové selhání. Bohužel pak nedokážeme ani postavit novou jídelnu v ob lasti tzv. nového závodu tak, jak bylo slibováno za cca 11 milionů euro, protože všechny vydělané peníze musíme odevzdávat do centrály Volkswagenu. Krvácíme přitom i z dalších stran, ať už je to pronájem kampusu L&K se spoustou nejasných otázek, také za pronájem nového provozu na kompletaci baterií, kde budeme osm let platit jako mourovatí. Doufejme, že jsme se již poučili a další nájmy nejsou na obzoru. Je alespoň zřejmé, že nový projekt Game Changer se bude dělat u nás, a ne na cizím draze zaplaceným pozemku. Napínavá je také situace kolem obří celní pokuty v Indii. Ani rozhodnutí slavné bruselské komise o úpravě směrnice na emisní limity a rozložení plnění na tři roky příliš nepomůže. Ani ryze konzervativní pravicová Amerika vedená excentrickým sebestředným exotem nám nijak nepomůže s hospodářským výsledkem a nastartováním e-mobility. Čína je také v čudu. Ruský sen zmizel v dáli a před námi jsou projekty Mahindra či Vietnam, úspěšně jsme prorazili na trh v Ománu. Máme před sebou dva úkoly – dobít trhy Maghrebu a dobít trhy ASEANu. Cesta to bude trnitá a řadoví zaměstnanci ji mohou ovlivnit jen těžko. Mohou jen doufat, že je spasí lídři a blahosklonnost Volkwagenu.“
Šéf odborů Jaroslav Povšík v rámci aktuálního vydání také vyzval k obezřetnosti v případě nedávno otevřeného závodu ve Vietnamu. „Nesmí být další černá díra na peníze, jako například Aurangábád nebo Rusko. To už by bylo nad naše síly,“ napsal Povšík. Závod, který ve Vietnamu Škoda Auto otevřela spolu s regionálním partnerem a investorem Thanh Cong Group, je určený pro montáž modelů Kushaq a Slavia. Vietnam je první velkou zemí regionu ASEAN, kde Škoda začala působit. Vietnamský trh má být pro automobilku branou pro vstup do okolních zemí, tedy do Thajska, Malajsie či Indonésie.