mercedes-35-hp-7

Od tragické nehody k legendě aneb jak Mercedes 35 hp přepsal dějiny automobilů

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Mercedes-Benz - Foto: Mercedes-Benz - 22. 11. 2025


Nový Mercedes-Benz GLC dostal úplně novou masku chladiče. Její vzhled není náhodný, ale navazuje na konkrétní model automobilky z roku 1900. Tehdy vznikl model Mercedes 35 hp, který je často označován za vůbec první moderní automobil.

Zrod prvního moderního automobilu

Na přelomu 19. a 20. století byl automobil stále spíše luxusní kuriozitou. Společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) z Cannstattu však v roce 1900 dostala zadání, které všechno změnilo. Její obchodní partner Emil Jellinek, vlivný podnikatel a nadšený řidič, požadoval od hlavního konstruktéra Wilhelma Maybacha něco, co do té doby neexistovalo: výkonné, bezpečné a technicky vyspělé auto, které překoná omezení dosavadních strojů.

Impulsem byla tragická událost. Při závodě do vrchu Nice–La Turbie v rámci „Nice Race Week“ v roce 1900 havaroval a zahynul jezdec Wilhelm Bauer za volantem závodního vozu Daimler Phoenix 23 hp, nasazeného právě Jellinkem. Bylo zřejmé, že doba primitivních „motorizovaných kočárů“ končí. Jellinek chtěl vůz schopný vítězit v závodech a zároveň být použitelný v běžném provozu.

Nové auto mělo jezdit pod jménem „Mercédès“, což bylo křestní jméno Jellinkovy nejstarší dcery. Nejprve šlo o závodní pseudonym, ale brzy se z něj stala oficiální značka vozů DMG. Právě na tomto základě později vznikl název Mercedes-Benz.

Dne 22. listopadu 1900, tedy přesně před 125 lety, DMG dokončila v Cannstattu první exemplář nového typu. Nesl označení Mercedes 35 hp a mířil do rukou člověka, který si ho vyžádal. Jen v roce 1900 si Jellinek objednal celkem 72 nových vozů DMG, které pak prodával příslušníkům vyšších společenských vrstev po celé Evropě.

Technická revoluce na čtyřech kolech

Mercedes 35 hp nebyl jen další variací na kočár s motorem. Maybach se svým týmem navrhl zcela nový koncept. Vůz měl nízko položené těžiště, dlouhý rozvor a široký rozchod kol. Výsledkem byla stabilita a jízdní bezpečnost na úrovni, kterou do té doby nikdo neznal.

Konstrukce se zaměřila také na ovládání. Šikmo uložený sloupek řízení a převodovka ovládaná nožní spojkou výrazně zlepšily ergonomii. Tyto prvky se postupně staly standardem automobilové techniky a v různých podobách přetrvávají dodnes.

Srdcem vozu byl čtyřválcový motor o objemu 5,9 litru, který navrhl Josef Brauner. Dosahoval výkonu 25,7 kW, tedy 35 koní, při 950 otáčkách za minutu. Na tehdejší poměry šlo o mimořádně silný agregát, který umožnil vozu suverénně dominovat jak na silnici, tak na závodní trati.

Klíčovou roli sehrál také systém chlazení. Maybach vyvinul takzvaný voštinový chladič, který umožnil účinné ochlazování motoru při vysokém zatížení. Síť drobných kanálků na přídi vozu byla zpočátku čistě technickým řešením, ale postupně se z ní stal charakteristický designový motiv značky Mercedes. Od roku 1926 je „tvář“ chladiče jedním z hlavních poznávacích znamení automobilů s trojcípou hvězdou.

ŠKODA Muzeum představuje jediný dochovaný exemplář vozu Laurin & Klement BSC z roku 1908

Od zkušebního provozu k závodním triumfům

První Mercedes 35 hp nevyjel z továrny rovnou na startovní čáru. Vůz nejprve procházel několik týdnů náročnými zkouškami a dolaďováním. Až po této fázi takzvaného „zabíhání“ byl 22. prosince 1900 odeslán k Jellinkovi do Nice.

Na jaře 1901 se nový automobil představil veřejnosti v prostředí, kde měl ukázat, co umí. Během závodního týdne v Nice, který probíhal od 25. do 29. března, Mercedes 35 hp jednoznačně potvrdil své ambice. Vyhrál mimo jiné závod Nice–Salon–Nice o délce 392 kilometrů i náročný výjezd do La Turbie. Vůz tak ukázal, že zvládne jak závodní tempo, tak dlouhé trasy.

Úspěch nezůstal osamocený. Po modelu Mercedes 35 hp z roku 1900 následovaly v roce 1901 příbuzné typy Mercedes 12/16 hp a Mercedes 8/11 hp. Vznikla tak první modelová generace automobilů s názvem Mercedes. O rok později na ni navázala řada Mercedes-Simplex. Název „Simplex“ odkazoval na jednodušší ovládání, které mělo tehdejším zákazníkům přiblížit používání automobilu v každodenním životě.

Strategicky zásadní rozhodnutí padlo už v roce 1900. DMG koupila pozemek o rozloze 185 000 metrů čtverečních v Untertürkheimu. Tato lokalita se postupně stala hlavním závodem značky Mercedes-Benz a zůstává jím dodnes.

Gottlieb Daimler už však tyto události nespatřil. Zemřel 6. března 1900 ve věku 65 let. Inovativní duch firmy, kterou založil, ale pokračoval dál. Od prvního Mercedesu 35 hp až po dnešní modely, včetně aktuálního GLC, se v historii značky opakovaně vrací stejný motiv: spojení technického pokroku, výkonu a specifického designového jazyka, který pozná každý na první pohled.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru