Se začátkem ledna 2016 byla v Česku spuštěna možnost, aby si řidiči na svá auta pořídili registrační značku na přání. Tu vůbec první tehdy na své auto nasadil majitel Cadillacu Escalade.
To, co v některých zemích v zahraničí bylo už dávno běžné, na to si Češi museli počkat. Jakmile ale ministerstvo dopravy možnost pořídit si značky na přání spustilo, zavládlo částečně nadšení a částečně údiv. Ten byl hlavně nad cenou, protože za každou tabulku na přání je potřeba zaplatit 5000 Kč, na auto si tedy musíte připravit 10 000 Kč. První registrační značka na přání byla udělena 4. ledna 2016 v Lanškrouně. Ovšem tento den, tedy první pracovní den roku 2016, bylo nakonec po celém Česku zarezervováno 1017 značek na přání. Byly mezi nimi značky jako MARFI007 nebo REPASE01. A pokud byste si mysleli, že značky na přání využívali hlavně majitelé nových a dražších aut, pak byste byli na omylu. Mezi prvními značkami byla i 666YARYN, která šla na Škodu Favorit.
Po první vlně zájemci samozřejmě mírně opadli, ale stále jich je poměrně dost. „Zájem je vesměs stále stejný, tedy pár kusů týdně. Zájemci o tyto značky jsou různí, bývají to například firmy, pro které je to určitá forma reklamy, ale i fyzické osoby, které si na značku dají nějakou specifikaci,“ popsala nám tisková mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl. K 12. únoru 2025 bylo vydáno 71 172 značek na přání, přičemž poplatky za ně jdou do rozpočtu těch obcí, které značku vydaly.
Žádné sprosťačinky
Od prvopočátku ministerstvo dopravy nastavilo pro registrační značky na přání jasná pravidla. Hlavně taková, aby se na silnicích neobjevovala sprostá slova, nicméně posuzování konkrétní značky je vždy na úředníkovi. Na silnici tak můžeme potkat třeba i značku FUCK 0FF. Platí ale, že na značku na přání je možné dát kombinaci čísel a velkých písmen (pouze arabská čísla a latinka bez diakritiky, s výjimkou písmen G, CH, O, Q a W – z důvodu snadné zaměnitelnosti těchto písmen). Značka také musí obsahovat minimálně jedno číslo, nesmí být složena pouze z písmen. V případě auta je značka složená z 8 znaků (3+5), pro motocykly je vyvedena se 7 znaky (2+5), v případě mopedu se jedná o 5 znaků.
„Na značku na přání také není možné dát slova, která jsou hanlivá, podněcují k rasismu, xenofobii a obecně k nenávisti vůči nějaké skupině obyvatel, speciální znaky (- * / ? ! § apod.) nebo zkratky orgánu státní správy, zastupitelského sboru, krajských úřadů apod. (např. zkratky využívané ve veřejné správě – např. PČR, HZS, MDCR apod.). Úřady obcí s rozšířenou působností obdržely doporučující instrukce a obecná kritéria, podle kterých mají při schvalování navrhovaných znění značek postupovat. Konečné posouzení a schválení textu značky na přání bude na rozhodnutí příslušného úřadu. Registr vozidel zároveň pohlídá, aby nebyly vydány dvě totožné značky na přání,“ vysvětluje resort dopravy.
Řada motoristů řeší, co s drahou značkou při prodeji auta. Existují dvě možnosti. „Buď si značku ponechá pro jiné své vozidlo (to znamená, že při prodeji auta přijde se svou značkou na přání na úřad, kde si ji může nechat přeregistrovat na jiné auto nebo si ji může na 3 měsíce rezervovat a dát si ji následně například na nově zakoupené auto), nový majitel tohoto vozidla tak přijde na úřad a požádá o přidělení nové registrační značky k zakoupenému vozidlu (buď dostane značku standardní, nebo si může také požádat o značku na přání),“ vysvětlilo ministerstvo dopravy a pokračuje: „Nebo se majitel rozhodne, že o svou značku na přání již nemá zájem, značka na přání pak zůstává na vozidle, které prodal.“