ŠKODA 1203
Škoda 1203 | Foto: Škoda

Vznikla na konci šedesátých let ve Vrchlabí. Legendární Škoda 1203 znamenala průlom v oblasti užitkových vozů a na několik dalších desetiletí ovlivnila životy mnoha občanů tehdejšího Československa. Právě takové příběhy z historie regionu letos rovněž představí výzva Nadačního fondu Škoda Auto a Bohemian Heritage Fund s názvem Zapomenuté příběhy Vrchlabska.

Škoda 1203 byla prvním užitkovým vozidlem na území tehdejšího Československa. Prototypy v podobě mikrobusu, dodávky, valníku nebo sanitního vozu začaly ve vrchlabských dílnách vznikat už v roku 1955, jejich sériová výroba však byla zahájena až o třináct let později – v listopadu roku 1968. Důvodem byl nedostatek financí související s upřednostněním vývoje populárního mladoboleslavského „Embéčka“.

Přečtěte si také:  Jak by dnes vypadala Škoda 1203? Moderní dodávka by se v nabídce automobilky neztratila

Hit Československa

Typická „Dvanáctsettrojka“ se na první pohled vyznačovala protaženou střechou nebo kruhovými světly. Základ tvořila trambusová konstrukce, jejíž součástí byla mimo jiné manuální převodovka, jednookruhové brzdy a benzinový čtyřválec o výkonu 50 koní. Právě slabý motor, na kterém se podepsal již zmíněný nedostatek financí, byl největší slabinou a také příčinou, proč se „Dvanáctsettrojce“ nepodařilo zcela naplnit původní plán – vyrovnat se konkurentům ze západu.

Škoda 1203

V Československu se ovšem těšila velké oblibě. Důkazem budiž bez mála sedmdesát tisíc kusů vyrobených během první pětiletky. Tím také produkce vozu ve Vrchlabí na čas skončila. Výrobní centrum se přesunulo do Trnavy, kde byl automobil v průběhu dalších třiceti let několikrát inovován, dokonce se dočkal i vytouženého silnějšího motoru. Následně se výroba vrátila zpět na Vrchlabsko, konkrétně do Žacléře, kde probíhala až do chvíle, než byla v roce 2017 definitivně ukončena.

Přečtěte si také:  Sanitky Škoda 1203 byly nespolehlivé už jako nové. Z továrny v Trnavě do Prahy občas ani nedojely

Hvězda před kamerami

Za svou téměř padesátiletou historii, díky které je nejdéle vyráběným typem vozu v rámci automobilky, zanechala Škoda 1203 nesmazatelnou stopu nejen v automobilovém průmyslu. Do paměti se vryla rovněž zásluhou televizních a filmových kamer. Nejvíce se proslavila sanitka ze stejnojmenného seriálu režiséra Jiřího Adamce z poloviny osmdesátých let.

V posledních dvou dekádách pak „Dvanáctsettrojka“ zazářila například v seriálech Zdivočelá země, Vyprávěj nebo ve filmu U mě dobrý. Přestože ji tak dnes už na silnicích potkáte jen zcela výjimečně, pravděpodobně neunikne pozornosti ani zástupcům mnoha dalších generací.

Škoda 1203

Škoda 1203

Zapomenuté příběhy Vrchlabska

Výzva Zapomenuté příběhy Vrchlabska, kterou v rámci projektu Kultura má zelenou vyhlašuje Nadační fond Škoda Auto a Bohemian Heritage Fund, připomíná zajímavé příběhy z historie regionu, které může veřejnost přihlašovat do 31. května 2022. Výzva bude zakončena výstavou a prezentací těch nejzajímavějších příběhů na webových stránkách projektu. Vybraní autoři mohou navíc za svůj příběh získat odměnu až 5000 korun.

Přečtěte si také:  Škodovka bojovala s nedostatkem dílů i dříve. V roce 1988 chyběla sedadla

„Každá rodina, spolek či zájmový klub nebo třeba tradiční regionální firma skrývají více či méně zapomenuté příběhy, které se váží k Vrchlabsku a stojí za to je vyprávět. Historie regionu je bohatá a my se těšíme, jaké nové příběhy prostřednictvím prvního ročníku naší výzvy na Vrchlabsku objevíme,“ říká Ladislav Kučera, ředitel Nadačního fondu Škoda Auto.

1 komentář

Přidat komentář