Obce mohou s elektromobilem ušetřit až 250 tisíc za 5 let

Autor: Tisková zpráva - 24. 11. 2016


Města a obce mohou díky dotacím, které 10. 11. 2016 vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí na nákup vozů s alternativními pohony, nakoupit některé elektromobily levněji než srovnatelné vozy s klasickým spalovacím motorem. Například pořizovací náklady elektromobilu KIA Soul EV jsou po započtení dotace o 70 tisíc korun nižší než u modelu s dieselovým motorem a srovnatelnou výbavou. Výše dotace na nákup elektromobilu dosahuje 220 tisíc korun.

Elektromobily mají také výrazně nižší provozní náklady a města a obce díky nim mohu ušetřit v některých případech až 250 tisíc korun během pěti let provozu. Podle výpočtů provedených společností KIA MOTORS CZECH se totiž průměrné náklady na pohonné hmoty pohybují u dieselového motoru zhruba na úrovni 1,80 Kč za jeden ujetý kilometr, zatímco u elektromobilu činí pouze 0,30 Kč. Při ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů činí celkové provozní náklady včetně výrobcem předepsaného pravidelného servisu u dieselového vozu 2 Kč na ujetý kilometr, zatímco u elektromobilu pouze 0,40 Kč. „Elektromobil tak ušetří 1,60 Kč na ujetý kilometr. Pokud tedy obecní elektromobil najede v pracovní dny přibližně 120 kilometrů denně, ušetří na provozních nákladech za 5 let čtvrt milionu korun,“ shrnuje Michal Tolar, technický specialista KIA MOTORS CZECH. Výpočty vycházejí z porovnání provozních nákladů modelu KIA Soul 1,6 CRDI a elektromobilu KIA Soul EV v reálném provozu a počítají s průměrnou cenou nafty 32 korun za litr, což je průměrná cena za poslední tři roky, a s cenou nočního tarifu elektřiny 2 koruny za kilowatthodinu.

kia-soul-ev-ilustr

„Elektromobily jsou nejlépe využitelné v situacích, kdy můžeme plánovat nebo alespoň předem odhadovat denní nájezdy kilometrů a kdy je můžeme nabíjet přes noc,“ říká Kateřina Jouglíčková, PR Manager KIA MOTORS CZECH s tím, že typickým příkladem jsou sociální služby. Může jít například o rozvoz jídla pro seniory nebo o dopravu samotných seniorů. „Tyto činnosti často provozují příspěvkové organizace zřizované městem či obcí, které mohou mít v některých případech velmi napjatý provozní rozpočet. V takovém případě je pořízení elektromobilu s využitím dotace ideálním řešením, neboť jeho následné provozní náklady jsou výrazně nižší než u běžného automobilu,“ dodává Kateřina Jouglíčková.

Dalším příkladem je obecní policie, která může elektromobil využívat k pravidelným obhlídkovým trasám a k příležitostným výjezdům. Elektromobily mohou využít také společnosti alespoň z poloviny vlastněné obcí, například zdravotnická zařízení či městské plynárny či vodárny. „Současné elektromobily mají normovaný dojezd okolo 200 kilometrů, přičemž reálně nižší je při cestě po dálnici a mimo obec a vyšší naopak v obci, kde elektromobil častěji využívá rekuperace energie při brzdění,“ vysvětluje Michal Tolar.

kia-soul-ev-motor

Elektromobil jako dopravní prostředek, který neprodukuje během své jízdy žádné lokální emise, mohou také využít obce, které mají problémy se znečištěným ovzduším, čímž mohou jít příkladem firmám a občanům ve svém regionu.

Při provozu elektromobilu je potřeba zajistit také infrastrukturu pro jejich dobíjení. Podle Josefa Lichtenberga, jednatele společnosti VOLTDRIVE s.r.o., která se zabývá vývojem a výrobou nabíjecích stanic pro elektromobily, by každý elektromobil měl v ideálním případě mít svoji vlastní nabíjecí stanici, ve které se bude moci nabíjet přes noc za využití levnějšího tarifu. „Jde o jednu z důležitých podmínek při generování úspor provozních nákladů, jelikož ceny elektřiny při využití veřejné sítě budou pravděpodobně vyšší než ceny elektřiny, na které může obec dosáhnout při energetické aukci, zvlášť u nízkého tarifu,“ upozorňuje Josef Lichtenberg. Při využití vlastní neveřejné stanice mohou obce vybírat ty nejjednodušší varianty, které lze pořídit již od 20 tisíc korun.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru