Nový Mercedes-Benz třídy G se oficiálně představuje

Autor: Tisková zpráva - 15. 1. 2018


Nový Mercedes-Benz třídy G se představuje v nejlepší formě. Nastupující nejnovější verze legendárního terénního vozidla přesvědčí v terénu i na silnici, za všech provozních podmínek, svými výkony, moderními asistenčními systémy, vynikajícími jízdními vlastnostmi a bezpečností. Zároveň nový podvozek s jízdními režimy DYNAMIC SELECT, režimem „G-Mode“ a třemi 100% uzávěrkami diferenciálů zlepšuje jak jízdní komfort, tak i agilitu – na každém povrchu.

„Nová třída G posouvá laťku ve všech důležitých oblastech ještě o kus výš – z hlediska provozních vlastností na silnici i mimo zpevněné cesty, jakož i komfortu a telematiky. Naše ‚služebně nejstarší‘ modelová řada je tak nejlépe připravena k tomu, aby navázala na úspěchy svých předchůdců. Zkrátka: Nové ‚G‘ zůstává ‚G‘, jen je ještě lepší,“ zdůrazňuje Ola Källenius, který má v představenstvu společnosti Daimler AG na starosti koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars.

Vývoj nové třídy G byl pro tým enormně náročný. „Technicky zdokonalit ikonu, jakou je třída G, bylo výzvou a zároveň i příležitostí. Každý díl a každý šroubek byl podroben důkladnému přezkoumání,“ vysvětluje Dr. Gunnar Güthenke, vedoucí produktové oblasti terénních vozidel ve společnosti Mercedes-Benz. „U karoserie jsme hlavní pozornost věnovali zvýšení tuhosti vozidla a spojením podvozku a hnacího řetězce s žebřinovým rámem.“

Cena nové třídy G zůstává na úrovni předchůdce. Nabídka zahrnuje mnoho nových prvků výbavy, jako jsou světlomety s technikou LED, řada asistenčních systémů, velmi kvalitní interiér s čalouněním sedadel kůží a nový podvozek. Náročným zákazníkům poskytnou ještě více exkluzivity prvky výbavy na přání, jako je interiér Exklusiv Plus s čalouněním vnitřních výplní dveří kůží.

Moderní interpretace třídy G

Třída G, luxusní terénní vůz Mercedes-Benz, je již dávno považována za designérskou ikonu. Od roku 1979 nedošlo k žádným zásadním změnám vnějšího vzhledu tohoto modelu. Kultovní prvky plní dodnes specifické funkce a propůjčují třídě G jedinečný charakter. Tyto prvky nalézají uplatnění také v nové třídě G: Jedná se o markantní kliky dveří a charakteristický zvuk při zavírání, robustní vnější ochranné lišty, exponované náhradní kolo na zadních dveřích a nápadné ukazatele směru. Ve spojení s hranatou siluetou propůjčují tyto mimořádné detaily terénnímu vozidlu výjimečný vzhled.

Zdokonalený design třídy G vychází z filozofie smyslné čistoty tvarů a zároveň zůstává věrný charakteru původního originálu. Nová generace od něj přebírá například také vně uložené závěsy dveří a tvarové řešení kapoty motoru. Po desetiletí technicky neustále zdokonalovaná, vizuálně však takřka nezměněná terénní ikona vstupuje po aktuální modernizaci do nové éry – po technické i formální stránce. Nová třída G je o 53 milimetrů delší a o 121 milimetrů širší. Na silnici i v terénu vzbuzuje proto ještě větší pozornost.

Nová třída G vypadá ještě více než dosud, jako by byla vytesána z jednoho kusu materiálu. Veškeré plochy jsou ještě napnutější a popřípadě výrazněji klenuté, přičemž kvalita povrchových úprav byla znovu zvýšena. Z toho vyplývají užší, preciznější spáry a harmoničtější přechody. Navíc byly podběhy kol a nárazníky ještě lépe integrovány do karoserie, a ztrácejí tak charakter dodatečně namontovaných dílů.

Interiér: autentická ikona

Zatímco exteriér si ponechal kultovní klasický vzhled, obdržela třída G zcela nově navržený, moderní interiér, který jako zrcadlový obraz exteriéru nově interpretuje geny klasického modelu. Třída G svým terénním charakterem a velmi kvalitní luxusní výbavou odjakživa kombinuje dva extrémy v harmonické symbióze. Na první pohled i dotek je patrné, že v interiéru jsou použity pouze velmi kvalitní materiály. Každý detail je řemeslně zpracován s maximální pečlivostí.

Po nastoupení do třídy G objeví cestující uvnitř vozu mnoho stylistických motivů exteriéru. Například tvar kruhových světlometů, který se zrcadlí v bočních výdeších ventilační soustavy. Nebo uspořádání ikonických ukazatelů směru, které přebírají kryty reproduktorů. Pro třídu G je typické madlo před sedadlem spolujezdce nebo chromováním odlišený ovládací prvek tří uzávěrek diferenciálů. Oba detaily byly pečlivě optimalizovány a zůstávají zachovány jako charakteristické prvky.

Mimořádně přehledná a zcela nově navržená přístrojová deska standardně zahrnuje nadčasové analogové kruhové přístroje situované v tubusech. Fanoušci klasických kruhových přístrojů tedy nebudou zklamáni ani v nové třídě G. Stejně jako v nových modelech třídy E a třídy S je na přání dodáván panel sdružených přístrojů v podobě velkého displeje s virtuálními přístroji v přímém zorném poli řidiče a centrálním displejem nad středovou konzolou. Oba 12,3“ displeje vizuálně splývají pod společným krycím sklem v širokoúhlý panel přístrojů. Řidič má na výběr tři různé styly zobrazení – „klasický“, „sportovní“ a „progresivní“ – a kromě toho si může individuálně vybírat pro něj důležité informace a náhledy.

Díky haptickým impulzům a dodatečným zpětným potvrzením z reproduktorů může řidič používat dotykovou plochu s otočným ovládacím tlačítkem na středové konzole, aniž by musel odvracet zrak od vozovky. Tlačítka přímé volby před otočným ovládacím tlačítkem pro často používané funkce a na přání dodávaná ovládací lišta pro asistenční systémy nad otočným spínačem světlometů doplňují nabídku ovládacích prvků. Řidič sedí blízko čelního okna, a za volantem si tak může užívat velmi dobrého výhledu všemi směry.

Více místa pro všechny

Z větších vnějších rozměrů třídy G profitují nejen řidič a spolujezdec vpředu, ale také cestující ve druhé řadě. Přehled nejdůležitějších údajů:

[table width=“98%“colalign=“left|center“]
Rozměr,Rozdíl
Prostor pro nohy vpředu,+ 38 mm
Prostor pro nohy vzadu,+ 150 mm
Šířka v úrovni ramen vpředu,+ 38 mm
Šířka v úrovni ramen vzadu,+ 27 mm
Šířka v úrovni loktů vpředu,+ 68 mm
Šířka v úrovni loktů vzadu,+ 56 mm
[/table]

Zadní sedadla lze sklopit z 60 nebo 40 procent nebo kompletně. Sedadla třídy G jsou již standardně vybavena mnoha komfortními funkcemi, mají ergonomické tvary, a nabízejí tak ještě lepší komfort sezení a boční oporu těla. Navíc disponují například funkcí paměti pro sedadlo řidiče, vyhříváním sedadel vpředu a vzadu a komfortními opěrkami hlavy vpředu. Tento jízdní komfort lze na přání ještě zvýšit paketem aktivních sedadel, který zahrnuje kromě speciálního tvarování s nastavitelnými bočními polštáři také různé masážní funkce, klimatizaci sedadel a jejich rychlé vyhřívání. Tato varianta navíc nabízí elektricky nastavitelné bederní opěrky pro řidiče a spolujezdce. Do bočních polštářů sedáků a opěradel těchto aktivních „multikonturních“ sedadel jsou integrovány vzduchové komory, které jsou v závislosti na jízdní dynamice plynule naplňovány nebo vyprazdňovány, aby byla zajištěna potřebná opora těla řidiče nebo spolujezdce vpředu. Sedadla tak nabízejí například lepší boční vedení a oporu při průjezdu zatáčkou. Přední sedadla z paketu aktivních sedadel s nastavitelnými bočními polštáři jsou doporučována odborníky z organizace „Aktion Gesunder Rücken e.V.“ (Akce zdravá záda).

V terénu: legenda překonává sama sebe

Nadřazeným cílem pro vývoj bylo nově definovat kvalitu jízdních vlastností jak na silnici, tak i v terénu. Tohoto cíle bylo dosaženo. Nová třída G je v terénu ještě zdatnější a na silnici výrazně agilnější, dynamičtější a komfortnější než předchůdce. „Géčko“ tedy zůstává pravým „Géčkem“ – mimo jiné díky standardnímu žebřinovému rámu, třem stoprocentním uzávěrkám diferenciálů a redukčnímu převodu LOW RANGE.

Nový podvozek vznikl ve spolupráci mezi společnostmi Mercedes-Benz G GmbH a Mercedes-AMG GmbH. Výsledkem je nezávislé zavěšení předních kol na dvojicích příčných ramen v kombinaci s tuhou zadní nápravou. Inženýři přitom museli bojovat o každý milimetr, protože průchodnost terénem vyžaduje v neposlední řadě také co největší světlou výšku. Rozhodujícím způsobem k tomu přispívá vyšší uložení náprav. Dosažení cílů z hlediska robustnosti si vyžádalo montáž výztuhy mezi „věžemi“ pro uložení pružicích a tlumicích jednotek v motorovém prostoru.

Komponenty přední nápravy s dvojicemi příčných ramen jsou připevněny přímo k žebřinovému rámu, bez použití pomocného rámu. Body uchycení spodních příčných ramen na rámu jsou uspořádány do Z a umístěny v nejvyšší možné poloze. Toto uspořádání zaručuje vynikající jízdní vlastnosti mimo kvalitní silnice. Speciálně pro třídu G vyvinutá nová konstrukce přední nápravy je tak robustní, aby byly nejen zachovány, ale v řadě parametrů dokonce i překonány legendární provozní vlastnosti předchůdce v terénu.

Třída G s touto výbavou nabízí velký potenciál pro maximální průchodnost a radost z jízdy v terénu, mimo jiné i díky světlé výšce 270 milimetrů v úrovni rozvodovky přední nápravy. Následující hodnoty hovoří samy za sebe:

  • stoupavost až 100 % na odpovídajícím povrchu
  • světlá výška mezi nápravami, plus 6 milimetrů, nyní 24,1 cm
  • maximální brodivost nyní 70 cm při průjezdu vodou a blátem, což je o 10 centimetrů více než dosud
  • stabilní jízda při bočním náklonu 35°, plus 7°
  • nájezdový úhel vzadu: 30°, vpředu: 31°, plus 1°
  • přechodový úhel: 26°, plus 1°

Díky nezávislému zavěšení předních kol bylo možné zvýšit tuhost přední části karoserie. Věže pro uložení pružicích a tlumicích jednotek v motorovém prostoru spojuje nyní výztuha, což zvyšuje torzní tuhost žebřinového rámu.

Nová tuhá zadní náprava je na rozdíl od předchůdce vedena čtyřmi podélnými rameny na každé straně a v příčném směru ustavena panhardskou tyčí. Normální jízda na silnici je díky tomu ještě komfortnější. Bezpečné jízdní vlastnosti v terénu, i v extrémních situacích, zaručuje dráha propružení při stlačení/roztažení tlumiče 82/142 milimetrů vzadu, stejně jako světlá výška 241 milimetrů pod zadní rozvodovkou.

À la carte: „Comfort“, „Sport“, „Individual“ nebo „Eco“

DYNAMIC SELECT je nyní pro třídu G k dispozici s až pěti jízdními režimy. Díky tomu lze charakteristiku vozidla nastavit během okamžiku stisknutím tlačítka, protože systém změní na přání řidiče vlastnosti motoru, převodovky, podvozku, řízení a asistenčních systémů. Z toho čtyři jízdní režimy „Comfort“, „Sport“, „Eco“ a „Individual“ lze komfortně nastavit kolébkovým spínačem systému DYNAMIC SELECT. V režimu „ECO“ je například možná mimořádně hospodárná jízda. V režimu „Sport“ se naproti tomu změní okamžiky řazení samočinné převodovky, reakce motoru na pohyby pedálu plynu, parametry elektrického posilovače řízení a parametry výfukové klapky. V režimu „Individual“ si může řidič sám nakonfigurovat svá preferovaná nastavení vozidla.

Mimořádně mnoho možností nabízí DYNAMIC SELECT v kombinaci s novým podvozkem s adaptivním tlumením, dodávaným na přání. Prostřednictvím ovládacího prvku systému DYNAMIC SELECT může řidič změnit v režimech Sport a Comfort také charakteristiku tlumení.

Zjednodušeně řečeno, třída G rozpozná příslušný stav vozovky a přizpůsobí mu patřičným způsobem odpovídající charakteristiku tlumení, takže například v terénu je odpružení tvrdší. Naproti tomu v režimu Sport reaguje třída G na silnici ještě agilněji.

Nový režim „G-Mode“ projede i tam, kde žádné cesty nejsou

Jedním z předpokladů pro vylepšené jízdní vlastnosti v terénu je nový režim „G-Mode“. Nezávisle na zvoleném jízdním režimu přejde třída G do režimu „G-Mode“, jakmile je aktivována jedna ze tří uzávěrek diferenciálů nebo zařazen redukční převod LOW RANGE. Tento terénní režim přizpůsobuje adaptivní tlumení, řízení a charakteristiku pedálu plynu, zabraňuje zbytečnému řazení, a zajišťuje tím nejlepší ovladatelnost a maximální průchodnost terénem. Zcela diskrétně přitom na panelu sdružených přístrojů svítí malá ikona „G“. „Géčko“ pak velmi snadno překonává i velké nerovnosti. Řidič může manévrovat s přesností na centimetry také v nejstrmějším terénu a dostává prostřednictvím řízení dobrou zpětnou vazbu o adhezi povrchu.

Na silnici: agilní, komfortní a suverénní

V zadání pro vývoj třídy G byla uvedena nejen solidní konstrukce a suverénní vlastnosti v terénu, ale také vyšší úroveň jízdní dynamiky a komfortu na silnicích a dálnicích. Nová koncepce přední nápravy vylepšuje zároveň i jízdní vlastnosti třídy G na silnici. „Géčko“ zde jezdí stejně agilně jako komfortně a poskytuje řidiči citlivější řízení. Terénní vozidlo má vyšší směrovou stabilitu a také mimo zpevněné cesty se pohybuje „lehkonoze“ a nenuceně.

Vývojáři simulovali na digitálních prototypech životnost jednotlivých dílů a uzavřených systémů, aby zjistili, na jakých místech a partiích mohou použít lehčí materiály. Hmotnost třídy G se tak podařilo snížit o 170 kilogramů. Receptem na úspěch je nová kombinace ocelí různých stupňů pevnosti (včetně ultravysokopevnostních) a hliníku, jakož i zdokonalené výrobní procesy, uplatňované v rakouském závodě Magna Steyr. Tuhá karoserie je nyní vyrobena z různých druhů oceli, blatníky, kapota motoru a dveře jsou naproti tomu z hliníku.

Aby bylo možné zachovat pro „Géčko“ typické závěsy a kliky dveří, přizpůsobili je vývojáři nové hliníkové konstrukci. Střešní sloupky A a B jsou vzhledem k jejich nosné funkci vyrobeny z vysokopevnostní oceli. Méně hmoty přitom v žádném případě neznamená méně stability – právě naopak: Torzní tuhost rámu, karoserie a uložení karoserie byla dokonce zvýšena o cca 55 procent z 6537 na 10 162 Nm/stupeň. Kromě vylepšení jízdní dynamiky a komfortu z toho vyplývá také vyšší kvalita mimo jiné v oblasti odhlučnění, což se za jízdy pozitivně projevuje výrazně nižší hladinou hluku a vibrací v interiéru.

Výkonný a hospodárný

V novém modelu G 500 (kombinovaná spotřeba paliva: 11,1 l/100 km; kombinované emise CO2: 263 g/km) zaručuje dynamickou jízdu výkonný zážehový motor V8 4,0 litru. Nová jednotka, přeplňovaná dvěma turbodmychadly, dosahuje nejvyššího výkonu 310 kW/422 koní a nabízí maximální točivý moment 610 Nm při 2000 až 4750 ot./min.

Nová samočinná převodovka

Pro přenos hnací síly byla samočinná převodovka 9G-TRONIC s kapalinovým měničem momentu přizpůsobena specifickým požadavkům terénní ikony. Speciální softwarovou aplikací zkrátili vývojáři doby řazení i reakční doby devítistupňové převodovky. Velké rozpětí převodů zvyšuje díky jízdě s nižšími otáčkami komfort, snižuje hlučnost a zároveň i spotřebu paliva.

Tak přímé, jak je to jen možné, tak nepřímé, jak je to nutné

Třída G je nyní standardně vybavena hřebenovým řízením s elektromechanickým posilovačem, jehož prostřednictvím bylo možné realizovat asistenční systémy, jako je například parkovací asistent. Elektromechanické řízení navíc spotřebuje méně energie než systém s hydraulickým posilovačem. V závislosti na jízdním režimu nalézá uplatnění jedna ze tří charakteristik řízení: Comfort, Sport a Offroad. Tím je zaručena komfortní nebo sportovní charakteristika řízení na silnici, ale také věrná a preciznější zpětná vazba na nezpevněném a náročném povrchu, vždy v kombinaci s dostatečnou podporou posilovače. Řízení je tedy tak přímé, jak je to jen možné, a tak nepřímé, jak je to nutné.

Silnější než čas

Třída G je vrcholným modelem mezi luxusními terénními vozy. Nejenže je s odstupem nejdéle vyráběnou modelovou řadou osobních vozů v historii značky Mercedes-Benz, ale také praotcem všech SUV s hvězdou – proto mají všechny terénní vozy Mercedes ve svém označení velké G.

Co v roce 1972 začalo smlouvou o spolupráci mezi tehdejšími společnostmi Daimler-Benz AG a Steyr-Daimler-Puch v rakouském Štýrském Hradci, to je dnes pozoruhodnou historií protkanou superlativy a milníky. Již první koncept se odlišoval od tehdy běžných terénních vozů. Vývojový tým navrhl vozidlo, které přesvědčilo suverénními terénními vlastnostmi, zároveň však nalézalo své zákazníky jako plnohodnotný a bezpečný automobil pro volný čas. Pohon všech kol a 100procentní uzávěrky diferenciálů patří od té doby ke „Géčku“ stejně jako robustní žebřinový rám.

V době uvedení na trh na jaře 1979 byly nabízeny čtyři varianty motorů s rozsahem výkonů od 53 kW/72 koní do 115 kW/156 koní. Zákazníci měli na výběr mezi karosářskými verzemi Cabriolet s krátkým rozvorem a Station Wagon s krátkým nebo dlouhým rozvorem. V roce 1989 začala vozidly modelové řady 463 evoluce, v níž se terénní vozidlo průběžně přizpůsobovalo technickému pokroku. Tato evoluce také rozšiřovala okruh fanoušků a umocnila charakter třídy G jako exkluzivního vozidla pro každou příležitost. Od roku 1993 se používá oficiální označení třída G.

Světoznámé jsou také speciální verze třídy G, jako ta, určená pro papeže (tzv. „Papa-Mobil“). Terénní vůz Mercedes-Benz 230 G se skleněnou speciální nástavbou, lakovaný v odstínu perleti, doprovázel papeže Jana Pavla II. od roku 1980 na mnoha cestách.

K 25. jubileu třídy G byl na trh uveden zcela mimořádný model, zušlechtěný značkou Mercedes-AMG: G 55 AMG Kompressor. Výkonný osmiválec (350 kW/476 koní, točivý moment 700 Nm) propůjčoval robustnímu terénnímu vozu dosud nevídanou jízdní dynamiku a ukázal enormní potenciál, který vězí ve třídě G.

G 500 4×4² byl v roce 2015 představen nejen s luxusním interiérem, ale také se světlou výškou 45 centimetrů a pozoruhodnými provozními vlastnostmi na silnici. Od roku 2015 nabízel program designo manufaktur zákazníkům možnost vytvořit si vlastní individuální G pomocí exkluzivních variant výbavy, které byly dokonale vzájemně sladěny.

Ikona G se představila v roce 2017 opět ve zcela nové podobě jako Mercedes-Maybach G 650 Landaulet. Se suverénním motorem V12, portálovými nápravami, elektricky ovládanou střechou z tkaniny a exkluzivní výbavou zadní části interiéru splňuje zcela výjimečný terénní vůz, limitovaný na 99 vyrobených vozidel, naprosto mimořádná očekávání zákazníků, kteří kladou na své vozidlo absolutně nejvyšší nároky. Jedná se patrně o nejexkluzivnější způsob, jak si užívat jízdu s větrem ve vlasech.

V létě 2017 sjel z montážní linky ve Štýrském Hradci 300 000. vůz třídy G – Mercedes-Benz G 500 v modré metalické barvě designo mauritius s čalouněním sedadel černou kůží a kontrastním bílým prošíváním. Jubilejní vozidlo, vybavené různými terénními prvky výbavy, včetně černých 16“ kol s terénními pneumatikami a robustním střešním nosičem, se v létě vydalo vstříc novým dobrodružstvím. Výbava byla sestavena fanoušky třídy G z celého světa, kteří mohli na oficiální facebookové stránce třídy G hlasovat pro svou oblíbenou specifikaci. Na sociálních sítích lze nyní sledovat budoucí výpravy tohoto exempláře s pořadovým číslem 300 000.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru