dálnice

Ministerstvo dopravy připravilo novelu zákona urychlující pomalou výstavbu dálnic. Po dohodě v Poslanecké sněmovně vznikl kompromisní návrh, který má za cíl zkrátit dobu přípravy staveb. Návrh obsahuje i konkrétní výčet prioritních dálnic a železnic, kterých se má urychlení výstavby týkat.

Hlavním nástrojem pro zrychlení výstavby je institut tzv. předběžné držby, který umožní stavět ještě předtím, než budou vykoupeny nebo vyvlastněny všechny pozemky pod budoucí dálnicí. Druhým návrhem je, že se územní řízení u vyjmenovaných staveb povede vždy jeden specializovaný stavební úřad v kraji, který celý proces urychlí. Přílohou novely je také výčet dálničních staveb, který obsahuje páteřní dálniční síť, hlavní železniční koridory nebo vysokorychlostní tratě. Návrhem novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury se nyní bude zabývat Poslanecká sněmovna ve svých výborech.

Kvůli útlumu výstavby není dostatek nově otevíraných úseků dálnic

Mezi lety 2010 až 2013 došlo k radikálnímu útlumu výstavby, roční průměr nově zahajovaných staveb spadl na pouhé čtyři kilometry z původních 30 kilometrů. V celkových počtech se zahájilo za tyto „hubené“ čtyři roky pouhých 16,4 kilometrů nových dálnic a 34,4 kilometrů na modernizované dálnici D1. Oproti tomu mezi lety 2014 až 2017 byl zahájeno o 60 procent víc staveb, konkrétně 75,1 kilometrů nových dálnic a 54,3 kilometrů modernizované D1, což je v průměru skoro 19 kilometrů nových dálničních staveb a skoro 14 kilometrů modernizované D1.

„Celá dálniční síť měla být hotová už před osmi lety. Pokud byla zastavená příprava a zahajování nových staveb dálnic, pak jsme v posledních čtyřech letech nemohli mnoho nových dálnic otevřít a soustředili jsme se hlavně na rozhýbání přípravy a zahajování nových staveb. Neúnosná je délka přípravy staveb, která dosahuje až neuvěřitelných 13 let, po kterých je možné vůbec začít stavět,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Aktuálně se staví více než 145 kilometrů nových dálnic a silnic I. tříd a připraveno je k zahájení přes 200 kilometrů projektů (v příloze zprovozněné a zahájené projekty dle ministrů dopravy od roku 2002 a aktuální stav výstavby).

Příloha k novele zákona č. 416/2009 Sb.

1. Dálnice a silnice I. třídy

1.1 Dálnice

  • D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D48, D49, D52, D55
Přečtěte si také:  Systém elektronických dálničních známek nakonec použije vlastní řešení

1.2 Silnice I. třídy přímo navazující na dálniční tahy

  • I/35 Turnov – Hrádek nad Nisou, státní hranice, I/49 Vizovice – státní hranice

2. Dráhy

2.1 Dráhy konvenční

  • železniční trať Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – státní hranice
  • železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice
  • železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno
  • železniční trať Cheb – Karlovy Vary – Teplice – Ústí nad Labem
  • železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno
  • železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč
  • stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně, Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves, Praha-Běchovice, Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky u Prahy)
  • stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi Brno-Maloměřice, Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice)
  • stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi Polanka nad Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod Bohumín/Chalupki, Ostrava-Třebovice)
  • železniční spojení Praha – Kladno vč. napojení letiště Václava Havla Praha
  • železniční trať Plzeň – České Budějovice
  • železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
  • železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem
  • železniční trať Otrokovice – Vizovice
  • železniční trať Olomouc – Šumperk
  • železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice
  • železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim
  • železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky

2.2 Dráhy vysokorychlostní

  • RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL
  • RS 2 Brno – Břeclav – státní hranice SK/AT
  • RS 3 Praha – Beroun/Hořovice
  • RS 4 Drážďany – Ústí nad Labem – Praha včetně odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny – Most